• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95063119262
  • خبرنگار : 71443

ادامه خشم جمهوری‌خواهان از پرداخت بدهی واشنگتن به تهران

ادامه خشم جمهوری‌خواهان از پرداخت بدهی واشنگتن به تهران

رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با بیان این که رییس‌جمهور اوباما به ایران باج داده است، گفت که وی در مقابل خواسته‌های ایران واداده است.

به گزارش ایسنا، کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز با ادعای این که شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، گروگان بوده‌اند، دولت باراک اوباما را به باج دادن به تهران در ازای آزای این زندانیان متهم کرد.

یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که دولت در طول 14 ماه گذشته دو پرداخت جداگانه الکترونیکی به دولت ایران داشته است که برخلاف اظهارات باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکاست که گفته بود، چنین پرداختی غیرممکن است.

رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا افزود: رییس‌جمهور درباره آن چه اتفاق افتاده با ما صادق نیست. ما هنوز نمی‌دانیم ماجرای این پول چه بوده است. آن‌ها ظرفیت پرداخت الکترونیکی این پول را داشته‌اند و در عین حال به درخواست ایران عمل کرده‌اند که پول نقد خواسته بود.

او هم‌چنین گفت که معتقد است دولت اوباما در برابر خواسته‌های ایرانی‌ها وا داده است و این ضعف نشان دادن در برابر دیگر کشورهاست که می‌توانند شهروندان آمریکایی را گروگان بگیرند.

دولت‌های ایران و آمریکا هم‌زمان با اجرای توافق هسته‌ای اعلام کردند که بر سر یک مناقشه مالی قدیمی که مربوط به یک قرارداد خرید سلاح از واشنگتن در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی است، به توافق رسیده‌اند که براساس آن، واشنتگن باید اصل مبلغ این قرارداد که 400 میلیون دلار بوده را به‌علاوه 3.1 میلیارد دلار سود آن به تهران بازگرداند. این پرداخت که در دو مرحله صورت گرفته، هم‌زمان با آزادی 4 آمریکایی در ایران انجام شد که گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر وجود ارتباطی میان این دو رویداد به وجود آورد اما مقامات آمریکایی بارها تاکید کردند که این دو مساله به طور کاملا جداگانه و از طریق رایزنی‌های مستقل میان کارشناسان و حقوقدانان ایرانی و آمریکایی حل و فصل شده است.

مک کارتی در ادامه گفت‌وگوی خود با بیان این که مجلس نمایندگان قرار است روز جمعه درباره طرحی برای ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران رای‌گیری کند افزود: آمریکا یک گام رو به عقب برداشته است و چه کسی باعث این امر غلط شده است به ایران، روسیه و کره شمالی. چرا کره شمالی از زمانی که نحوه رفتار رییس‌جمهور با ایران را دیده است دست به آزمایشات بیش‌تری می‌زند. این نشان می‌دهد که دولت بیش‌تر به دشمنان امتیاز می‌دهد تا به هم‌پیمانانش.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha