• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95082316012
  • خبرنگار : 71381

در نشست خبری کنفرانس امنیتی تهران مطرح شد

امور منطقه باید توسط کشورهای منطقه مدیریت شود

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران سیاست جمهوری اسلامی ایران را یادآورشد و گفت: امور منطقه باید توسط کشورهای منطقه مدیریت شود.

به گزارش ایسنا،  سیدجلال دهقانی فیروزآبادی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به اینکه در سراسر دنیا کنفرانس‌های امنیتی مختلف برگزار می‌شود، گفت: در منطقه ما کنفرانس‌های امنیتی به طور سالانه و غالباً توسط اندیشکده‌های فرامنطقه‌ای برگزار می‌شود.

دهقانی با اشاره به شرایط منطقه غرب آسیا در نظام بین‌الملل و تحولات اخیر، ‌اظهار کرد: موضوع مربوط به امنیت منطقه‌ای نیازمند هم‌اندیشی بین کشورهای منطقه است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه‌ای در غرب آسیا در این موضوع از جایگاه ویژه برخوردار است؛ چرا که همواره سیاست جمهوری اسلامی تأکید به نظم همکاری‌جویانه و هم‌افزایانه با مشارکت همه کشورهای منطقه دارد.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است امور منطقه باید توسط کشورهای منطقه مدیریت شود، خاطرنشان کرد: بهترین نظام منطقه‌ای پایدار را نظام منطقه‌ای بومی با شرکت کشورهای عضو منطقه می دانیم و در این راستا برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در دو سطح علمی و اجرایی ضرورت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کنفرانس امنیتی تهران و اولین همایش آن با عنوان «نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا»  21 آذرماه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این همایش در حوزه اندیشکده‌های کشورهای منطقه برگزار خواهد شد و تلاش است با مشارکت اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی به بررسی موضوع امنیت منطقه بپردازیم.

دهقانی با اشاره به اینکه دبیرخانه دایمی کنفرانس امنیتی تهران با همکاری موسسه مطالعات بین‌الملل ابرار معاصر اقدام به برگزاری این همایش خواهد کرد،‌ گفت: اولین همایش با محوریت موسسه مطالعات بین‌المللی ابرار معاصر و 13 اندیشکده و مرکز پژوهشی در کشور برگزار خواهد شد که به شرح زیر است:شورای راهبردی روابط خارجی، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، مرکز تحقیقات راهبردی- دفاعی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسسه تدبیر اقتصاد، موسسه افق آینده پژوهی، مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، مرکز مطالعات راهبردی راد و مرکز مطالعات راهبردی و آموزشی وزارت کشور.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران به عنوان اولین همایش این کنفرانس با عنوان «نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا» اشاره کرد و توضیح داد: منظور از غرب آسیا خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان و افغانستان است و نظم امنیتی منطقه‌ای نیز مفهوم مهمی است که در این همایش به آن خواهیم پرداخت؛ چرا که غرب آسیا در سال‌های اخیر در سطوح مختلف دچار تحول شده است.

دهقانی با اشاره به تغییرات منطقه در سطح کارگزاران و بازیگران دولتی و غیردولتی، اظهار کرد: بازیگران جدیدی در غرب آسیا ظهور کردند که ساختار و فرآیند منطقه را تحت تدثیر قرار می‌دهد. همچنین بازیگران غیردولتی و در رأس آن گروه تروریستی داعش منطقه را دچار آشوب کردند.

وی به تأثیرات تغییر در سطح ساختار مادی در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و گفت: توزیع قدرت در سطح منطقه‌ای دچار تغییر شده است که از آن با عنوان موازنه قوا یاد می‌شود و توازن‌های جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به اینکه تحول ساختار هنجاری غیرمادی در منطقه خاورمیانه را طی سال‌های اخیر شاهد هستیم، تصریح کرد: شاهد ظهور ایدئولوژی‌های جدیدی هستیم که ساختار منطقه را تحت تأثیر قرار داده، از جمله ایدئولوژی‌های خشونت‌طلب افراطی.

وی همچنین به تحولات در سطح الگوهای تعاملی در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و گفت: در زمینه تعاملات در منطقه غرب آسیا شاهد روند متناقضی هستیم که از یک سو الگوهای تعامل و همکاری بین برخی کشورها مطرح است و در مقابل شاهد تشدید الگوی ستیزشی بین این دو دسته از بازیگران منطقه‌ای هستیم که نیازمند بررسی‌های جامع در این حوزه‌  دارند تا تهدیدها و فرصت‌ها و سازوکارهای ایجاد امنیت منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تولید فکر و تولید ادبیات فکری در حوزه امنیتی منطقه از دیگر اهداف اولین همایش کنفرانس امنیتی تهران است، خاطرنشان کرد: مشارکت در تصمیم‌سازی برای تعامل در حوزه نظر و عمل، اقناع‌سازی منطقه‌ای و جهانی و آینده‌پژوهی نظم امنیتی منطقه از اهداف دیگر این همایش است.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران توضیح داد: گاهی  تصاویری از واقعیات در جوامع منتشر می‌شود که از خود واقعیت مهم‌تر است و یکی از ویژگی‌های منطقه ما به ویژه جمهوری اسلامی ایران این است که واقعیات صحنه میدان به گونه دیگری در سطح رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا می‌کند. بنابراین هدف اجماع ‌سازی و اقناع ‌سازی با برگزاری چنین همایش‌هایی به درک واقعی از آنچه در منطقه رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال این تصور غلط وجود دارد که در موضوع نظم امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دنبال اعمال هژمونی در منطقه است که این تصور منطبق بر واقعیات نیست و دکترین جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی چنین جایگاهی را برای جمهوری اسلامی قائل نیست،‌ چرا که از ابتدای انقلاب اسلامی موضع ما در حوزه امنیتی منطقه‌ای و ساختار نظم منطقه‌ای، امنیت دسته جمعی بوده است که برگزاری این همایش می‌تواند در اجماع‌سازی برای درک واقعیات و معرفی جمهوری اسلامی مفید واقع شود.

دهقانی در ادامه به محورهای همایش نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا اشاره کرد و گفت: محورهای این همایش عبارتند از مباحث نظری و مفهومی، ماهیت نظم منطقه‌ای نوظهور، قدرت‌های فرامنطقه‌ای و نظم منطقه‌ای غرب آسیا،‌ قدرت‌های منطقه‌ای و نظم نوظهور، چالش‌ها و فرصت‌های منطقه‌ای، مسائل نوظهور و نظم منطقه‌ای، اقتصاد سیاسی بین‌الملل و نظم نوظهور در غرب آسیا، آینده نظم منطقه‌ای، ایران و نظم نوظهور منطقه‌ای و معماری نظم امنیتی غرب آسیا.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به اینکه برای برگزاری این همایش فراخوان داده شده بود تا به حال بیش از 250 چکیده مقاله در این رابطه دریافت شده است که بیش از 90 درصد آنها پذیرفته شده است و گفت: حدود 150 مقاله نیز دریافت کرده‌ایم که در حال داوری و ارزیابی است و ان‌شاءالله در روز برگزاری همایش کتاب چکیده مقالات و یک جلد از مجموعه مقالات در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با حضور مهمانان اولین همایش کنفرانس امنیتی تهران،‌ گفت:‌ سطح این کنفرانس بین‌المللی است و مهمانان مختلف از سراسر دنیا دعوت شده‌اند، البته هنوز اسامی مهمانان مشخص نیست.

دهقانی همچنین در رابطه با احتمال حضور مهمانانی از عربستان در این همایش، گفت: مهمان‌ها هنوز مشخص نشده‌اند و من دقیقاً نمی‌دانم که از چه کشورهایی در این همایش حضور خواهند داشت. شاید به صورت حضور کارشناسان باواسطه در این همایش شرکت کنند. چرا که به هر حال در چنین فضاهایی احتمال غلبه احساسات سیاسی وجود دارد و برای برگزاری این همایش ما دعوت‌های گسترده‌ای داشته‌ایم و بستگی به این دارد که چه کسانی بخواهند در همایش شرکت کنند و به طور کل امیدواریم که دوستانمان در منطقه علیرغم اختلاف نظرها و سلایق که موضوعی طبیعی است، گوش شنوا داشته باشند و همه مراقب باشیم که دیگران ما را در راستای منافع خود علیه یکدیگر به کار نگیرند.

دهقانی با اشاره به اینکه سطح همایش و مهمانان آن علمی و در حوزه اندیشکده‌ها و صاحب نظران بین‌المللی خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حوزه امنیتی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران همیشه امنیت را امری به هم پیوسته می‌داند و معتقد است که امکان اینکه یک کشور به تنهایی بتواند امن بماند و بقیه کشورها ناامن باشند وجود ندارد. البته ممکن است بازیگرانی در منطقه منافعشان را در مدیریت آشوب و مدیریت فضای بحران‌زا بدانند. اما اعتقاد ما این است که ثبات و امنیت خیر مشترک است و همه باید در ایجاد آن شرکت کنند چون گرچه در کوتاه مدت بتوان امنیت را به صورت یکجانبه تأمین کرد اما باید بدانیم امنیت منطقه‌ای نیاز به مشارکت جمعی دارد.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران، تأکید کرد: همه کشورهای منطقه باید بدانیم دیپلماسی قهر راهبرد خوبی برای سیاست خارجی نیست و تجربه نشان داده است که دیپلماسی در زمان جنگ و حتی بین رقبا بیشتر ضرورت دارد تا در زمان صلح و بین دوستان.

دهقانی در پایان از برگزاری نمایشگاه کتاب در حاشیه اولین همایش کنفرانس امنیتی تهران خبر داد و گفت: همچنین نمایشگاهی با موضوع تروریسم خواهیم داشت چرا که تروریسم از عوامل مهم ناامنی در منطقه است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha