به گزارش ایسنا، دکتر محمدیان روز یکشنبه، 21 آذرماه در مراسم جشنواره تجلیل از دانشآموزان پژوهنده سال 95 با تاکید بر اینکه سند تحول آموزش و پرورش رویکرد پژوهشمحور در فرآیند یاددهی و یادگیری دارد، افزود: بر این اساس از دوره ابتدایی برنامههای آموزشی مبنای پژوهشی دارد و دادههای آموزشی با پشتوانه پژوهشی در بستر فرهنگی ارائه میشود.
وی با بیان این که نتیجه این امر آموزش زیستن و با هم زیستن را به دانشآموزان ارائه میدهد، اظهار کرد: تا پایه پنجم ابتدایی آموزشها بر این مبنا طراحی شده و در پایه ششم با ارائه درس تفکر و پژوهش، آموزشهای پژوهشی به دانشآموزان ارائه میشود.
محمدیان اضافه کرد: در پایههای هفتم تا نهم که کتابهای جدید آن تالیف شده است، دروس تفکر و درس زندگی و تفکر بر سواد رسانهای ارائه میشود.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، توسعه بصیرت و دانش انسان به مسائل پیرامون را از آثار توسعه پژوهش در حوزههای آموزش عمومی دانست و ادامه داد: توجه به امر پژوهش موجب میشود تا تصمیمگیریها منطبق با نیازهای کشور باشد.
وی با تاکید بر اینکه اگر تحقیق و پژوهش پاسخ مسائل ما باشد، میتوانیم چالشهای پیشرو را حل کنیم، اظهار کرد: در آموزش و پرورش نیز سعی جدی میشود تا هر اقدامی دارای پیوست پژوهشی باشد و بر این اساس پژوهشگران آموزش و پرورش نیز وارد میدان عمل شدهاند.
محمدیان با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن پژوهش در دورههای دبستان و پیشدانشگاهی، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نیز باید با خلق موقعیتهایی چون برگزاری جشنوارههای «جابربن حیان» و «خوارزمی» و تاسیس دانشسراها به این مهم دست یابد.
انتهای پیام
نظرات