• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95071810855
  • خبرنگار : 71480

یک استاد دانشگاه:

منبر عزاداری امام حسین(ع) جناحی نشود

منبر عزاداری امام حسین(ع) جناحی نشود

یک استاد دانشگاه گفت: جناحی کردن مراسم عزاداری عاشورا و آلوده کردن آن به خرافات بزرگترین ظلم به امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل شکوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی خود عزاداری مشروع و نامشروع را توضیح داده است اظهار کرد:‌با رجوع به این کتاب می‌توان دریافت که نحوه صحیح عزاداری امام حسین (ع) چیست.

وی در ادامه افزود:‌ عزاداری برای شهدا از ابتدا وجود داشته است و امام صادق (ع) برای اهل حرم این مراسم را برگزار کرده است. اما زمانی که آل بویه به قدرت رسید اجازه داد که مراسم عزاداری عاشورا علنی برگزارشود، زیرا قبل از آن شیعه مراسم عزداری عاشورا را نمی‌توانست علنی برگزار کند. از زمان آل بویه تاکنون مراسم عزاداری امام حسین (ع)علنی برگزار شده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: فردی از علامه امینی می‌پرسید چرا مراسم عزاداری امام حسین (ع) برای شیعه اینقدر اهمیت دارد که علامه در جواب می‌گوید که شیعه شکوه غدیر را پاس نداشت و دیگران اظهار کردند که اصلا غدیری وجود نداشته است، ما دیگر نمی‌خواهیم عاشورا هم فراموش شود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به دنبال احیای اسلام اصیل، عدالت و آزادگی انسان‌ها بود خاطر نشان کرد:‌بسیای از بزرگان شیعه هشدار داده‌اند که نباید نهضت کربلا به خرافات آلوده شود. رهبر انقلاب و بسیاری از علما نیز اقداماتی از قبیل قمه زنی، خون ریختن و لخت شدن را حرام اعلام کرده‌اند.

شکوری همچنین با بیان اینکه نباید از مراسم های عزاداری امام حسین (ع) استفاده جناحی شود تصریح کرد:‌نباید اجازه داد مداحان وارد سیاست شوند. بزگرترین ظلم به امام حسین (ع) این است که منبر عزاداری امام حسین (ع) به یک منبر جناحی تبدیل شود. متاسفانه در سال‌های اخیر برخی مداحان افراطی وارد حوزه سیاست شده‌اند و کسی هم جلوی آنها را نگرفته است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: نباید در این مراسم‌ها، مداحی جای  سخنرانی علما را بگیرد. رتبه مداحی بسیار پایین‌تر از منبر است. حماسه حسینی از طریق منابر زنده می‌ماند نه از طریق مداحی آن همه مداحی‌های غلو آمیز این مداحی‌ها موجب می‌شود که دشمن تبلیغ کند که حادثه عاشورا با خرافات در هم آمیخته است و این گونه سوء استفاده کند.

وی در پایان تاکید کرد:‌علمای اسلام و وزارت ارشاد باید حقایق عاشورا را بیان کنند ، تا این میراث بزرگ از آفات و خرافات مصون بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha