• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95072413193
  • خبرنگار : 71516

اردوغان: طرح جایگزین برای موصل داریم/ آمریکا کنار ما باشد نه تروریست‌ها

اردوغان: طرح جایگزین برای موصل داریم/ آمریکا کنار ما باشد نه تروریست‌ها

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن پافشاری مجدد برای مشارکت نیروهای کشورش در عملیات موصل، تأکید کرد که اگر ائتلاف آمریکا با مشارکت ترکیه در عملیات موصل مخالفت کند طرح جایگزینی را برای مداخله در عراق به کار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت: ما مصمم به شرکت در عملیات قریب‌الوقوع نیروهای ائتلاف آمریکا برای آزادسازی شهر موصل عراق هستیم.

وی افزود: ما درخواستمان را به ائتلاف آمریکا اعلام خواهیم کرد و همچنان می‌خواهیم به نقشمان در ائتلاف در عراق عمل کنیم. اگر آن‌ها نخواستند ما شرکت کنیم ما نیز طرح جایگزینی را اجرا خواهیم کرد. اگر ترکیه از امنیت برخوردار نباشد هیچ کسی در منطقه در امنیت نخواهد بود.

پافشاری مقامات ترکیه بر مشارکت کشورشان در عملیات موصل عراق، خشم مسئولان این کشور را برانگیخته و موجب تنش در روابط میان دو کشور شده است. مقامات عراقی با مشارکت ترکیه در این عملیات مخالفند.

اخیرا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نسبت به تبدیل "ماجراجویی‌های" ترکیه به درگیری منطقه‌ای هشدار داد.

اردوغان در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: ما را به بعشیقه فراخواندید و اکنون می‌گویید بروید. ببخشید اما من خویشاوندانی در آنجا دارم. برادران ترکمان ما آنجا هستند. برادران ترک از ما خواستند بیاییم و به آن‌ها کمک کنیم. ببخشید اما من هرگز از آنجا نخواهم رفت.

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان دیگری گفت: هرکس می‌خواهد با داعش بجنگد باید با ما همکاری کند نه با کردها. آمریکا باید در کنار ما باشد نه اینکه از گروه‌های تروریستی حمایت کند. ما آمادگی لازم را برای پاسخ به این گروه‌ها داریم.

مقامات ترکیه کردهای این کشور و همچنین کردهای سوریه را تروریستی می‌دانند و بارها از آمریکا خواسته‌اند از حمایت کردهای سوری دست بردارد.

وی گفت: توطئه‌ای علیه ما وجود دارد. این حیله‌ای است تا ما را به دام بیندازند. اما ما هرگز در این دام نخواهیم افتاد نه در عراق و نه در سوریه. برای من مهم نیست که غربی‌ها چه می‌گویند برای من تنها خواسته‌های مردم کشورم مهم است و پارلمان ترکیه می‌تواند اجرای حکم اعدام را مجددا ازسربگیرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهایی که به دست ارتش ترکیه در پادگان بعشیقه آموزش دیده‌اند در عملیات موصل شرکت خواهند کرد.

این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که اگر حادثه غیرمنتظره‌ای رخ ندهد این عملیات ظرف روزهای آتی آغاز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha