• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95091608994
  • خبرنگار : 71577

یک فعال دانشجویی:

دولت در کاستن از فضای امنیتی دانشگاه توفیق کمی داشته است

دولت در کاستن از فضای امنیتی دانشگاه توفیق کمی داشته است

دبیر انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: در دولت آقای روحانی تشکل هایی که در دولت گذشته به محاق تعطیلی و انحلال کشیده شده بودند دوباره بازگشایی شدند اما متاسفانه محدودیت‌ها به قوت خود باقی است و به عبارت دیگر کیفیت بازگشایی و فعالیت این تشکل‌ها راضی کننده نیست.

راستین عظیمی در گفتگو با ایسنا در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در دانشگاه‌ها ، اظهار کرد: اگر چه آقای روحانی از آغاز تلاش کرده است فضای امنیتی دانشگاه که متاثر از وقایع پس از انتخابات 88  بود را بکاهد و شرایط و فضای دانشگاه را نرمال کند اما توفیق بسیار کمی داشته، دخالت و فشارهای نهاد های خارج از دانشگاه افزایش پیدا کرده و استقلال نهاد دانشگاه را خدشه دار کرده است این مسأله در لغو مکرر برنامه‌های انجمن های اسلامی سراسر کشور به خوبی هویدا است.

وی گفت: عملکرد دولت دکتر روحانی در زمینه سیاست خارجی و تنش زدایی از روابط ایران و کشورهای غربی بر مبنای توافق و برجام به منظور رفع تحریم ها تا حدود زیادی موفق بوده است. می‌توان گفت در این حوزه سیاستگذاری‌ها به مدار عقلانیت برگشته است. در زمینه‌های اقتصادی با توجه به مصایب و مشکلاتی که از دولت قبل به میراث رسیده بود بنظر می رسد عملکرد دولت متوسط بوده است اما در زمینه سیاست داخلی که بخش مهمی از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی را در بر می‌گرفت باید گفت عملکرد دولت ایشان ضعیف بوده است و انتظارها را برآورده نکرده است.

این فعال دانشجویی افزود: متاسفانه وزارت علوم سکوت کرده هیچ اقدامی موثری را در پیش نگرفته است و حتی برخی اقدامات وزارت علوم نشان از همراهی غیر مسئولانه و سازش با نهادهای خارج از دانشگاه دارد. از جمله در ایجاد سهمیه‌های مازاد و بورسیه‌های اخیر ارگان های نظامی در دانشگاه های علوم پزشکی در حالی که خود این نهادها دارای دانشگاه های اختصاصی هستند. این اقدام نه تنها باعث افت شدید کیفیت آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی خواهد شد بلکه باعث ناامن شدن بیشتر  فضای دانشگاه و دخالت هرچه تمام نهادهای خارج از دانشگاه در امور دانشگاه می شود.

وی ادامه داد: فساد علمی که دوره قبل شدت گرفته بود همچنان به قوت خود باقی است و هیچ اقدام موثری برای وضع قوانین موثر در این ارتباط انجام نگرفته است. این مسله مخصوصا در علوم انسانی بسیار نگران کننده است.

 این فعال دانشجویی افزود: البته تا جایی که من اطلاع دارم در این دوره دانشجویان ستاره‌دار نداشته‌ایم و این قابل تقدیر است اما اساتید اخراجی دانشگاه‌ها هنوز باز نگشته‌اند و این نکته بسیار نا امید کننده‌ای است.

عظیمی با بیان اینکه هنوز دانشجویان پیشگام تحولات سیاسی- اجتماعی و از اصلی‌ترین حاملان توسعه در جامعه‌ی ایران هستند، گفت: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران همواره سعی کرده است دین خود به انقلاب اسلامی را با حفظ نگاه انتقادی خود به و دولتمردان و اربابان قدرت را فارغ از جناح بندی سیاسی ادا کند و در غیاب جامعه مدنی نقش فعالی ایفا کند و مشکلات و کاستی های جامعه را به گوش حاکمیت برساند.

وی افزود: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران همواره نقد قدرت را در دستور کار خود داشته است و در حقیقت تداوم و حفظ نظام جمهوری اسلامی را جز با همراهی نقادانه جریان دانشجویی میسر نمی بیند.

این فعال دانشجویی با اشاره تحولات دانشگاه در سال‌های اخیر گفت: به دلیل نظام بومی‌گزینی و تجاری‌سازی دانشگاه‌ها در یک دهه اخیر، دانشگاه برآیندی از طبقه متوسط به بالای شهرهای ایران شده است و مانند گذشته الگوی سبک زندگی، مطالبات اجتماعی و اقتصادی، و دغدغه‌های طبقات پایین را ندارد.

وی افزود: از این منظر دانشگاه در انتخابات همچنان پیشگام توسعه‌طلبی و خواهان آزادی‌های اجتماعی است اما نباید فراموش کنیم طبقات پایین جامعه و حاشیه‌نشین‌ها از دانشگاه نیز رانده شده‌اند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه دانشگاهیان ممکن است مانند گذشته ارتباط گسترده ای با تمامی اقشار جامعه نداشته باشند گفت: ممکن است دانشجویان نماینده تام و تمام جامعه نباشند اما آمار ها نشان می دهد هنوز اعتماد جامعه به دانشگاهیان نسبت به بقیه اقشار در صدر است و این یعنی هنوز تبیین دانشگاهیان از شرایط کشور مورد قبول بخش عمده ای از جامعه است. قطعا انتشار آرمان‌ها و انتظارات دانشگاهیان از نامزدهای انتخابات در جامعه تاثیرات عمیقی در آراء عموم مردم خواهد داشت.

وی در پایان گفت: در انتخابات گذشته نیز حمایت دانشگاهیان از آقای روحانی در اقبال مردم به ایشان تاثیر بسزایی داشت امیدواریم رئیس جمهور دین خود به دانشگاهیان را ادا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha