• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080201127
  • خبرنگار : 71415

گله نیروهای عراقی از پشتیبانی هوایی "محدود" ائتلاف آمریکا در نبرد موصل

گله نیروهای عراقی از پشتیبانی هوایی "محدود" ائتلاف آمریکا در نبرد موصل

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد نیروهای عراقی و کرد که تا پیش از این برای مبارزه با گروه تروریستی داعش اتکای زیادی به حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا داشتند از کاهش پشتیبانی هوایی این ائتلاف از آنها در عملیات مربوط به بازپس گیری شهر موصل شکایت دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، نیروهای کرد و عراقی تا پیش از این با حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا توانسته‌اند اراضی زیادی را از گروه تروریستی داعش پس بگیرند اما اکنون برخی از این نیروها در جریان حمله برای بازپس گیری شهر موصل که بزرگترین حمله در عراق از زمان حمله سال 2003 آمریکا به این کشور محسوب می‌شود از عدم دریافت پشتیبانی هوایی وعده داده شده به آنها گلایه کردند.

برخی فرماندهان ارتش عراق که از سمت جنوب شرق پیشروی می‌کنند گفته‌اند که تقریباً در زمینه دریافت پشتیبانی هوایی فراموش شده‌اند حتی اعضای نیروهای مبارزه با تروریسمی که همکاری نزدیکی با ائتلاف تحت رهبری آمریکا دارند گفتند: پوشش هوایی از آنها دراولین روز درگیری "ناامید کننده" بوده است.

یک مقام امنیتی کرد که نامش را فاش نکرد گفت: پشتیبانی هوایی از نیروهای ما "بسیار محدود" بوده و نیروهای کرد در نتیجه این عدم پشتیبانی هوایی هنگام گشودن جبهه جدیدی در روز پنجشنبه گذشته متحمل تلفات سنگینی شدند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که از قدرت آتش هوایی فراوانی برای پشتیبانی از عملیات باز پس گیری شهر موصل که از دوشنبه گذشته آغاز شد برخوردارند اما از آنجا که در این عملیات بیشتر از هر زمان جبهه‌های درگیری وجود دارد، مسئولیت آنها افزایش پیدا کرده است.

ده‌ها هزار نیروی عراقی در حال نزدیک شدن به شهر موصل از سمت شمال، جنوب و شرق هستند و جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا همچنین شبه نظامیان را در مرز با سوریه نیز بمباران می‌کنند.

نیروهای نظامی عراق در عملیات‌های سابق برای بازپس گیری شهرهای فلوجه‌، رمادی و سنجار، به دریافت پشتیبانی هوایی نزدیک عادت کرده بودند و جنگنده‌های ائتلاف راه آنها را با از بین بردن ادوات توپخانه و خمپاره و همچنین خودروهای انتحاری هموار می‌کردند.

این حمایت هوایی سنگین باعث افزایش اطمینان نیروهای عراقی و کرد می‌شد اما در عین حال سبب وابسته شدن آنها به دریافت این کمک شده است.

سرهنگ جان دوریان، یک سخنگوی ارتش آمریکا در بغداد گفت: موصل بزرگترین عملیات اجرا شده تا به امروز در عراق محسوب می‌شود و در این عملیات هدف‌ها و محورهای حمله بسیار بیشتر از قبل هستند و در عین حال یکی از حقایق پشتیبانی هوایی این است که همواره تقاضای بیشتری به نسبت عرضه وجود دارد.

وی اظهار کرد: ائتلاف ما با نیروهای عراقی و کرد همکاری می‌کند تا عملیات‌های هوایی برای حل مساله بهتر تنظیم شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha