• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95093018371
  • خبرنگار : 71129

مذاکرات ناتو و روسیه درباره امنیت هوایی

مذاکرات ناتو و روسیه درباره امنیت هوایی

یکی از مقام های ارشد ناتو با اعلام اینکه این ائتلاف و روسیه همچنان بر سر اوکراین اختلاف نظر دارند، گفت: مقام های دو طرف درباره پیشنهادی با هدف بهتر کردن امنیت هوایی بر فراز دریای بالتیک به گفت و گو پرداختند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، این ائتلاف و روسیه هنوز درباره بحران در اوکراین اختلاف نظر دارند. متحدان ناتو بر حمایت قوی خود از تمامیت ارضی و یکپارچگی اوکراین تاکید دارند. همه متفق هستند که هرگز الحاق غیرقانونی و غیرمشروع شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسند.

اظهارات دبیرکل ناتو پس از آن مطرح شد که شورای ناتو-روسیه در روز دوشنبه برای بیش از سه ساعت در بروکسل تشکیل جلسه داد.

الکساندر گروشکو، سفیر روسیه در ناتو در بیانیه ای اعلام کرد که مساله اوکراین به ویژه استفاده از سلاح سنگین را با متحدان در میان گذاشته است. اعضای ناتو روسیه را به استفاده از تسلیحات سنگین متهم کرده اند.

وی همچنین از ائتلاف ناتو خواست تا به اوکراین تاکید کنند که به تعهداتش پای بند بماند. این سومین بار در سال 2016 است که دیپلمات های دو طرف تلاش کرده اند تا اختلاف نظرهایشان را حل و فصل کنند.

در این مذاکرات راه هایی برای جلوگیری از وقوع رخدادها و حوادث میان نیروهای ناتو و روسیه مطرح شد.

روسیه با انجام اقداماتی چون برگزاری رزمایش های مختلف باعث تحریک ناتو شده است.

فنلاند پیشنهاد کرده که مذاکرات فنی برگزار شود که تضمین کند خلبان ها مسئولیت پذیرتر رفتار کنند و سفیر روسیه در ناتو نیز نسبت به این نظر خوش بین است.

داگلاس لوت، سفیر آمریکا در ناتو روز یکشنبه به شبکه خبری ای.بی.سی گفت: به نظرم هیچکس در روسیه امروز تمایلی برای حمله به ناتو ندارد. اما نگرانم که تلاش ها و اقدامات از سوی روسیه بر کمپین های سیاسی اثر بگذارد و باعث سوء برداشت های خبری شود و این مساله می تواند بر جوامع ما اثر بگذارد و شاید روند سیاسی در کشورهای ما را منحرف کند و باعث شود تا همبستگی و انسجام در میان متحدان از میان برود.

گروشکو نیز گفت:‌ عامل اصلی در وخامت روابط ایجاد زیرساخت های نظامی توسط ناتو در جوار مرزهای روسیه است و من از ناتو می خواهم تا این فعالیت های نظامی را متوقف کند.

ناتو همکاری خود با روسیه را در آوریل 2014 و درپی نقش این کشور در بحران اوکراین به حالت تعلیق درآورد. مذاکرات رسمی میان این دو در آوریل 2016 و پس از دو سال تعلیق از سر گرفته شد.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که دیدار جدید شامل از سرگیری مراودات تجاری همانند قبل نمی شود.

اقدامات برای سازمان دهی مذاکرات روز دوشنبه با یک مناقشه بر سر دستورکار آن همراه بود. بالاخره این مذاکرات بدون یک دستورکار رسمی آغاز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha