• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95081812921
  • خبرنگار : 71457

پرونده "تیران و صنافیر" همچنان در پیچ و خم دادگاه‌های مصر

پرونده "تیران و صنافیر" همچنان در پیچ و خم دادگاه‌های مصر

دادگاه مصر امروز (سه شنبه) اعتراض دولت به حکم دادگاه درباره باطل بودن توافق با عربستان برای واگذاری جزایر تیران و صنافیر به این کشور را رد کرد. این در حالی است که دادگاه عالی اداری مصر قرار است پنجم دسامبر (۱۵ آذر) در این پرونده بازنگری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، شعبه اول دادگاه قضایی اداری مصر در حکمی توافقنامه ترسیم مرزها میان دولت مصر و عربستان را مردود اعلام کرد و افزود: دو جزیره تیران و صنافیر مصری هستند.

این در حالی است که شعبه اول دادگاه عالی اداری مصر روز گذشته بررسی شکایت دولت نسبت به حکم دادگاه قضایی اداری مبنی بر باطل بودن توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و عربستان را به جلسه پنجم دسامبر آتی موکول کرد.

این دادگاه از دولت خواسته نقشه این جزایر در سال‌های  ١٩٠٦ تا ١٩١٣ را ارائه کند.

رفیق شریف، معاون رئیس هیئت قضایی دولت و وکیل دولت در پرونده تیران و صنافیر در برابر دادگاه امروز که اعتراض دولت را رد کرد و رای به بطلان این حکم داد، گفت:  مخالفت دادگاه قضایی اداری با شکایت دولت قابل پیش‌بینی بود و حتی در داخل کابینه نیز رویکردی در زمینه رد این اعتراض وجود داشت.

شریف اظهار داشت: این حکم تاثیری بر مساله اصلی که دادگاه عالی اداری آن را بررسی خواهد کرد و جلسه آن را به پنجم دسامبر موکول کرده، نخواهد گذاشت. دولت اعتراض خود را در زمینه توقف اجرای این حکم دادگاه قضایی اداری مطرح کرده است که به پارلمان اجازه می‌داد در توافقنامه ترسیم مرزهای آبی و رد یا تایید آن بازنگری کند.

شریف: به رغم رد اعتراض دولت حکم در واقع غیرقابل اجراست و دو جزیره تحت حاکمیت مصر است تا زمانی که پارلمان این توافقنامه را تایید کند.

وی خاطر نشان کرد که رد اعتراض دولت هرگز تاثیری بر شکایت مطرح شده مقابل دادگاه اداری عالی نخواهد داشت.

دستگاه قضایی اداری مصر در هفتم شهریور ماه نیز با دومین حکم تاریخی، ثابت کرد که مقابل فشارهای اعمال شده از سوی قوه مجریه استقلال دارد. دادگاه مصری بازنگری در اعتراض ارائه شده از سوی دولت علیه حکم قبلی در زمینه بطلان توافقنامه ترسیم مرزهای آبی با عربستان را پایان داد.

دولت مصر برای آنکه این دو جزیره را به عربستان واگذارد شکایتی را نسبت به حکم دستگاه قضایی مصر مبنی بر مصری بودن دو جزیره تیران وصنافیر ارائه داده بود تا بتواند این توافق را در پارلمان به رای بگذارد، اما رد شدن آن از سوی هیئت قضایی مذکور که مسئول بررسی این درخواست دولت مصر بود، مانع از این امر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha