به گزارش ایسنا، محمد جواد عطرچیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهار هزار کامیون یخچالدار در کشور وجود دارد که قابل استفاده برای ترانزیت داخلی است، برای تجارت خارجی ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون یخچالدار نیز است که به دلیل اینکه دو سر بار نیستند برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
وی افزود: کامیون های روسی که تا آذربایجان بار دارند میتوانند در ساری بارگیری کنند چون دو سربار میشوند برای آنها به صرفه بوده و اگر شرایطی را برای کامیون های ایرانی مهیا کنیم که در رفت و برگشت بتوانند بارگیری کنند می توانیم از آنها در تجارت خارجی استفاده کنیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای سعی کرده تا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی برای توسعه صادرات کشور، نگاه و توجه ویژهای به صادرات استان های گیلان و مازندران داشته باشد.
وی با بیان اینکه عمده محصولات صادراتی مازندران، محصولات کشاورزی و باغی هستند، افزود: برای اینکه بتوانیم کرایه حمل را کاهش دهیم، تصمصم گیری شد تا کامیونهای خالی کشورهای شمالی در زمان بازگشت به کشور خود، اجازه حمل محمولههای ایران را داشته باشند.
عطرچیان با تاکید به تجار و بازرگانان استان های شمالی اظهار کرد: تجار برای حمل و نقل به سراغ واسطه ها نروند و سعی کنند قراردهای کتبی با شرکت های حمل و نقل بینالمللی را منعقد کنند تا مانع هرگونه سودجویی از سوی سوداگران در مرزها شوند.
وی افزود: اولویت براساس اصل اقتصاد مقاومتی استفاده از ناوگان حمل و نقل داخلی است ولی در صورت عدم کفایت ناوگان داخلی، تجار میتوانند براساس این تصمیم ملی برای استانهای شمالی و مرزی از ناوگان حمل و نقل خالی خارجی استفاده کنند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: در سال گذشته در کل کشور بالغ بر شش میلیون تن صادرات و ۲ میلیون تن واردات از طریق حمل و نقل جادهای انجام شد که بیشترین کشورهای هدف کشورهای سی. آی. اس بودند.
وی افزود: خشکبار، منسوجات، میوه و ترهبار، سوخت و فرآوردههای نفتی و برخی کالاهای عمومی محصولات و کالاهای عمده صادراتی ایران به کشورهای هدف است.
انتهای پیام
نظرات