• شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95091307008
  • خبرنگار : 71474

بررسی سانحه برخورد دو قطار ادامه دارد/فهرستی جدید از متهمان اصلی حادثه

بررسی سانحه برخورد دو قطار ادامه دارد/فهرستی جدید از متهمان اصلی حادثه

قطار را از کنترل خودکار خارج کرده‌اند و بر روی کنترل دستی گذاشته‌اند، این جدیدترین اظهار نظر اکبر ترکان به عنوان مسئول پیگیری حادثه ریلی جمعه گذشته است.

به گزارش ایسنا، پس از حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافری به یکدیگر که به کشته شدن ۴۸ مسافر این قطارها انجامید، دولت به طور رسمی پیگیری‌های خود را درباره چگونگی وقوع این حادثه و البته شناخت قاصران و مقصران این اتفاق آغاز کرد.

در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از این اتفاق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در حکمی اکبر ترکان را به عنوان مسئول کمیته بررسی این سانحه مشخص کرد تا پس از آن جلسات مربوط به این اتفاق به طور مداوم برگزار شود.

پس از طی شدن مراحل اولیه بررسی این سانحه در جلسه صبح امروز ترکان جدید ترین گزارش خود را از این اتفاق ارائه کرد. گزارشی که نشان می‌دهد فرضیه‌های مربوط به نقص در سیستم کنترل هوشمند قطار ATC واقعیت ندارد و حداقل در این حادثه هیچ گزارشی درباره نقص فنی آن موجود نیست.

در گزارش جدید ترکان اعلام شده مامورین این سیستم در زمان حادثه به دلیل آن‌چه او یک خطای حرفه‌ای خوانده سیستم کنترل هوشمند را خاموش کرده‌اند تا قطارها به طور دستی مدیریت شوند. موضوعی که باعث شده در یکی از قوس‌های ریلی، قطار سمنان-مشهد که با سرعت ۱۳۲ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرده تنها در فاصله ۸ ثانیه مانده به تصادف قطار روبرو خود را ببیند و همین موضوع باعث شده این قطار با سرعت ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت به قطار تبریز-مشهد برخورد کند.

با مشخص شدن محوریت خطای نیروی انسانی در این حادثه قطعا مقصران نیز به طور دقیق‌تری قابل شناسایی هستند. موضوعی که منجر شده نماینده رسمی دولت در بررسی این سانحه جزئیات دقیق‌تری از آن ارائه کند.

بر اساس گفته‌های ترکان ماموران قطار تبریز-مشهد بر اساس قواعد ایمنی، نقص فنی خود را به طور دقیق اعلام کرده‌اند و محل ایستادن قطار را نیز مشخص کرده‌اند. از این رو هیچ‌یک از مسئولان این قطار در انجام مسئولیت خود تخطی نداشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مسئولان قطار سمنان-مشهد نیز متهم به اشتباه انسانی نیستند. طبق گزارش‌ها مسئولین این قطار به طور رسمی درخواست تعیین تکلیف کرده‌اند اما با مجوزی که به آن‌ها داده شده هیچ اطلاعی از آن‌چه در مسیر اتفاق افتاده نداشتند.

با رد احتمال نقش‌افرینی این افراد در حادثه قطار ترکان دو گروه از متهمان قصور در این پرونده را معرفی کرده است. طبق گفته او مرتبه دوم تقصیر در این حادثه بر گردن ماموران ایستگاه شاهرود-مشهد است. هرچند ترکان جزئیاتی درباره این موضوع اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد عدم هماهنگی در انجام وظیفه آن‌ها باعث شده این اتفاق تلخ به وجود بیاید.

در گزارش‌های جدید تقصیر اصلی بر گردن یک نفر است. متصدی مرکز کنترل هوشمند قطار تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود به عنوان مقصر اصلی این اتفاق شناسایی شده است. شیفت ماموران این ایستگاه در ساعت ۷ صبح آن روز به پایان رسیده و وقتی قطار در حوالی ساعت ۷:۱۵ تقاضای تعیین تکلیف کرده است، مامور این ایستگاه اجازه تردد داده که همین امر زمینه ساز این حادثه تلخ شده است.

پس از این گزارش‌ها، کمیته بررسی سانحه کار خود را ادامه خواهد داد تا پس از رد احتمال نقش‌افرینی سیستم کنترل هوشمند در این حادثه و مشخص شدن مقصران اصلی، حکم‌های احتمالی قضائی برای این افراد صادر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha