• دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95071911558
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

محرم؛ تقابل حقیقی خیر و شر

محرم؛ تقابل حقیقی خیر و شر

ایسنا/لرستان محرم در تاریخ بشر روزی است که شاید بتوان آن را تقابل حقیقی خیر و شر، فارغ از هر اسطوره و افسانه‌ای دانست.

محرم روزهای است که یک سوی میدان، مردی از پاکان عالم به همراه یاران خود قرار می‌گیرد و در سوی دیگر سپاهی که به خاطر چیزی جز کینه و هواهای دنیوی و نفسانی به جنگ با وی نیامده‌اند.

غم و اندوه و مصیبت در یک طرف و ظلم و شقاوت و وحشی‌گری در طرف دیگری بوده است. تقابل مظلومیت و ظلم تمام عیار منجر به خلق صحنه‌های دردناکی شده‌است که یادآوری آنها باعث حزن و اندوه شدید می‌شود و انسان را به گریه می‌اندازد؛ از این دیدگاه کربلا مساوی با اندوه و گریه است.

خلق صحنه‌های بی‌بدیل از قهرمانان این حادثه باعث شده‌است که از این نگاه کربلا داستان پهلوانی و مردانگی انسان‌هایی باشد که تا آخرین نفس بر عهد خود باقی بودند و جان را فدای عهد خویش کردند.

به گزارش ایسنا، دین اسلام دارای مبانی متعددی است که یکی از مهمترین جریان‌هایی که در این زمینه وجود دارد، جریان عاشوراست.

جمله انا من حسین(ع) از پیامبر اکرم(ص) موجب شد تا مردم بدانند که در آینده باید جایگاه این فرزند پیامبر را درک کنند و برای آن بنیان محبت و حب و وفاداری ایجاد کنند.

عزاداری‌ امام حسین‌(ع) باید به‌گونه‌ای باشد که دین مبین اسلام را به جامعه بیشتر معرفی کند، این عزاداری‌ها باید به تبیین هدف از قیام امام حسین(ع) و فلسفه قیام عاشورا بپردازند.

سهم قرآن در مجالس عزاداری هیئت‌های مذهبی ضعیف است

حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این باره گفت: وقتی در زمان پیامبراکرم(ص) مردم خواستند از تلاش‌های ایشان قدردانی کنند، پیامبراکرم(ص) اجر و مزد خود را دوستی و محبت مردم نسبت به اهل‌بیت(ع) قرار داد لذا می‌طلبد ما اهل‌بیت را دوست داشته باشیم و محبت و مودت اهل‌بیت را در دلهایمان تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه تنها توقع پیامبراکرم(ص) از امت محبت اهل‌بیت(ع) بود، افزود: در احادیث و روایات آمده است که اگر کسی با حُب آل رسول از دنیا برود او آمرزیده می‌شود، مگر این‌که حق‌الناسی بر گردن او باشد دوستی اهل‌بیت پیامبر(ص) باعث می‌شود انسان با ایمان کامل شده از این دنیا برود، ملک‌الموت در حین گرفتن جان او مژده بهشت به او می‌دهد همین طور نکیر و منکر به او مژده بهشت می‌دهند، خداوند قبر چنین کسی را محل زیارت ملائکه قرار خواهد داد.

روحانی‌نژاد اضافه کرد: در مقابل اگر کسی با دشمنی پیامبر و اهل‌بیت(ع) از دنیا برود روز قیامت می‌آید، در حالی‌که در پیشانی او نوشته شده او از رحمت خدا مؤبوس و به‌دور است. 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) یک ظرفیت و یک سرمایه اجتماعی است، گفت: دشمن با توجه به اینکه به اهمیت مجالس عزاداری امام حسین(ع) پی برده لذا در مسیر برگزاری این شعائر دینی مشکل ایجاد می‌کند که ما وظیفه داریم از این سرمایه معنوی صیانت کنیم و اجازه ندهیم دشمن خدشه‌ای به این عزاداری‌ها وارد کند.

وی ادامه داد: دشمن چون به توانمندی این مجالس پی برده لذا به‌دنبال خاموش کردن این جریان است و در این راستا عاشورا را به‌گونه‌ای معرفی می‌کند که افراد بگویند این حادثه با عقل و منطق سازگار نیست و این درحالی است که قیام امام حسین(ع) مملو از عقلانیت و منطق است.

روحانی‌نژاد ادامه داد: دشمن از شهادت که ریشه در عاشورا دارد و مهدویت که ریشه در انتطار دارد و همچنین ولایت فقیه به‌عنوان قدرت‌های نرم انقلاب اسلامی بسیار واهمه دارد لذا ما وظیفه داریم معارف و مکتب اهل‌بیت(ع) را به مردم معرفی کنیم.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: به برکت این مجالس و محافل عزاداری امام حسین(ع) و مساجد است که دینداری مردم تقویت می‌شود لذا هیئت‌های مذهبی و مداحان باید از اشعاری استفاده کنند که منجر به بالا رفتن معرفت دینی در مخاطب شود.

