• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95090905015
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

باد، حاصل دسترنج کشاورزان هشتبندی را ‌برد

باد، حاصل دسترنج کشاورزان هشتبندی را ‌برد

ایسنا/هرمزگان ‌وقوع هم‌زمان خسارت سنگين برف به باغات شمال كشور و خسارت سنگين طوفان و باد شديد به مزارع جنوب كشور به‌ویژه در استان هرمزگان و انعكاس مرتب مشكلات كشاورزان شمال كشور در رسانه ملي و عدم انعكاس خسارت‌ها و مشكلات كشاورزان هرمزگاني در رسانه ملي با انتقادات جدي كشاورزان در هشت بندي همراه شد.

‌ به گزارش ایسنا، ‌متأسفانه در حالی اخبار خسارت سرما به باغات شمال کشور در صدر اخبار رسانه ملی و سایر رسانه‌های کشوری قرار دارد كه به دلیل ضعف پوشش رسانه‌ای در هرمزگان خبری چه از سوي رسانه ملي و چه از سوي ساير رسانه‌ها از خسارت سنگین و جبران‌ناپذیر طوفان و باد شدید به صدها هکتار مزارع کشاورزی در هرمزگان به‌ویژه در هشت بندی و سایر مناطق این استان در رسانه‌ها نیست.

 این وضعیت سكوت خبري معیشت هزاران کشاورز این مناطق را درخطر قرار داده است و مردم اين مناطق انتظار دارند همان‌طور كه هر شب رسانه ملي به‌صورت متناوب بر روي خسارت سرما بر باغات كشاورزان شمال كشور مانور می‌دهد به گوشه‌ای از خسارت‌هاي سنگين طوفان و باد سهمگين به مزارعشان اشاره شود تا شايد مسئولان چاره‌ای براي اين قشر زحمتكش بیندیشند.

از سوي ديگر افت قيمت محصولات كشاورزي در شمال كشور همواره با تذكرات جدي مسئولان مردم شمال كشور و پوشش مناسب آن در رسانه ملي براي رساندن مشكلات كشاورزان به گوش مسئولان همراه است ولي امسال متأسفانه افت شديد قيمت محصول كه كشاورزان را در هشتبندي زمین‌گیر كرده است، مورد غفلت مسئولان و رسانه‌ها واقع‌شده است و هزاران كشاورز با مشكلات افت شديد قيمت محصولات كشاورزي دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 این‌گونه ضعف خبري رسانه‌ها با گلايه شديد كشاورزان همراه بوده است و اين سؤال پيش می‌آید چطور است كه اخبار و مشكلات كشاورزان و باغداران شمال كشور سریعاً در رسانه ملي و نمایندگان آن‌ها در مجلس شوراي اسلامي منعكس می‌شود، ولي خبري از رسانه‌ها و مسئولان هرمزگاني در رسيدگي به مشكلات اين قشر زحمتكش نيست.

 محمدجواد خیرخواه  كشاورز خيار كار هشت بندي در گفت‌وگو با ایسنا، در اين رابطه افزود: متأسفانه در وزش باد چند روز اخير بيش از 50 درصد محصولم از بين رفته است.

وي تصريح كرد: متأسفانه در طوفان و وزش باد اخير بيش از 100 ميليون تومان به بنده خسارت وارد شد كه بسيار سنگين است.

خيرخواه گفت: متأسفانه امسال در كنار وزش شديد طوفان و باد كه باعث خسارت شديد شد افت شديد قيمت محصولات عامل ديگر ورود خسارت به كشاورزان شده است.

اين كشاورز بیان كرد: خسارت وقوع طوفان و وزش شديد 5 روزه باد به صدها هكتار از مزارع كشاورزي منطقه خسارت وارد نموده است كه ازنظر ارزش ريالي بسیار بالا است.

 

وي اظهار کرد: متأسفانه تاكنون از اين خسارت‌هاي سنگين گزارشي در رسانه ملي منتشرنشده است و انتظار كشاورزان اين بود كه رسانه‌هاي هرمزگان به‌ویژه رسانه ملي همانند رسانه‌هاي شمال كشور فعالانه مشكلات كشاورزان را منعكس می‌کردند و به اين موضوع می‌پرداختند كه متأسفانه این‌گونه نبوده است.

 یکی از آسیب‌هایی که همواره مزارع کشاورزی را تهدید می‌کند، سرمازدگی ناشی از نوسانات ناگهانی آب‌وهوا و وزش بادهای شدید است.

 کشاورزان با رنج و زحمت بسیار محصولات زراعی را کاشته و در طول مدت‌زمان خاصی نگهداری می‌کنند اما قبل از به ثمر رسیدن محصول یا در روزهایی که باید محصول را برداشت کنند، با تغییر ناگهانی دمای هوا محصولات خود را که تنها منبع درآمد آن‌هاست، از دست می‌دهند.

 علي سهرابي از ديگر كشاورزان هشت بندي در گفتگو با ایسنا، در خصوص خسارات وارده به مزارع كشاورزي افزود: وزش شديد باد اخير همراه با گردوغبار بيش از 80 درصد محصولاتش خسارت وارد نموده است كه جبران آن امکان‌ناپذیر است.

 وي تصریح کرد: افت شديد قيمت محصولات به همراه ورزش شديد باد همراه با گردوغبار باعث شد كه حتي هزينه بذر محصولات زراعي جبران نگردد و هزينه سم، كود، كارگر، شخم زمين و هزينه آب و برق بجاي خود باقي بماند.

 سهرابي عنوان كرد: اين وضعيت نگران‌کننده معيشت كشاورزان را به خطر انداخته است و انتظار اين بود كه مسئولان و رسانه‌هاي هرمزگان به‌ویژه رسانه ملي فعالانه در انعكاس مشكلات كشاورزان ورود می‌کردند و اين سكوت خبري زيبنده نمایندگان و رسانه‌هاي استان نيست.

 وي اظهار داشت: هر شب شبکه‌های سراسري از خسارت‌هاي برف و سرما به باغات شمال كشور می‌پردازند دريغ از انعكاس مشكلات كشاورزان رنج‌دیده جنوب كشور توسط مسئولان و رسانه ملي، که این جای ناراحتی را برای کشاورزان منطقه به همراه داشته است. 

 این کشاورز گفت: متأسفانه بحراني در افت شديد قيمت محصولات كشاورزي و خسارت سنگين وزش باد شديد به مزارع كشاورزي به وجود آمده و در اين ميان نه رسانه‌ها و نه نمایندگان دولتی دستگير كشاورزان نيستند و هزاران كشاورز در اين وضعيت بغرنج به حال خود رهاشده‌اند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اين وضعيت بدي است كه هرساله بر كشاورزان وارد می‌شود و بر معوقات بانكي آن‌ها و فشار بانكی بر آن‌ها افزوده می‌شود و در اين ميان بسياري به دليل بدهي و به دليل نداشتن امنيت شغلي از كار كشاورزي دست می‌کشند و به شهرهاي استان جهت اشتغال و امرارمعاش مهاجرت می‌کنند كه اين امر خسارت‌های جبران‌ناپذیری را براي كشور به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، در پی وزش شدید باد در چند روز اخیر در هشت بندی و توکهور بسیاری از صیفی‌جات کشاورزان نظیر خیار سبز، کدو، لوبیا، گوجه‌فرنگی و هندوانه دچار آسیب شد که خسارت سنگینی را به کشاورزان منطقه وارد کرد.

گزارش از: عین‌الله چملی نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس



انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha