به گزارش ایسنا،مهدی سنایی طی سخنانی در کنفرانس کریدور- شمال جنوب در مسکو ، با اشاره به حرکت رو به رشد اقتصاد و تجارت جهانی، همکاری بیشتر کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد.
وی اهمیت حمل و نقل به عنوان یکی از موضوعات مهم در توسعه ارتباطات و همکاریهای سیاسی، فرهنگی و تجاری را یادآور شد و گفت: کریدور حمل و نقلی شمال- جنوب ، مسیر کشتیرانی، ریلی و جادهای برای انتقال کالا بین هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ایران، آسیای مرکزی، روسیه و اروپاست.
وی عضویت آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، عمان، ترکیه و سوریه و عضویت ناظر بلغارستان در این کریدور را نشاندهنده اهمیت آن و تبدیلش به یک پیمان بزرگ منطقهای دانست و افزود: در واقع، طرح کریدور شمال- جنوب یک فرصت استثنایی و بینظیر اقتصادی و تجاری برای کشورهای عضو و منطقه بوده و توسعه مناسبات حمل و نقلی و ارتباطات تجاری بین شهرهای مهم در کشورهای منطقه، افزایش دسترسی طرفهای متعاهد به بازارهای جهانی، تأمین امنیت و ایمنی حمل و نقل، و تأمین شرایط برابر جهت عرضه کنندگان انواع خدمات حمل و نقلی از اهداف اولیه آن است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین یادآور شد که این کریدور علاوه بر کوتاه کردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود 30 درصد از هزینههای حمل و نقل را نیز میکاهد.
وی با یادآوری اینکه «در بدو فعالسازی کریدور شمال- جنوب، سعی شد از امکانات و مسیرهای موجود دریایی، جادهای و ریلی بهرهبرداری شود»، ادامه داد: این کریدور از اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندر عباس در جنوب ایران منتقل میشد و در داخل خاک ایران، کالاها از طریق حمل نقل ریلی و جادهای به بنادر شمالی (انزلی و امیرآباد) انتقال مییافت و کالاها از طریق دریای خزر به بنادر آستارخان روسیه و در نهایت به اروپا حمل میشدند، اما برآورد کارشناسان نشان داده است با احیای مسیرهای جدید، میتوان امکان افزایش بهره وری این کریدرو را (از نظر زمانی و هزینهها) افزایش داد.
وی با اشاره به اقدامات زیادی که در خاک ایران و کشورهای همسایه برای فعالتر شدن این مسیر انجام شده، تصریح کرد: اما افزایش ظرفیت این کریدور هنوز نیازمند سرمایهگذاری و تلاش بیشتر است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه «در دسامبر 2014، ارتباط نهایی کریدور ریلی شمال- جنوب از طریق ایران، ترکمنستان و قزاقستان رسماً افتتاح شد»، گفت: تکمیل عملیات ساخت مسیر ریلی قزوین- آستارا در جمهوری اسلامی ایران و اتصال آن به راهآهن جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه، میتواند تأثیر زیادی در توسعه حجم مبادله کالا در منطقه آسیا و اروپا داشته باشد. اما ضروری است در کنار توسعه مسیرهای راهآهن و جادهای، به توسعه زیرساخت بنادر واقع در طول مسیر به عنوان نقاط اتصال مسیرهای دریایی و زمینی به ویژه بنادر دریای خزر و داغستان توجه شود, زیرا همانطور که بیان شد توجه به رونق بازارهای منطقهای و افزایش ظرفیت های تجاری، یکی از اهداف توسعه کریدور شمال- جنوب است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ارسال موفقیت آمیز محمولههای تجاری از هند و از طریق ایران و آذربایجان به روسیه در سال 2016 نشان داد که تحولی اساسی و چشمگیر در حمل و نقل منطقه در حال شکلگیری است. بدون شک ظرفیتهای موجود در منطقه در کنار تمایل کشورهای منطقه و سرزمینهای جنوبی فدراسیون روسیه از جمله اوستیای شمالی، قفقاز شمالی و داغستان در تحقق اهداف و آرزوی های دیرینه دولت و مردم منطقه موثر خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات