• چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95091005545
  • خبرنگار : 71405

نماینده دائم ایران در کنفرانس لاهه :

تعهد ایران در همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی فراتر از تعهدات حقوقی است

تعهد ایران در همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی فراتر از تعهدات حقوقی است

بیست ویکمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی با حضور مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی، نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو و سازمان‌های غیر دولتی در لاهه هلند به ریاست سفیر و نماینده دائم آلمان آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه طی سخنانی در این اجلاس با اشاره به وجود یکصدهزار جانباز و مصدوم شیمیایی در کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ویژه برای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و اجرای کامل مقررات آن قائل بوده و از هیچ تلاشی برای ارتقاء جهان شمولی آن فرو گذار نخواهد کرد.
وی افزود: تعهد کشورمان به کنوانسیون و همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی فراتر از تعهدات حقوقی و نشات گرفته از باورهای دینی است که در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مخالفت با تمامی سلاح های کشتار جمعی متبلور شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با برشمردن اهمیت جهان‌شمولی کنوانسیون، بر پیوستن فوری و بدون شرط رژیم اشغالگر قدس به این کنوانسیون تاکید کرد.
وی در ارتباط با همکاری های بین المللی در چارچوب کنوانسیون ضمن انتقاد از اعمال محدودیت ها علیه برخی کشورهای عضو خواستار رفع موانع و تحریم ها در مسیر انتقال فناوری برای فعالیت‌های صلح آمیز شد.
جهانگیری با اشاره به اینکه حملات شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ تحمیلی نقطه عطفی در توجه جامعه بین المللی به موضوع سلاح‌های شیمیایی و شکل گیری این کنوانسیون محسوب می شود، ازمقامات بین المللی، سفرا و هیات‌های شرکت کننده در این کنفرانس خواست از نمایشگاهی که در این رابطه و در حاشیه نشست توسط جانبازان شیمیایی ایران برگزار شده، بازدید کنند .
سفیر کشورمان با برشمردن اقدامات سوریه در راستای ایفای تعهدات کنوانسیونی این کشور، بر همکاری جامعه بین المللی با این کشور بجای اعمال فشار سیاسی تاکید و خواستار اجتناب از برخورد تبعیض آمیز در قبال پرونده سوریه نزد سازمان منع سلاحهای شیمیایی شد .
جهانگیری ادامه داد: گزارشات مکانیسم مشترک تحقیقات سازمان ملل متحد یکجانبه و بدون در نظر گرفتن اطلاعات ارائه شده توسط دولت سوریه، تهیه شده است.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در لاهه با ابراز نگرانی از گزارش‌های منتشر  شده مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط گروه های تروریستی در عراق و سوریه از جمله داعش و جبهه النصره تصریح کرد: کشورهای حامی این گروه ها که دسترسی آنها را به سلاح‌های شیمیایی جهت استفاده علیه مردم بیگناه فراهم می نمایند، باید در برابر اقدامات خود پاسخگو باشند.
وی گفت: در کنفرانس سالانه دولت‌های عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ، موضوعات مختلف از جمله اقدامات کشورهای دارنده ذخایر سلاح های شیمیایی در خصوص انهدام سلاح های مذکور، دستیابی و کاربرد سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی، انهدام سلاح های شیمیایی سوریه، امور محرمانه، جهانشمولی و همکاری بین المللی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
در این کنفرانس علاوه برهیات رسمی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی سفیر و نماینده دائم کشورمان، تعدادی از جانبازان شیمیایی و انجمن‌های غیر دولتی مرتبط با امور جانبازان شیمیایی حضور پررنگ وموثری دارند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha