• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95071308099

واکنش کاخ سفید به تعلیق توافقنامه انهدام پلوتونیوم از سوی روسیه

واکنش کاخ سفید به تعلیق توافقنامه انهدام پلوتونیوم از سوی روسیه

کاخ سفید با ابزار نارضایتی نسبت به تصمیم روسیه در تعلیق توافقنامه انهدام پلوتونیوم با ایالات متحده، اعلام کرد: این اقدام، مسکو را در جامعه بین‌المللی منزوی‌تر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پرس تراست آو ایندیا، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: این خبری بود که از اعلام آن ناامید شدیم . تصمیم روس‌ها برای کنار  کشیدن یک جانبه از این تعهد ناامید کننده است.

ارنست که به پرسشی درباره‌ اعلام روسیه مبنی بر این که این کشور از توافقنامه مدیریت و انهدام پلوتونیوم که تمهیدی برای بازفرآوری مواد در مقیاس تسلیحات هسته‌ای به سوختی برای راکتورهای هسته‌ای است، کنار می‌کشد، گفت: دلیل آن این است که این توافق که در سال 2011 اجرایی شد ملزم به انهدام پلوتونیوم به اندازه هزاران تسلیحات هسته‌ای می‌کند.

وی اضافه کرد: این توافقی بود که بین ایالات متحده و روسیه به دست آمد زیرا ما دو کشور هستیم که مقادیر زیادی از این ماده را داریم و رهبران روسیه و ایالات متحده ، منع گسترش هسته‌ای را به اولویت خود درآورده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: مسلما ایالات متحده به محدودیت گسترش علاقه مند است و تلاش دارد خطرات مرتبط با تروریسم بالقوه هسته‌ای را کاهش دهد. ما می‌دانیم که رهبران روسیه به این خطر  پی برده‌اند.

ارنست اظهار کرد:‌ ایالات متحده از سال 2011 در اجرای تعهدات خود ثابت قدم بوده است و ما علاقه داریم که ببینم روس‌ها نیز کار مشابهی را انجام دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اشاره به اقدامات غیر دوستانه واشنگتن دستور به تعلیق توافق ‌نامه انهدام پلوتونیوم با ایالات متحده را صادر کرد.

این توافق در سال 2000 امضا شد که به دو کشور اجازه انهدام پلوتونیوم در مقیاس تسیلحات هسته‌ای را از برنامه‌های دفاعی نشان می‌داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha