محمدرضا فخر در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بندرخشک، به عنوان یک مرکز لجستیکی متصل به یک یا چند شیوه حمل و نقل برای ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسیهای منظم مربوط به جابجایی کالا در تجارت بینالملی و انجام تشریفات و کنترلهای مرتبط گمرکی درنظر گرفته میشود.
وی افزود: بندرخشک در سه فاصله کم، متوسط و دور از بنادر اصلی است که فاصله کم در نزدیکی بنادر اصلی، فاصله متوسط در 50 کیلومتری بنادر اصلی و فاصله دور در فصله بیش از 200 کیلومتر از بنادر اصلی احداث میشود.
مدیرکل بازارچههای مرزی خراسانجنوبی با اشاره به اینکه در این مکانها باید امکان حمل و نقل چند وجهی قابل اجرا، فرودگاه، ریل و بزرگراه وجود داشته باشد، تصریح کرد: این بنادر باید در محل اتصال کریدور حمل و نقل اصلی کشور، نزدیک به قطبهای صنعتی و توزیع کشور و در مسیر تزانزیت کالا به کشورهای مختلف قرار داشته باشد.
فخر با اشاره به اینکه تنها شاخصه احداث بندرخشک در استان مزیت تزانزیتی کالا به افغانستان است، بیان کرد: صورت احداث حمل و نقل ریلی روند شکلگیری بندر خشک در استان تسریع مییابد.
وی ادامه داد: تأثیر بندرخشک در کاهش حمل و نقل و توسعه حمل و نقل ملی و افزایش اشتغال، خارجسازی عملیاتهای نامربوط و کاهش هزینههای کمرگی و تسهیل در تخلیه و بارگیری در بزرگراه اصلی است.
مدیرکل بازارچههای مرزی خراسانجنوبی عنوان کرد: بنادرخشک باید به پیشنهاد وازرت راه و شهرسازی و تأیید هیئت دولت مجوز داده میشود و بهترین جا برای احداث این بنادر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد است.
فخر با بیان اینکه با توجه به شرایط و نبود شاخصهای بندرخشک در خراسانجنوبی در حال حاضر اعطاء مجوز برای احداث بندرخشک در استان در اولویتهای دولت قرار ندارد، عنوان کرد: در بحث صادرات محصولات استراتژیک استان مهمتر از احداث بندرخشک برندسازی بینالمللی میتواند کمک بیشتری کند و در این زمینه اولویت برنامهها در کمک به صادرات باشد.
مدیرکل بازارچههای مرزی خراسانجنوبی تأکید کرد: در صورتیکه برند محصولات استان توسط قانون حمایت معنوی و سازمان تجارت جهانی ثبت شود، دیگر دغدغهای نسبت به قاچاق این محصولات را نخواهیم داشت.
فخر خاطرنشان کرد: با ثبت برند به بازاریابی این محصولات در بازار جهانی کمک خواهد شد تا محصولات خاص استان و ایران با نشان تجاری ویژه کشورمان عرضه شود.
انتهای پیام
نظرات