• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95090200940
  • خبرنگار : 80001

با فرودگاه‌های زیان‌ده چه کنیم؟

با فرودگاه‌های زیان‌ده چه کنیم؟

با اینکه ۹۰ درصد فرودگاه‌های تحت نظر شرکت فرودگاه‌ها زیان‌ده محسوب می شوند، کارشناسان می گویند وجود این فرودگاه‌ها برای فعالیت اقتصادی مناطق کشور و افزایش GDP موثر است.

به گزارش ایسنا، از مجموع ۵۴ فرودگاه کشور تنها شش واحد دارای توجیه اقتصادی هستند؛ این تعداد در سال ۱۳۹۱ سه واحد بود. توجه به ظرفیت‌های گردشگری شهرهای دارای فرودگاه و ایجاد فضاهای خدماتی و رفاهی از راهکارهای بالا بردن بازدهی فرودگاه‌ها عنوان می شود.

آزادسازی نرخ بلیت برای افزایش بازدهی

هم اکنون فقط شش فرودگاه مهرآباد، امام (ره)، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز قادر به تامین هزینه های خود هستند. به همین جهت از زمان روی کار آمدن عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، همواره بحث افزایش سوددهی فرودگاه‌های کشور مطرح شده و تلاش‌هایی نیز در این خصوص انجام شد که آزادسازی نرخ بلیت از جمله این تمهیدات بود. با اینکه در برخی فرودگاه‌ها تعداد مسافران بسیار بیش از تعداد هواپیماها و ظرفیت فرودگاه‌های کشور است، در بسیاری از شهرها به دلیل پایین بودن حجم مسافران، فرودگاه‌ها ضرر می دهند و بار این هزینه بر دوش شرکت فرودگاههای کشور قرار دارد؛ زیرا بنا به گفته‌ی مدیرعامل سازمان هواپیمایی، کلیه فرودگاه‌ها برای منافع ملی تاسیس شده‌اند.

علی عابدزاده در عین حال به ارایه راهکاری برای افزایش بازدهی فرودگاه‌های زیان ده کشور اشاره و تصریح کرد: بعضی فرودگاهها ظاهرشان زیان ده است، ولی در نهایت به نفع منافع ملی تاسیس شده‌اند. برای این نوع فرودگاه‌ها شورای عالی هواپیمایی کشوری مصوبه جدیدی را به تصویب رسانده تا شرکت‌ها بتوانند در ایجاد فضاهایی که این نوع فرودگاه‌ها لازم دارند سرمایه‌گذاری کنند که در این صورت ما به آنها کمک می کنیم.

تامین ناوگان ۳۰ تا ۵۰ نفره برای فرودگاه‌های کوچک

مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، کمبود ناوگان مناسب را یکی از اصلی‌ترین عوامل غیراقتصادی بودن فرودگاه‌ها می داند و معتقد است: ناوگان بدنه باریک در کشور بسیار محدود است، اما یکی از راه‌های فعال کردن فرودگاه‌های کوچک افزایش ناوگان بدنه باریک است، چراکه فعالیت ناوگان پهن پیکر و بدنه متوسط برای فرودگاه‌های کوچک و کم‌مسافر صرفه اقتصادی ندارد.

حسین اسفندیاری یکی از راه‌های فعال کردن فرودگاه‌های کوچک را استفاده از هواپیماهای کوچک (۳۰ تا ۵۰ نفره) دانست و گفت: از طریق این هواپیماها امکان جابه‌جایی بیشتر مسافران بین فرودگاه‌های شهرستان‌ها با فرودگاه‌های مراکز استان‌ها و پس از آن ارتباط بین فرودگاه‌های مراکز استان‌ها با فرودگاه‌های اصلی کشور برقرار می‌شود؛ در این شرایط مسافران مناطق کم جمعیت‌تر می‌توانند به راحتی بین فرودگاه‌های اصلی کشور جابه‌جا شوند.

روند رو به رشد مسافرت‌های هوایی به مشهد

یکی از پنج فرودگاه دارای توجیه اقتصادی، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد است که مدیرعامل فرودگاه‌های خراسان رضوی از افزایش ۲۰ درصدی تعداد مسافران فرودگاه مشهد در شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته خبر می دهد.

محمد باقر قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل افزایش پروازها و نیز تقاضایی که به صورت مستمر برای انجام پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه مشهد وجود دارد درآمدهای ما افزایش یافته است.

وی افزود: هم اکنون روزانه حدود ۲۷۰ پرواز در فرودگاه مشهد انجام می شود و پیش بینی می کنیم که تا پایان سال جاری تعداد جابه‌جایی مسافر در فرودگاه به حدود ۹.۵ میلیون نفر برسد.

مدیرعامل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدایی امسال پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر در فرودگاه مشهد جابه‌جا شده است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و به همین جهت به دنبال توسعه ترمینال‌ها و سایر زیرساخت‌ها هستیم.

قاسم زاده علت رشد مسافرت‌های هوایی به مشهد را وجود ملجأ شریف علی ابن موسی الرضا (ع) دانست و گفت: استقبال زائران از اقصی نقاط کشور و نیز زائران شیعه از سایر نقاط دنیا برای تشرف به بارگاه امام رضا (ع) باعث افزایش مسافرت‌های هوایی به مشهد شده است.

وی توصیه کرد تا مسوولان شهرهایی که دارای فرودگاه‌های زیان ده هستند نسبت به توسعه صنعت گردشگری اهتمام ورزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۵:۴۹

استانهایی که فرودگاه‌های زیان‌ده دارند از رانت و پارتی برخوردار بوده‌اند و عقل و توجیه اقتصادی باعث احداث فرودگاه در استانشان نشده است. بعد می خواهید با این مدیران رونق اقتصادی با صنعت گردشگری ایجاد کنید ؟

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۷:۰۶

فقط مسئله گردشگری نیست. مسافرت با هواپیما برای بسیاری از مردم « لوکس » و تجملی تلقی می شود. کسی که می تواند یک مسیر هوایی 160 هزار تومانی را بصورت زمینی با 40-50 هزار تومان انجام دهد این کار را می‌کند. دیگری ترجیح می‌دهد اتومبیلش را مرتب کرده و با آن مسافرت کند. در شهرهایی که به شبکه ریلی وصل هستند، انتخاب اول بسیاری از مردم قطار است.