وی با تاکید بر اینکه محتوای مداحی‌ها و اشعار در مجالس عزاداری امام حسین(ع) نباید منفعل و آزاردهنده باشد، اظهارکرد: وهابیون دو ایرادی که به عزاداری‌های ما وارد می‌کنند مسئله قرآن ونماز است که می‌طلبد قرآن و نماز به ویژه اقامه نماز ظهر عاشورا مورد توجه هیئت‌های عزاداری باشد.

روحانی‌نژاد با تاکید بر اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) باید همراه با نماز باشد تا پاسخی به وهابیت داده باشیم، تصریح کرد: در مجالس عزاداری امام حسین(ع) که در هیئت‌ها برگزار می‌شود باید به امر به معروف و نهی از منکر نیز توجه شود به‌جای استفاده از تمثال ائمه باید از عکس شهدای منا و شهدای حرم و فرماندهان شهید استفاده شود.

وی سهم قرآن در مجالس عزاداری امام حسین(ع) در هیئت‌ها را تا حدودی ضعیف دانست و گفت: باید سهمی از این مجالس و محافل هم به قرآن داده شود.

وحدت و انسجام ملی در دستورکار هیئت‌های مذهبی باشد

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان نیز در این باره گفت: یکی از مهمترین غفلت‌ها و آسیب‌ها این است که ما تصور کنیم اصل مداحی و هیئت و روضه‌خوانی موضوعیت و اصالت دارد، لذا خود را غرق در این‌کار کنیم.

وی با بیان اینکه در حقیقت هیئت و مداحی و روضه‌خوانی یک ابزار و رسانه است، افزود: هیئت و مداحی رسانه‌ای بی‌نظیر است و اثر آن از همه رسانه‌های حقیقی و مجازی بیشتر است.

کشکولی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی یکی از قوی‌ترین ابزارهای قدرت نرم ایران است، اضافه کرد: ویژگی هیئت‌های مذهبی این است که با اقشار مختلف مردم از اعم از پیر و جوان، زن و مرد، باسواد و بی‌سواد سر و کار دارد لذا یک مداح و هیئت‌دار باید بداند چگونه عمل کند تا تاثیرگذاری لازم بر مخاطب را داشته باشد.

فرمانده سپاه لرستان با بیان اینکه مداح و مدیر هیئت باید بداند دنبال چیست، گفت: یکی‌از مهمترین ابعاد هیئت‌های مذهبی و مداحی تاثیرگذاری آن است و تکلف در آن وجود ندارد لذا یکی از ابزارهای قوی جنگ نرم ما همین عزاداری‌های هیئت‌های مذهبی است که باید از این فرصت استفاده کرد.

وی به بُعد حماسی و تقویت روح حماسی عزاداری‌های هیئت‌های مذهبی اشاره کرد و افزود: لازم است وحدت و انسجام ملی در دستور کار هیئت‌های مذهبی و مداحان باشد.

کشکولی عبرت‌آموزی از درس‌های عاشورا را متذکر شد و ادامه داد: ایجاد شور و تحرک، معنویت، تقویت روحیه دشمن‌شناسی و بصیرت و هدایت و حفظ روحیه انقلابی از دیگر ابعاد و نقاط قوت هیئت‌های مذهبی است.

فعالیت ۴۸۰۰ هیئت مذهبی و مداح در لرستان

حجت الاسلام سعید مهدوی‌امین مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان نیز در این باره اظهار کرد: آنچه حماسه آفرید در دفاع مقدس، ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری نیروهای نظامی، ارتش، سپاه و بسیج بود.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس ما به حماسه حسینی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تأسی نمود، اضافه کرد: امروز و در شرایط فعلی هم اگر می‌خواهیم کشور در بخش اقتصادی، سیاسی و امنیتی پیروز شود باید به عاشورا تأسی کنیم.

مهدوی‌امین با بیان اینکه رزمندگان بسیجی ما در زمان دفاع مقدس همگی از اعضای هیئات مذهبی بودند، خاطرنشان کرد: هرچه داریم از برکت خون اباعبدالله و عزاداری‌ها، منبرها، روضه‌ها و مداحی‌هایی است که بعد از عاشورا باقی ماند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان عنوان کرد: 2300هیئت مذهبی شامل زنجیرزنی و سینه‌زنی در لرستان ثبت شدند و در حال ثبت در سامانه طوبی هستند، این در حالی است که تاکنون ۲۵۰۰  مداح در سراسر استان شناسایی شده‌اند.

وی اظهار کرد: استان لرستان صاحب سبک عزاداری و مداحی بوده و عزاداری لرستان به‌عنوان پدیده عزاداری کشور معرفی شده، کمااینکه کسب این افتخارات به همت شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان بوده است.

مهدوی‌امین گفت: در برپایی مراسم عظیم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در لرستان، نماینده ولی‌فقیه، استاندار، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، سپاه حضرت ابوالفضل(ع) و منابع طبیعی بیشترین تاثیرگذاری دارند.

آنچه باعث زنده ماندن اسلام شده است فرهنگ عاشورا و ایثار و شهادت‌طلبی سیدالشهداست، از این‌رو نباید این فرهنگ ارزشمند که ضامن بقای اسلام است، دستخوش ورود فرهنگ‌های غلط شود.

گزارش از: زهره گودرزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha