• پنجشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95091105819
  • خبرنگار : 71475

دی‌میستورا: ارتش سوریه ۴۰ درصد از شرق حلب را تحت تسلط دارد/پبروزی نظامی در حلب کافی نیست

دی‌میستورا: ارتش سوریه ۴۰ درصد از شرق حلب را تحت تسلط دارد/پبروزی نظامی در حلب کافی نیست

فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، حملاتی که طی دو هفته گذشته در شرق حلب صورت گرفته موجب تسلط نیروهای سوریه بر نزدیک به ۴۰ درصد از این مناطق شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت سیریا نیوز، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در جریان سخنرانی در نشست فوق‌العاده شورای امنیت در خصوص اوضاع شهر حلب گفت: همچنین حملاتی در غرب حلب صورت می‌گیرد که به کشته شدن شماری از افراد منجر شده است. نگرانیم که نظام سوریه دست به بازداشت آوارگان در شرق حلب بزند.

وی به وجود شاخص‌هایی مبنی بر فرار  ۶۰ هزار تن از شرق حلب اشاره کرد که به خاطر فرار از این وضعیت آواره شدند.

دی‌میستورا تصریح کرد، حملات همچنین در ادلب، حومه لاذقیه، دمشق و مناطق دیگر همچنان ادامه دارد.

وی عنوان داشت: ماه گذشته طرح جامعی برای متوقف کردن خشونت و خروج جبهه النصره از شرق حلب پیشنهاد شد اما به تعهداتی در قبال آن دست نیافتیم.

دی‌میستورا افزود: رویکرد نظامی میان طرفین درگیری حاکم است و باید از غیرنظامیان حمایت کرد.

پیشتر سازمان ملل با سر دادن ندای فوری از  طرفین درگیری در سوریه خواست تا بمباران مناطق شرق حلب را متوقف کنند و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به افراد تحت محاصره را بدهند.

ارتش سوریه اواسط ماه جاری میلادی با همکاری نیروهای ائتلاف حملات خود را برای بازپس گیری این مناطق و تنگ کردن عرصه بر نیروهای مسلح آغاز کرده است و به این ترتیب توانسته کنترل یک سوم مناطق شرقی این شهر را به دست گیرد.

استفان دی‌میستورا همچنین در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی السفیر درباره احیای مذاکرات سیاسی در سوریه گفت: من به این حقیقت رسیده‌ام که همه حتی دولت سوریه دریافته‌اند که پیروزی نظامی در حلب کافی نیست نیاز به یک مذاکرات سیاسی است چراکه در آنجا راه‌حل نظامی بدون راه حل سیاسی، مستدام و پایدار نخواهد بود.

وی درباره مذاکراتش با مقامات روسیه گفت: آنها به دنبال استراتژی برای خروج از بحران هستند. طیف گسترده‌ای از پیامدها برای حل نشدن بحران سوریه وجود دارد از جمله اینکه آیا برای ۲۰ سال آینده سوریه پیشنهاد خوبی وجود دارد در حالیکه خونریزی‌ها در گوشه و کنار این کشور ادامه دارد.

فرستاده سازمان ملل به سوریه افزود: صحبت روسیه از منافعش و ایجاد راه‌حلی برای سوریه کاملا درست است. من شخصا باور دارم که آنها هیچ نفعی در سوریه از هم پاشیده نمی‌برند. پیروزی در حلب اگر که محقق شود، باید بومی‌سازی شود. لذا ما باید از یک پلی عبور کنیم تا بعد از آن را ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم روسیه به اسد بگوید که زمان مذاکره رسیده است. آنها (نمایندگان دولت سوریه) زمانی که به ژنو آمدند به راحتی گفتند که نتایج ملموسی حاصل نشده است اما آنها آماده تشکیل دولت وحدت ملی هستند اما منظورشان از دولت وحدت ملی چه بود؟ آیا منظورشان تعیین وزیر کشاورزی یا تعیین وزیر آثار باستانی بود یا اینکه می‌خواستند در قدرتی مبتنی بر یک دولت فراگیر شرکت کنند. این یک آزمایش برای دولت سوریه است و چارچوبی است که از آن گریزی نیست.

دی‌میستورا تاکید کرد: باید به یک چارچوب جدید فراگیری درباره قدرت در سوریه دست یافت که مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت باشد. این پیامی است که به دولت آتی آمریکا می‌دهم چون تنها راه شکست داعش است صرف نظر این که این راه حل چگونه باشد نظامی یا غیرنظامی.

فرستاده سازمان ملل درباره تقسیم سوریه نیز گفت: این هرگز اتفاق نخواهد افتاد و هیچ کس خواهان آن نیست و سوریه باید کشوری مستقل باقی بماند. این بدان معنا نیست که نمی‌توان در آنجا یک دولت فدرال ایجاد کرد. در پایان درگیری‌ها اعتراف خواهد شد که حقایق در زمین شیوه اداره محلی را تعییر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha