فرهاد نوری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت ایران بسته مشوق صادراتی را به تصویب دولت رساند و اکنون این بسته در مرحله تخصیص اعتبارات در سازمان مدیریت و برنامهریزی قرار دارد و امیدواریم تخصیص این اعتبارات هر چه سریعتر انجام شود.
وی افزود: این بسته فعالیت از آغاز سال ۹۵ را شامل میشود. یعنی فعالیت صادرکنندگان از آغاز سال ۹۵ مشمول این بسته قرار میگیرد.
نوری تصریح کرد: بسته مشوقهای صادراتی به مبلغ چهار هزار میلیارد ریال است که شامل کمکهزینه سود تسهیلات بانکی، کمک هزینه صدور ضمانتنامههای بانکی، کمک هزینه شرکت در نمایشگاههای خارجی و همچنین کمک هزینه به فعالان حوزه برند و بازارایابی میشود.
وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان ایران، کوچکی آنها است. یعنی متأسفانه صادرکنندگان ما در حد و اندازه بینالمللی نیستند و گواهیهای استاندارد بینالمللی کمی دارند. شرکتهای صادرکننده ما شرکتهای کوچک و متوسطی هستند، در حالی که امروز در سطح بینالمللی بحث ادغام مطرح است و تنها شرکتهای بزرگ میتوانند فعالیت کنند.
نوری خاطرنشان کرد: شرکتهای صادرکننده ما به علت کوچک بودن در بازاریابی، مبادلات تجاری، رفت و آمدهای تجاری و شرکت در نمایشگاههای خارجی محدودیت دارند. برای صادرکننده کوچک ما شرکت در نمایشگاهی که تنها هزینه رفت و آمد آن ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون است، میسر نیست.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه و تجارت ایران عنوان کرد: متأسفانه روحیه کار تیمی در ایران ضعیف است و در تجارت هم همین وضعیت وجود دارد و این باعث کوچکی شرکتهای صادرکننده میشود. بنابراین ادغام و بزرگ شدن شرکتهای صادرکننده در ایران باید مورد توجه قرار بگیرد.
نوری در خصوص مشکلات صادرات که ناشی از بخش دولتی میشود، اظهار کرد: در بخش دولت به علت بروکراسی که وجود دارد، صادرکنندگان برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خود دچار مشکل میشوند. صادرکنندگان از مالیات معاف هستند و باید یکماهه مالیات بر ارزش افزوده آنها بازگردانده شود اما متأسفانه به جای یکماه، استرداد مالیات ارزش افزوده ۸ تا ۹ ماه و گاهاً یکسال طول میکشد.
وی افزود: این امر باعث میشود که نقدینگی صادرکنندگان ما کمتر شود زیرا در ایران صادرکنندگان از نقدینگی کافی برخوردار نیستند. مشکل دیگر بخش صادرات کشور با ثبات نبودن بازارهای هدف است. متأسفانه اطراف جمهوری اسلامی ایران، کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان قرار دارند که با تصمیمات لحظهای مشکل ایجاد میکنند. برای مثال در دو هفته گذشته با اخذ یک تصمیم باعث شدند که برای صادرات مرغ و تخم مرغ به آنها دچار مشکل شویم.
نوری بیان کرد: به بهانههای مختلف و همچنین به علت جنگهایی که در کشورهایی مانند عراق و افغانستان اتفاق میافتد، مشکلاتی در مسیر صادرات به این کشورها ایجاد میشود. بنابراین بازارهای هدف ما در کلاس بینالمللی نیستند و همین امر باعث میشود که صادرکنندگانمان در کلاس بین المللی نباشند.
انتهای پیام
نظرات