• شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95070301276
  • خبرنگار : 71093

بیمه ایران به انتقادها پاسخ داد

بیمه ایران به انتقادها پاسخ داد

در حالی که برخی اخبار از افشای اطلاعات امنیتی به خارج از کشور به دلیل برنامه ریزی سامانه الکترونیکی بیمه ایران حکایت می‌کند، بیمه ایران در اطلاعیه‌ای هر گونه افشای اطلاعات شهروندی را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش بیمه ایران به واسطه گری یکی از شرکت های زیر مجموعه اش با یک شرکت آلمانی قراردادی بست تا یک سامانه الکترونیکی برای این مجموعه ایرانی طراحی کند. شایعات در این مورد حاکی از این بود که بیمه ایران مبلغ قابل توجی برای نرم افزار جامع بیمه‌گری به متخصصان آلمانی پرداخت کرده و آلمانی‌ها بابت این مبلغ برنامه نویسی سامانه الکترونیکی این مجموعه را عهده‌دار شدند.

گفته می شد که برنامه نویسی سامانه الکترونیکی بیمه ایران حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه برده که این مبلغ در جیب برنامه نویسان آلمانی رفته است. هزینه ای که می‌توانست با استفاده از دانش بومی، خیلی کمتر از این ها باشد، اما بحث به این موضوع ختم نشده و ظاهرا انتقادهای امنیتی به این موضوع وارد شده، به طوری که گفته می شود برای برنامه نویسی این سامانه اطلاعات شهروندان، خودروسازی‌ها و کشتی سازی های ایرانی به علاوه اطلاعاتی درباره برخی ادوات نظامی در اختیار برنامه نویسان خارجی قرار گرفته است در این میان بیمه ایران در پاسخ به این گونه اخبار پاسخی در سه بند داده است که در بند دوم آن به تاکید شده که "مسئولان صنعت بیمه در طی ۲۰ سال گذشته علی رغم تلاش ها توفیقی در این مسیر نداشته اند" و ظاهرا به خاطر همین "عدم توفیق" مجبور شده اند طراحی سیستم جامع بیمه گری را به متخصصان کشور های دیگر واگذار کنند.

در قسمتی از این جوابیه تاکید شده که هنوز بیمه ایران اقدام به خرید این نرم افزار از شرکت سیمرغ (شرکت زیرمجموعه بیمه ایران که در زمینه طراحی سیستم جامع بیمه گری با یک شرکت آلمانی قرارداد بسته است)   نکرده که بخواهد بر فرض محال اطلاعاتی رد و بدل شود. این توضیحات می افزاید که قصد آن شرکت بومی سازی این نرم افزار بوده است و تاکید می کند که اطلاعات مردم، تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ طرف داخلی یا خارجی قرار نگرفته است.

آنچه در ادامه می آید پاسخ سه بندی بیمه ایران به این موضوعات است:

"۱-  در سنوات مختلف، نه تنها کارشناسان که مدیران صنعت بیمه نسبت به عدم وجود سیستم جامع بیمه گری  (Core Insurance)  که امکان نظارت دائمی و سیستماتیک  را برآورده می سازد در صنعت بیمه کشور هشدار داده و لزوم وجود این سیستم را برای جلوگیری از فساد، تقلب و کاهش ریسک های سیستم ضروری خوانده اند. در همین راستا مجمع عمومی بیمه ایران به عنوان بالاترین نهاد غیراجرایی این شرکت، متشکل از وزرای محترم، هیات مدیره را مکلف به "تکمیل سیستم جامع بیمه گری با رعایت ضوابط و مقررات مربوط" نموده اند. در نتیجه نقش وزاری محترم اقتصاد، صنعت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سیاستگذاری در زمینه رفع این کمبود بوده که مورد تاکید تمام کارشناسان این صنعت و متخصصان فناوری اطلاعات بوده و هست و در متن مصوبه مذکور مجمع عمومی تاکید شده "با رعایت ضوابط و مقررات مربوط"،   در نتیجه محتویات خبر فوق الذکر که به اشتباه درز اطلاعات و نحوه خرید نرم افزار را مطرح کرده بود هیچ ارتباطی با مصوبه وزرا ندارد و مصوبه مذکور صرفا درباره لزوم راه اندازی سیستم یکپارچه برای افزایش کارایی و کاهش فساد است.
۲-  مساله سیستم جامع بیمه گری یک مساله بسیار فنی و پیچیده است. بطوری که در ۲۰ سال گذشته همواره مسئولین صنعت بیمه کشور به دنبال راهکاری برای آن بوده اند اما متاسفانه توفیقی در این مسیر در داخل کشور حاصل نشده است. در این راستا یکی از شرکت های زیرمجموعه بیمه ایران به نام سیمرغ که یک شرکت فناوری اطلاعات بوده و تخصصش در زمینه آی تی است برای رفع این مشکل اقدام به عقد قرارداد با یک شرکت آلمانی و وارد نمودن دانش و تکنولوژی در قالب سیستمی یکپارچه نمود تا دانش روز دنیا در زمینه سیستم جامع بیمه گری را وارد کشور ساخته و بومی سازی نماید. پس قرار نیست نرم افزار شرکت آلمانی بدون بومی سازی مورد استفاده قرار گیرد. هم اکنون کارشناسان مختلف و برجسته داخلی در حال کار روی این نرم افزار هستند. یکی از محورهای مهم در این مسیر، بحث امنیت است که بالاترین استانداردها در این خصوص باید رعایت شوند.
۳-  همانطور که تاکید شد، برعکس آنچه در خبر فوق الذکر آمده، هیچ گونه اطلاعاتی، تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ طرف خارجی و حتی داخلی غیر از شرکت بیمه قرار نگرفته و نخواهد گرفت. از سوی دیگر، هنوز بیمه ایران اقدام به خرید این نرم افزار از شرکت سیمرغ نکرده که بخواهد بر فرض محال اطلاعاتی رد و بدل شود! در نتیجه  تاکید می شود که این نرم افزار به هیچ وجه تا هنگامی که کلیه مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط نظارتی و امنیتی گرفته نشود و کارشناسان مستقل زیر نظر مدیرعامل که حساسیت ویژه ای به مساله امنیت دارند، جامعیت و امنیت آن را کاملا بررسی و تایید نکنند  و کلیه مراحل قانونی مطابق مصوبه مجمع عمومی شرکت طی نشود، خریداری نشده و مورد استفاده بیمه ایران قرار نخواهد گرفت.
در آخر به همه مردم اطمینان می دهیم با توجه به حساسیت ویژه مدیران بیمه ایران به حفظ امنیت و اطلاعات مشتریان خود، در هنگام خرید هر سیستمی، مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط اخذ خواهد شد و در نتیجه هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت و کلیه پرسش ها پاسخ داده خواهد شد. "

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که در ادامه سیستم جامع بیمه گری به چه صورت به ایران می آید و به چه صورت بومی سازی می شود. البته همان طور که در این جوابیه مشهود است بیمه ایران صحبتی از هزینه ای که شرکت سیمرغ برای آن پرداخته، نکرده است، چرا که با فرضی که شرکت بیمه در این جوابیه داشته، گفته بیمه ایران از شرکت زیر مجموعه اش سیستم جامع بیمه گری را هنوز نخریده ولی به این موضوع اشاره نکرده که سیمرغ تا کنون بنا به قراردادی که با آلمانی ها بسته چه مقدار هزینه کرده تا در صورت احتمال افشای اطلاعات امنیتی، بدانیم چه مقدار هزینه سوخت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha