• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95092112890
  • منبع : نمایندگی همدان

در این شهر همه باخانمانند!

در این شهر همه باخانمانند!

ایسنا/همدان در حالیکه در پشت پنجره به سیاهی شب چشم دوخته‌ایم عطر چای دارچینی مادر عجب گرمای دلنشین و آرامش بخشی را به فضای کاشانه گرم‌مان می‌پاشد.

به گزارش ایسنا، هرم گرمای نفست خواه ناخواه به خاطر سرمای بیرون پنجره به روی شیشه پنجره چون بخار نقش می‌بندد، با سرانگشتانت دوست داری بر روی شیشه بخار گرفته نقاشی کنی.

بی‌اختیار گوشه پنجره را باز می‌کنی و سرکی به شب می‌کشی و با سوزش سرمای اواخر آذرماه فورا پنجره را می‌بندی و با جمله «عجب شب سردی» به سمت شومینه می‌روی، دستانت را به سمت گرمای شومینه می‌گیری، گرمای لذت‌بخشی تمام وجودت را فرامی‌گیرد.

با خواندن تیتر یک همین خبرگزاری تحت عنوان "دستور پزشک؛ قطع پاهای کارتن‌خواب همدانی آخرین راه/دادستان پیگیر حق کارتن‌خواب"، بی‌اختیار غصه‌ای بردلت سنگینی می‌کند، از خود می‌پرسی علاوه بر کلانشهرها آیا به راستی کسی هست که در این خلوت سرد پاییزی، شب را با رویای کاشانه‌ای گرم، بی‌سرپناه در پشت این پنجره‌های سرد پاییزی در شهرهای کوچک صبح کند؟

امروزه یکی از نیازهای ضروری در دست‌یابی افراد و خانواده‌ها به رفاه اقتصادی و اجتماعی دسترسی به سرپناه و مسکن است، محلی که فرد و یا خانواده بتواند به واسطه آن بخشی از آرامش و آسایش ذهنی و روحی خود را تأمین کرده و در سایه آن فرصت یابد تا به کارکردهای مطلوب و ارزشمند خود دست یابد.

اما برخی از افراد از این نعمت الهی محروم بوده و بهره‌ای نبرده‌اند و این امر در شکل‌گیری یک معضل و آسیب اجتماعی همچون کارتن‌خوابی در جامعه موثری است. فقر، اعتیاد، مشکلات جسمی و روانی از مهمترین علل کارتن‌خوابی به شمار می‌رود.

شهردار شهر اسدآباد در رابطه با کارتن‌خواب‌ها در شهر اسدآباد به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از کارتن‌خوابی در شهر اسدآباد شناسایی نشده و معضل کارتن‌خوابی در این شهر وجود ندارد.

حمزه عبدکوند با بیان اینکه اسدآباد شهری کوچک بوده و جمعیت این شهرستان کاملا نسبت به یکدیگر آشنا هستند، یادآور شد: وجود چنین معضلی تا کنون شناسایی و مشاهده نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری شهر اسدآباد فاقد گرم‌خانه برای کارتن‌خواب‌ها است، افزود: به علت عدم وجود کارتن‌خواب در شهر اسدآباد راه‌اندازی و وجود گرم‌خانه منتفی بوده و ضرورتی ندارد.

عبدکوند خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری اسدآباد تنها در راستای مسافران در راه مانده به علت برودت هوا به صورت موقت از نمازخانه شهرداری استفاده می‌کند که این اسکان نیز تنها به مدت ٢۴ ساعت است.

وی بیان کرد: در صورت وجود هر کارتن‌خواب در شهر اسدآباد موظف به فراهم کردن مکان لازم برای این افراد از سطح شهر با توجه به برودت هوا خواهیم بود و این امر برای شهرداری ضرورت خواهد داشت.

عبدکوند در ادامه با اشاره به وجود متکدیان در شهر اسدآباد گفت: در امر متکدیان امسال تنها دو تا سه مورد متکدی توسط شهرداری شهر شناسایی و جمع‌آوری و تحویل بهزیستی شده در حالی که این تعداد در سال گذشته ٢٠ مورد بود.

وی با بیان اینکه اکثریت این متکدیان بومی شهرستان نبوده‌اند، تصریح کرد: در صورت شناسایی هر گونه تکدی‌گری افراد غیربومی به شهر محل سکونت خود ارجاع داده شده و افراد بومی نیز به بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

عبدکوند اضافه کرد: اداره بهزیستی براساس شرح وظایف خود نسبت به این افراد اقدام لازم را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوشبختانه معضل تکدی‌گری نیز در شهر اسدآباد وجود نداشته و امسال تنها دو تا سه مورد بوده است که توسط شهرداری شناسایی و جمع‌آوری شدند.

مدیر اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد نیز در رابطه با بحث کارتن‌خواب‌ها گفت: تا کنون در شهر اسدآباد هیچ موردی از کارتن‌خواب‌ها مشاهده نشده است.

اکبر احمدی‌منش افزود: در رابطه با متکدیان نیز شهرداری با همکاری نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری این افراد از سطح شهر می‌کند و پس از جمع‌آوری متکدیان این افراد تحویل بهزیستی داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: براساس چارچوب و وظایف بهزیستی در صورتی‌که متکدیان جزء جامعه هدف بهزیستی باشند، ساماندهی و تحت پوشش بهزیستی و در غیر این صورت با ساماندهی لازم تحت پوشش کمیته امداد قرار خواهند گرفت.

احمدی‌منش بیان کرد: در صورت متجاهر بودن متکدی، فرد موردنظر توسط اداره بهزیستی و با دستور قضایی برای ترک اعتیاد تحویل مراکز ماده ١۶ استان داده خواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ در پایان اینکه امیدواریم با همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط در این راستا هیچ‌گاه شاهد این معضل حتی در شهرهای بزرگ نباشیم. به امید روزی که فقر، معلولیت و اعتیاد از جامعه رخت بسته و شاهد تیترهایی حاوی حال و روز کارتن‌خواب‌ها در رسانه‌ها نباشیم.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha