• دوشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95090100083
  • خبرنگار : 71402

تقلای اپوزیسیون کره‌جنوبی برای استیضاح رئیس جمهور

تقلای اپوزیسیون کره‌جنوبی برای استیضاح رئیس جمهور

حزب اپوزیسیون "مردم" کره‌جنوبی جمع‌آوری امضا برای طرح استیضاح علیه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی را آغاز کردند. اپوزیسیون اصلی کره جنوبی موسوم به "حزب دموکراتیک" نیز شرایط استیضاح را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادستان‌های کره‌جنوبی یکشنبه اعلام کردند که معتقدند پارک گئون-های در رسوایی سوءاستفاده از قدرت که دولتش را بی‌ثبات کرده دست داشته است. دوست نزدیک او به نام چوی سون-سیل و مشاور سابق ریاست جمهوری به نام آن چونگ – بوم به سوءاستفاده از قدرت متهم شدند. آنها شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دادند تا به بنیادهایی که در کانون این رسوایی بودند، پول کمک کنند.  

هزاران تن از مردم سئول شنبه برای چهارمین هفته پیاپی به خیابان‌ها آمدند و علیه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دست به اعتراض زدند. این بزرگترین اعتراضات مردمی از دهه ۸۰ میلادی در این کشور آسیایی بوده است.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری پارک فوریه ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد و او مقابل درخواست‌ها برای استعفا مقاومت می‌کند. او دو بار بابت رسوایی به وجود آمده عذرخواهی کرده و گفته است که هدفش بهره‌وری اقتصاد بوده است و نه منفعت شخصی اما اذعان کرده که در روابطش با خانم چوی سون – سیل "بی‌احتیاطی" کرده است.

حزب اپوزیسیون "مردم" کره‌جنوبی در پارلمان ۳۰۰ عضوی ۳۸ کرسی دارد و تلاش‌ها برای عزل پارک گئون-های را آغاز کرده است. آنها با سایر احزاب برای جمع‌آوری امضا جهت طرح استیضاح رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی رایزنی می‌کنند.

آغاز طرح استیضاح به رای دست‌کم نیمی از اعضای پارلمان نیاز دارد و برای تصویب، نیازمند رای دو سوم اکثریت است. اگر این طرح در پارلمان تصویب شود، از سوی دادگاه قانون اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و دست‌کم شش تن از مجموع ۹ قاضی آن باید آن را تایید کنند. تحلیلگران سیاسی معتقدند که طرح استیضاح علیه پارک احتمالا تایید شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha