• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95081006648
  • خبرنگار : 71430

در جریان آغاز اولین پیشروی نیروهای عراقی در داخل موصل؛

نیروهای عراقی وارد محله الکرامه در موصل شدند

نیروهای عراقی وارد محله الکرامه در موصل شدند

وزارت دفاع عراق امروز (دوشنبه) از آغاز مرحله دوم عملیات از محور شمال موصل در پانزدهمین روز عملیات خبر داد و گفت: هدف از این عملیات آزادسازی ساحل چپ است که اکنون زیر آتش‌ حملات ماست. در حالی که خبر رسیده است که نیروهای ارتش عراق وارد محله الکرامه در شرق موصل شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، وزارت دفاع عراق اظهار داشت: مرحله دوم عملیات از محور شمال در چارچوب عملیات نظامی کنونی برای بازپس‌گیری شهر موصل از دست داعش آغاز شد.

این وزارتخانه افزود: یگان‌های محور شمال امروز اجرای مرحله دوم اهداف خود در عملیات "قادمون یا نینوی" شروع کردند.

این مرحله شامل پیشروی به سمت شهرستان تلکیف در همجواری حومه شمالی موصل در شرق رود دجله است که شهر را به دو بخش تقسیم می‌کند.

فرمانده عملیات نینوا گفت: ساحل چپ شهر زیر حملات مستقیم و غیرمستقیم نیروهای ماست.

اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دولتی این کشور در مرحله یورش به سمت شهر یک‌ونیم میلیون نفری موصل از سه محور به این شهر حمله کردند.

عبدالوهاب الساعدی، فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم به سومریه نیوز گفت: نیروهای مبارزه با تروریسم به سمت روستای کوکجلی که اولین منطقه شهر موصل از بخش شرق است، پیشروی کردند.

یک منبع امنیتی در عملیات آزادسازی نینوا به خبرگزاری واع عراق گفت: ارتش عراق وارد دو محله صدام و کویکیز از اولین محله‌های توابع موصل بعد از فرار و شکست تروریست‌ها شدند.

علاوه بر آن نیروهای عراقی تعدادی روستا و مناطق وابسته به موصل را آزاد کردند.

 حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای حشد سه روستا را در قالب عملیات محور غرب و جنوب غرب موصل آزاد کردند که دو روستا امامزاده الحمزه و تپه سیخان در غرب موصل و روستای زعیزیعه در جنوب غرب موصل بود.

همین طور نیروهای یگان ۱۶ در محور شمال روستاهای نجموم، تل الیابس در شمال نینوا و طبرق طهراوه دلاویه شرقی و روستای بزوایا در محور جنوب شرق موصل را آزاد کردند.

 یک افسر نیروهای ویژه عراق اعلام کرد: نیروهای عراقی امروز وارد محله الکرامه در اولین حمله به داخل شهر بعد از دو هفته درگیری شدند.

سازمان مبارزه با تروریسم اعلام کرد: نیروهای عراقی شهر بزوایا را آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های آن به اهتزاز درآوردند. روستای بزوایا موصل را از شهر برطله جدا می‌کند.

یک مقام محلی نیز گفت: داعش ساکنان شهر حمام العلیل را وادار کرده به سمت موصل بروند.

همچنین نیروهای عراقی در محور شمالی به سمت شهرستان تلکیف پنج روستا را آزاد کردند و پیشروی به سمت ساحل چپ موصل آغاز شد.

در این بیانیه کوتاه آمده است: از ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح امروز نیروهای مبارزه با تروریسم و سه لشکر پیاده، زرهی و مکانیزه ارتش عراق از سه محور به سمت ساحل چپ شهر موصل حرکت کرده‌اند.

شهر موصل، که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود توسط رودخانه دجله به دو بخش راست و چپ تقسیم شده است که این دو بخش با سه پل اصلی به هم وصل می‌شوند. ساحل سمت راست شهر موصل به دلیل تازه ساخت بودن، مناطقی با خیابان‌های بازتر دارد که کار پیشروی را برای نیروهای عراقی به ویژه ادوات زرهی ارتش میسر می‌کند و به اعتقاد کارشناسان پیشروی در آن آسان‌تر خواهد بود.

اما بنا بر برآوردهای نظامی، محله‌های ساحل سمت چپ شهر موصل که در واقع قسمت تاریخی و قدیم این شهر چند هزار ساله است، محل اصلی رویارویی داعش با نیروهای ارتش عراق است. محله‌های تودرتو و پرجمعیت، خیابان‌های تنگ و بافت قدیمی ساحل چپ شهر موصل عاملی موثر در کند کردن روند پیشروی ارتش عراق خواهد بود و داعش نیز با علم به این موضوع بیشترین تله‌های انفجاری، تونل‌ها و مراکز فرماندهی خود را در این بخش ایجاد کرده تا هم از وضعیت بافت شهری بهره ببرد و هم از ساکنان پر تعداد این مناطق به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

ارتش عراق بیش از دو هفته است که عملیات آزادسازی موصل و اطراف آن را آغاز کرده‌اند و در همین راستا دو مرحله ابتدایی این عملیات یعنی پاکسازی روستاها و مناطق حومه‌ای در مرحله اول عملیات و تصرف شهرهای اطراف موصل و یا محاصره آنها برای مرحله دوم را محقق کردند.

فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرده بود، نیروهای عراقی بیش از ۸۰ منطقه و روستا را در اطراف موصل از دست داعش آزاد کردند و ۷۷۲ داعشی از ۱۷ اکتبر تا ۲۷ اکتبر کشته شده بودند.

بنابر اعلام ارتش عراق تنها نیروهای رسمی دولت عراق متشکل از ارتش، پلیس فدرال و نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور در عملیات ورود به شهر موصل حضور دارند و عملیات از پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا و بالگردهای ارتش عراق نیز بهره‌مند است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha