سعید شجاعیزاده، مدیرعامل یکی از شرکتهای دانشبنیان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه نبود خودباوری ملی و فرهنگ غلط مصرفکننده از جمله مهمترین مشکلات شرکتهای دانشبنیان است، اظهار کرد: زمانی که تحریم بود، مصرفکننده داخلی از کالاهای داخلی استفاده میکرد؛ اما با رفع تحریمها متاسفانه خریداران به سمت واردات و خرید کالای خارجی حرکت کردند.
وی افزود: قوانینی که در راستای حمایت از تولیدات داخل صورت پذیرفته، فاقد ضمانت اجرایی هستند و بیشتر روی کاغذ کاربرد دارند.
وی با بیان اینکه اگر زمینه توسعه محصولات فراهم شود، میتوانیم به اشتغالزایی 6 تا 7 هزار نفری برسیم، گفت: تاکنون حمایتهایی از سوی دولت انجام شده، اما این میزان کافی نبوده است. بنیادهای مالی شرکتها باید قوی شود؛ زیرا اگر سازوکار حمایت از شرکتهای دانشبنیان بنیادی، اصولی و ممتد نباشد، فرآیند دستیابی به توانمندی متوقف میشود.
شجاعیزاده به تسهیلات بانکها نیز اشاره کرد و افزود: اگر بانکی برای تسهیلات اعطا شده به یک شرکت در حال رشد، اقدام به دریافت سودهای بالا کند، فقط سیستم بانکی توسعه مییابد و شرکتها بهرهای نمیبرند.
وی تصریح کرد: اگر بنیادهای مالی در کشور نهادینه شوند و منابع مالی با سود کم در اختیار شرکتها قرار دهند، شرکتهای دانشبنیان رشد سریعی پیدا میکنند.
شجاعیزاده در خصوص اهداف شرکت دانشبنیان خود نیز گفت: تاکنون به 25 درصد اهداف تعبیه شده رسیدهایم و 75 درصد از اهداف به دلیل عدم حمایتهای واقعی از این حوزه محقق نشده است.
انتهای پیام
نظرات