• جمعه / ۱۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95091911056
  • منبع : دانشگاه تهران

همزمان با هفته پژوهش صورت می‌گیرد؛

افتتاح بانک سفال ایران در دانشگاه تهران

افتتاح بانک سفال ایران در دانشگاه تهران

بانک سفال ایران با نیم میلیون سفال ارزشمند باستانی همزمان با هفته پژوهش در دانشگاه تهران افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن طلایی، ‌ رییس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران با اعلام افتتاح بانک سفال ایران، این طرح را یک طرح ملی دانست که هدف آن خدمت به پژوهش‌های پیشرفته دانشگاه تهران در زمینه باستان‌شناسی است.

وی از حمایت سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد چنین بانکی در سراسر کشور خبر داد و گفت: این سازمان بودجه‌ای را برای ایجاد این بانک در نظر گرفت و بانک سفال دانشگاه تهران، نمونه‌ای برای طراحی و ارائه الگوی مناسب برای ایجاد بانک‌های مشابه است.

دکتر طلایی افزود: این طرح در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسید، ولی به دلیل نبود بودجه راه‌اندازی، تا کنون به تأخیر افتاده بود که با تلاش‌های مستمر، این بانک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

رییس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: بودجه این طرح، خارج از بودجه‌های دانشگاه و توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأمین شده است.

دکتر طلایی هدف از ایجاد بانک سفال را استفاده از امکانات این بانک برای آموزش دانشجویان در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و ارائه امکانات به پژوهشگران برشمرد و در خصوص اهمیت وجود این بانک تصریح کرد: از آنجا که هیچ‌وقت به صورت منسجم این وسعت از اطلاعات در خصوص سفال وجود نداشته است، این بانک هم در سطح ملی و هم از نظر بین‌المللی منحصر به فرد است و امیدواریم این بانک بعد از افتتاح، برای توسعه بیشتر مؤسسه و خدمات پژوهشی درآمدزایی داشته باشد.

وی در خصوص نحوه دسترسی به این بانک گفت: نرم‌افزار مربوط به اطلاعات این بانک، در اختیار عموم قرار می‌گیرد، اما بهره‌برداری از این اطلاعات به گونه‌ای است که باید هزینه آن از طرف متقاضی پرداخت شود. البته هدف ما تجاری نیست و این درآمد به منظور توسعه مؤسسه و پیشرفت کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به آغاز جمع‌آوری سفال‌ها از زمان تأسیس مؤسسه در سال ۱۳۳۸ توسط دکتر نگهبان، پدر باستان‌شناسی نوین ایران، در خصوص اهمیت سفال‌های جمع‌آوری شده در این بانک گفت: با توجه به اینکه در باستان‌شناسی جهان، مجموعه سفال‌ها به عنوان فراوان‌ترین یافته‌ها هستند، از تمام مناطق ایران در دوره‌های مختلف نمونه سفال‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم.

وی به روابط‌عمومی دانشگاه تهران گفت: به طور کلی این نمونه سفال‌ها بیش از نیم میلیون قطعه و از دوره‌های مختلف یعنی از دوره پیدایش سفال حدود ۹۵۰۰ سال پیش تا دوره قاجار هستند که تقریباً از تمام سفال‌ها نمونه‌های شناسنامه‌دار وجود دارد. بخشی از این سفال‌ها از بررسی سطحی تپه‌ها جمع‌آوری شده و برخی هم از طریق حفاری‌های روشمند در طول سالیان به دست آمده است. اهمیت موضوع در این است که از سال ۱۳۳۸ که جمع‌آوری این سفال‌ها آغاز شده، بسیاری از محوطه‌های موجود به دلیل توسعه‌های شهری از بین رفته است.

دکتر طلایی با اعلام این موضوع که قدیمی‌ترین نمونه سفال‌های شناسنامه‌دار در این بانک وجود دارد، افزود: هر کدام از این سفال‌ها پشت‌نویسی شده تا در صورت بروز زلزله و یا حادثه دیگری و تحت هر شرایطی هویت آنها حفظ شود و مورد شناسایی قرار گیرند.

دکتر طلایی با اشاره به اینکه فلات ایران در دوره پیش از تاریخ، یکی از کانون‌های اصلی فناوری، فرهنگ و تمدن در دنیا بوده، سفال‌های به دست آمده از این دوره را بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: نمونه‌هایی از سفال‌ها در این مجموعه وجود دارد که متعلق به 7 هزار سال پیش بوده که به جرأت می‌توان گفت در دنیا بی‌نظیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha