• پنجشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۵ / ۰۰:۳۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 95081913994
  • منبع : نمایندگی البرز

«هرنج» روستایی با هزاران رنج!

«هرنج» روستایی با هزاران رنج!

ایسنا/البرز البرز روستاهای زیادی دارد که نام آنها برای بسیاری از ما ناآشناست، روستاهایی که شناخته شده نیستند ولی بدون شک قطعه‌ای از بهشت گم شده ایران زمین محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هرنج یکی از این روستاهاست که در شهرستان طالقان واقع شده . این روستای کوهستانی دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است. بهار و تابستان بهترین زمان برای برای سفر به هرنج است چون این روستا زمستان های‌سختی دارد.

هرنج کجاست؟

مهدی سیفی، دهیار روستای هرنج با اشاره به موقعیت جغرافیایی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: فاصله این روستا تا مرکز طالقان چهار و نیم کیلومتر است. این روستا کوهستانی و سردسیر بوده و چشمه سار و رودخانه‌های زیادی را در دل خود جای داده است. این روستا 202 خانوار با جمعیت 582 نفر داردکه همگی به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به شناور بودن جمعیت روستای هرنج گفت: جمعیت این روستا شناور است به طوری که در تابستان 320 خانوار دراین روستا زندگی می‌کنند که جمعیت آنها به هزار نفر می‌رسد.

وی توضیح داد: از آنجایی‌که روستای هرنج زمستان‌های سختی دارد، بخشی از ساکنان در فصول سرد به مرکز شهرستان یا شهرهای اطراف نقل مکان می‌کنند.

هرنج به چه معناست؟

دهیار هرنج به علت نام گذاری این روستا اشاره کرده و ادامه داد: هرنج در کتاب لغات به معنای دهانه قنات است و از آنجایی که در گذشته‌های دور در نزدیکی این روستا قناتی وجود داشت که ساکنان آب شرب خود را ازآن تامین می‌کردند، این روستا هرنج نام گرفته است.

وی اضافه‌ کرد: البته افراد محلی وجه تسمیه دیگری برای این روستا دارندکه حاکی از آن است که این روستا در گذشته هرگنج یعنی محلی که هرجایش ارزش گنج دارد، نامیده می‌شده است.

ساکنان روستا دامدار و خرده باغدار هستند

وی به شغل ساکنان این روستا اشاره‌ و اضافه کرد: اغلب ساکنان هرنج دامدار و خرده باغدار هستند و با فروش محصولات خود روزگار می‌گذرانند. سیب، گردو و آلبالو عمده محصولاتی است که در این روستا پرورش داده می‌شود.

سیفی در ادامه با بیان برخی مشکلات ساکنان این روستا افزود: مهم‌ترین مشکل اهالی هرنج نداشتن راه روستایی مناسب است.
وی درادامه به هرم جمعیتی این روستا اشاره کرد و گفت: اکثر جمعیت این روستا را افراد میانسال و جوان تشکیل داده‌اند. بخشی از جوانان این روستا در باغات و مزارع خود کار می‌کنند و بخشی دیگری نیز در مرکز شهرستان به کار اداری مشغول هستند و صبح به محل کار رفته و عصرها به روستا برمی‌گردند.

راه روستای هرنج وضعیت مناسبی ندارد

دهیار هرنج ادامه داد: روکش آسفالت این روستا اصلا مناسب نیست و همین امر تردد اهالی و هم‌چنین عبور و مرور خودروها را با مشکل مواجه کرده است. دهیاری از سال 89 پیگیر روکش جدید آسفالت برای راه این روستاست ولی با وجود دستور صادر شده در این زمینه، این اتفاق تا کنون نیفتاده است.
وی ادامه داد: سال 95 هم رو به تمام است و با توجه به این‌که در فصل سرد قرار داریم اگر تصمیم به انجام روکش آسفالت راه این روستا گرفته شود، مرحله اجرایی آن به سال بعد موکول می‌شود.

زباله‌هایی که دردسرساز هستند

وی در ادامه به مشکل حجم زباله‌های انباشتی در این روستا نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که هرنج در حاشیه شهر قرار دارد روزانه شاهد تجمع حجم زیادی از زباله در گوشه و کنار آن هستیم.

سیفی توضیح داد: متاسفانه این روستا مجهز به ماشین حمل زباله نیست و شهرداری نیز نمی‌تواند هر روز زباله‌های تولید شده را جمع آوری کند. تجمع این زباله‌ها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث نازیبایی چهره این روستا شده به همین دلیل مسئولان باید فکری اساسی برای رفع این معضل کنند.

مشکل آب و گاز اهالی هرنج

وی ادامه داد: کمبود آب شرب به ویژه در فصل تابستان یکی دیگر از مشکلاتی است که هرساله ساکنان این روستا را به دردسر می‌اندازد.

دهیار روستای هرنج توضیح داد: با توجه به این‌که کوه‌های آبریز منطقه به سمت روستاهای همجوار هستند تامین آب شرب برای ساکنان روستای هرنج مشکل است.

سیفی هم‌چنین از نداشتن گاز به عنوان دیگر مشکل ساکنان این روستا یاد کرد و گفت: به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر این روستا، هنوز گاز  به واحدهای مسکونی این روستا نرسیده است. متصل نبودن به شبکه گاز باعث شده تحمل زمستان‌ها برای ساکنان این روستا سخت باشد.

خرید گازوئیل برای روستاییان به صرفه نیست

سیفی اضافه کرد: درحال حاضر گرمایش واحدهای مسکونی هرنج با نفت سفید و گازوئیل‌ - برای شوفاژخانه‌ها - تامین می‌شود. خرید گازوئیل از عهده بسیاری از ساکنان روستا برنمی‌آید؛ چراکه 1500  لیتر از این سوخت حدود 500 هزارتومان تمام می‌شود که سوخت یک ماه است، به همین دلیل خرید این سوخت برای اکثر روستانشینان که درآمد چندانی ندارند به صرفه نیست.

زیرساخت‌های گردشگری هرنج مناسب نیست

دهیار روستای هرنج درادامه به جاذبه‌های‌گردشگری این روستا اشاره‌کرد و گفت: دوقلعه قدیمی‌کیقباد و منصور، از جاذبه‌های این روستا هستند، اما متاسفانه زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای جذب گردشگر دراین روستا وجود ندارد، به همین دلیل شاهد حضور کمتر گردشگری در هرنج هستیم.

روستاییان دل خوشی از گردشگران ندارند

وی گفت: به جز این امر، اهالی این روستا نیز از لحاظ فرهنگی آماده پذیرش گردشگران نیستند و اغلب به آنها به چشم مزاحم نگاه می‌کنند.

سیفی تصریح کرد: روستاییان تجربه خوبی از حضور گردشگران در محل زندگی‌شان ندارند؛ چراکه اغلب تازه واردها اقدام به تخریب مزارع و کندن میوه باغات می‌کنند.

وی ادامه داد: هرنج روستایی خوش آب و هوا با جاذبه‌های طبیعی  بسیار است که می‌تواند در جذب گردشگر موفق عمل کند.

ضرورت مشارکت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری

سیفی توضیح داد: بری توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستا بخش خصوصی اقدام به دریافت مجوز ساخت مسافرخانه کرده، ولی به دلیل برخی سنگ‌اندازی‌ها این پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

دهیار هرنج گفت: باید زمینه مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های گردشگری استان فراهم شود تا شاهد رونق این صنعت در جای جای البرز باشیم.

سیفی اضافه‌کرد: روستانشینان می‌توانند درآمدزایی مناسبی از فروش تولیدات خود به گردشگران داشته باشند و به این ترتیب وضعیت معیشتی خود را بهبود بخشند. برای تحقق این هدف هم باید زیرساخت‌های گردشگری در روستاها فراهم شود و هم آموزش‌های لازم جهت پذیرش گردشگران به روستاییان داده شود.

روکش اکثر راه‌های روستایی استان اول انقلاب انجام شده است

افشین پیرنون، مدیرساخت و توسعه راه‌های البرز به خبرنگار ایسنا گفت: روکش اکثر راه‌های روستایی استان اول انقلاب انجام شده و از آن زمان تا کنون تغییر چندانی نکرده است که بدون شک راه‌هایی‌که از آن زمان تا کنون روکش مجدد نشده‌اند نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

وی ادامه داد: درحال حاضر اکثر ساکنان روستاهای استان خواستارآسفالت مجدد و یا روکش جدید برای راه‌های خود هستند ولی برای انجام این خواسته به حق، محدودیت‌هایی وجود دارد.

اعتبار اداره کل راه و شهرسازی استان محدود است

وی اضافه‌کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان یک دستگاه اجرایی است و به اندازه اعتبار و بودجه تخصیصی خود می‌تواند طرح‌های مد نظر خود را اجرایی کند. بدون شک این اداره کل خارج از توان مالی و اعتباری خود تعهدی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی درمناطق مختلف استان ندارد.

اصلاح راه‌ها خواسته اول همه دهیاران

پیرنون با اشاره به این‌که اصلاح راه‌های روستای اولین خواسته همه دهیاران است، اضافه کرد: اگر از هر دهیار سوال کنیم اولین خواسته‌ای که دارد ساماندهی وضعیت راه روستای محل سکونتش است که این امر  از اهمیت راه مناسب در زندگی روستانشینان حکایت دارد.

این مسئول با اشاره به این‌که تنها نظر اداره‌کل راه و شهرسازی استان برای هزینه‌کرد اعتبار تخصیص یافته کافی نیست، ادامه داد: اداره کل راه شهرسازی استان برای هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص یافته خود اولویت‌بندی‌هایی دارد و در این زمینه از نظرکارشناسان استفاده می‌کند، ولی واقعیت این است که تنها نظر مسئولان این اداره برای هزینه‌کرد نهایی این اعتبارات کافی نیست، استانداری، فرمانداری‌ها و در رتبه بالاترسازمان برنامه و بودجه نیز دراین امر دخیل هستند.

نیازها و کاستی‌های طالقان بسیار است

وی با اشاره به اولویت انجام عملیات روکش آسفالت در برخی روستاهای طالقان توضیح می‌دهد: شاید روکش برخی راه‌های روستایی این شهرستان از نظر اداره کل راه و شهرسازی استان در اولویت باشد ولی با توجه به کمبود اعتبارات بدون شک اولویت‌های مهم‌تری بوده که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

پیرنون با بیان این‌که در طالقان کاستی‌ها و کمبودهای فراوانی وجود دارد، گفت: اگر وضعیت آسفالت این شهرستان را نسبت به سه سال گذشته مقایسه کنیم به تفاوت قابل توجهی می‌رسیم.

مدیرساخت و توسعه راه‌های البرز توضیح داد: متاسفانه کاستی‌ها و مشکلات این شهرستان به قدری زیاد است که اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف آن طورکه باید و شاید مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد.

ضرورت تخصیص اعتبار جداگانه برای راه‌های طالقان

وی ادامه داد: برای حل مشکل راه‌های روستایی این شهرستان به تخصیص اعتبار جداگانه‌ای نیاز است که در شرایط فعلی این اقدام عملی نیست.

پیرنون در ادامه به بخشی از اقدامات صورت گرفته دراین شهرستان اشاره‌ کرد و افزود: سال گذشته اصلی‌ترین جاده طالقان (شهرک طالقان به جوستان) آسفالت شد، هرچند برای آسفالت این محور حتی یک ریال اعتبار تخصیص داده نشد ولی با توجه به اهمیت این مسیر، اداره کل راه و شهرسازی این پروژه را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: انجام روکش آسفالت محور گیلیرد به خودکاوند از دیگر اقداماتی است که سال گذشته صورت گرفته است.

پیرنون با اشاره به تعدد راه‌های شهرستان طالقان توضیح داد: طالقان راه‌های زیادی دارد و اعتبارات اداره کل راه و شهرسازی نیز برای رسیدگی به تمامی آنها محدود است، بنابراین مردم باید صبور باشند و به خدمت رسانی مسئولان اطمینان داشته باشند.

بدهی مالی اداره کل راه و شهرسازی به پیمانکاران

مدیرساخت و توسعه راه‌های البرز با اشاره به بدهی‌های این اداره‌کل به پیمانکاران طرف قراردادش گفت: بدون شک این اداره کل نیز تعهداتی به پیمانکاران طرف قراردادش دارد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری موجود، این اداره کل نتوانسته طی دو سال اخیر به تعهدات مالی خود به پیمانکارانش عمل کند و همین ادامه اجرای برخی پروژه‌ها را با کندی مواجه می‌کند.

پیرنون در ادامه با بیان این مطلب که با وجود این مشکلات، از ابتدای سال تا کنون بیش از 50 کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت و روکش آسفالت شده است، گفت: درشرایط فعلی تلاش می‌شود از بهترین مواد برای آسفالت راه‌ها استفاده شود تا مدت زمان طولانی‌تری برای آسفالت مجدد نیاز باشد.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما، از سرعت اکثر پروژه‌های راهسازی‌کم می‌شود و با بهتر شدن شرایط جوی این طرح‌ها از سرگرفته می‌شوند، به همین دلیل مردم نگران نباشند، چراکه این روند طبیعی است.

پیرنون در پایان گفت: بدون شک با برداشته شدن بخشی از مضیقه‌های مالی موجود، آسفالت راه‌های روستایی استان مرتفع می‌شود.

گزارش از: المیرا اگیر  خبرنگار ایسنا منطقه البرز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha