• شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95071005857
  • منبع : نمایندگی سمنان

استاندار سمنان عنوان کرد

دولت بر پاشنه آشیل "وابستگی به‌نفت" فائق آمد

دولت بر پاشنه آشیل "وابستگی به‌نفت" فائق آمد

ایسنا/سمنان استاندار سمنان با بیان اینکه مردم ایران دیگر برای تامین قوت لایموت خود نیازی به خارجی‌ها ندارند، از خودکفایی ایران در گندم به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید نام برد و گفت: این برای نخستین‌بار در نیم قرن اخیر است که ایران در تهیه گندم از خارجی‌ها بی‌نیاز شده و مردم بر سر سفره خود می‌نشینند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا خباز در همایش طلایه‌داران تبلیغ که با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد اظهار کرد: ایران در گذشته 8 تا 10 میلیون تن گندم وارد می‌کرد اما با برنامه‌ریزی دولت یازدهم با اتکاء به تولید داخل کشور از واردات گندم برای اولین‌بار در 50 سال اخیر بی‌نیاز شده است.

وی با بیان اینکه البته بخش محدودی از طلب گندمکاران هنوز پرداخت نشده است تصریح کرد: دولت با تامین اعتبارات لازم به زودی طلب کشاورزان باقی‌مانده را نیز پرداخت می‌کند.

خباز با برشمردن برخی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید، مثبت شدن تراز صادرات ایران را از مهمترین دستاوردهای دولت روحانی دانست و گفت: ایران برای نخستین‌بار در 60 سال گذشته توانسته این تراز را مثبت و کند و میزان صادرات از واردات پیشی بگیرد.

استاندار سمنان با بیان اینکه واردات همواره به زیان تولید داخل است افزود: این آمارها نشان از روند مثبت و جهت‌گیری درست دولت یازدهم در بخش اقتصادی است.

وی از کاهش تورم بیش از 40 درصد تا حد تک‌رقمی به عنوان یک دستاورد مهم دیگر این دولت یاد و تصریح کرد: دولت ایران اسلامی در یک دوره سخت و با وجود محدودیت‌های بسیار توانسته که شتاب رشد تورم در ایران را کاهش دهد و این دستاورد بزرگی است که باید به آن پرداخته شود.

این مقام ارشد اجرایی به رشد منفی6.8درصدی ایران در گذشته اشاره کرد و افزود: توفیقات دولت در این بخش تا آنجا است که مراکز معتبر داخلی و بین‌المللی همه رشد مثبت پنج درصد را برای امسال جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی کردند.

وی از کاهش نرخ و بهره بانکی به عنوان یک خدمت ماندگار دیگر این دولت در سه سال اخیر یاد کرد و گفت: در گذشته و در آغاز این دولت تسهیلات با نرخ 30 و با لحاظ جرائم بانکی گاه تا 40درصد در اختیار مردم و تولیدکننده قرار می‌گرفت اما امروز تسهیلات با نرخ 18 درصد ارائه می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان از این فرصت در راستای رونق تولید بهره گرفتند.

وی ادامه داد: دولت در برنامه دارد که در آینده نرخ این تسهیلات را به رقمی پایین‌تر از 18 درصد برساند ضمن اینکه در حال حاضر نرخ تسهیلات در بخشی از بخش‌ها مانند مسکن 10 درصد است و همین‌ها است که به تحقق عدالت اجتماعی در جامعه کمک می‌کند.

این مقام ارشد اجرایی از کاهش وابستگی بودجه به نفت به زیر 25 درصد به عنوان دستاورد مهم دیگر دولت یاد کرد و افزود: وابستگی بودجه به نفت همواره پاشنه آشیل دولت‌ها در جمهوری اسلامی بوده و دولت یازدهم توانسته در بدترین شرایط اعتباری بر این معضل فائق آمد.

استاندار با بیان اینکه دولت در آغاز به کار خود دو گروه از کابینه را مامور رفع دو مشکل مهم در حوزه سیاست خارجی و رفع مشکلات اقتصادی کرد و اضافه کرد: در سیاست خارجی دولت سرانجام توانست با برداشتن تحریم‌های ظالمانه و افزایش ارتباطات ایران با دنیا از مشکلات کشور بکاهد. همچنین مجموعه‌ای که در حوزه اقتصاد ماموریت یافتند که شرایط اقتصادی کشور را بهبود دهند توفیقات بسیاری داشتند که به بخشی از آن اشاره شد.

وی مهمترین معروف را حفظ نظام دانست و گفت: مهمترین راه حفظ این نظام بیان خدمات نظام و دولت است لذا مبلغین و مبلغه‌ها در این ایام محرم باید خدمات دولت را برای مردم بازگو کنند.

خباز با اشاره به توفیق دولت در افزایش سهمیه ایران در اوپک تصریح کرد: در حالی که فروش نفت ایران به 800هزار بشکه در روز رسیده بود با تلاش دولت و اصرار بر مواضع و دفاع از حقوق ملت میزان تولید روزانه ما به دو میلیون و 200 هزار بشکه رسیده است.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید شرایطی فراهم کرد تا اوپک بالاخره به سهمیه ایران در فروش نفت احترام گذاشته و آن را بپذیرد.

خباز با اشاره به تاخیر در بازگشت پول نفت به ایران افزود: این مشکل هم بزودی مرتفع و با بازگشت پول نفت شاهد تحرکی در پروژه‌های داخل کشور و تخصیص اعتبارات نیز خواهیم بود.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha