• شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95090603303
  • خبرنگار : 71234

با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری؛

رحیمی: با استقلال سیاست خارجی ایران انتخاب ترامپ ما را خوشحال یا نگران نمی‌کند

رحیمی: با استقلال سیاست خارجی ایران انتخاب ترامپ ما را خوشحال یا نگران نمی‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارای استقلال و پشتوانه لازم است، انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا ما را خوشحال و یا نگران نمی‌کند.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع مردم اصفهان درباره رئیس جمهور جدید آمریکا، ‌گفت: این بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه از انتخاب ترامپ نه عزا می‌گیریم و نه شادی می‌کنیم را می‌توان بر محور دو مسأله بسیار مهم دانست؛ اول اینکه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران یک امنیت ساختاری و نه وابسته به شرق و غرب است و امنیت پایدار داخلی است.

وی ادامه داد: این بیانات مستند بر آن است که مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آمریکا محدود به برجام بوده و در سیاست خارجی کشورمان هیچ نسبتی با رویکردهای آمریکا نداشته‌ایم. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران استقلال لازم را پیدا کرده و با همین استقلال و پشتوانه انتصاب رئیس جمهوری جدید ما را خوشحال و یا نگران نمی‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه نگاه ما به ترامپ نگاه شخصی نیست و رویکردی است، گفت: ایشان سوابقی در حوزه سیاست خارجی و بین‌المللی نداشته و اظهاراتش تنها در محدوده رقابت انتخاباتی نسبت به موضوعات مختلف است. اظهاراتی که در محور رقابت‌های انتخاباتی قابل تفسیر و ارزیابی است. حال اگر رویکرد هیأت حاکمه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و مسائل منطقه تغییر پیدا کند نگاه جمهوری اسلامی نیز متناسب با همین رویکرد تغییر خواهد کرد.

رحیمی توضیح داد: اگر آمریکا بخواهد سیاست خصمانه گذشته‌اش را به کار گیرد و یا سیاست دوگانه‌ای در سیاست خارجی‌اش در پیش گیرد همچون تناقضات فاحش در یمن، بحرین و افغانستان را ادامه دهد نگاه جمهوری اسلامی ایران نگاه بی‌اعتمادی خواهد بود. البته نباید فراموش شود سابقه مذاکرات بین ایران و آمریکا تنها محدود به برجام و مذاکرات گروه 1+5 بوده است.

وی تأکید کرد: از طرف دیگر لازم است نگاه ترامپ به مسائل خاورمیانه و بین‌المللی در طراز یک رئیس جمهور باشد. آقای ترامپ باید بداند که فضای رقابت انتخاباتی را پشت سر گذاشته و هرگونه تصمیم و اظهار نظرش تأثیر مستقیمی در مناسبات آمریکا با کشورهای دیگر و مناطق مختلف دنیا خواهد داشت.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پیش‌بینی از تغییرات در داخل آمریکا در دوران ترامپ نسبت به دوران ریاست جمهوری اوباما، گفت: با توجه به ترکیب مجلس نمایندگان و مجلس سنا نگاه غالب در آمریکا آن است که شاهد تغییرات رویکردی در آینده نسبت به منطقه و خاورمیانه خواهیم بود منتها باید صبر کرد تا بتوان تحلیل دقیق‌تری ارائه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha