• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95063018491
  • خبرنگار : 71474

چراغ سبز ترانزیتی عشق آباد به ایران

چراغ سبز ترانزیتی عشق آباد به ایران

در شرایطی که با افزایش قابل توجه مبادلات اقتصادی و ترانزیتی در طول ماه های گذشته، ایران و ترکمنستان آماده می شدند به شرکایی جدی برای حمل و نقل منطقه تبدیل شوند، سازمان راهداری ایران اعلام کرد ترکمن‌ها بدون هیچ اطلاعی شرایط را بهم ریخته‌اند؛ موضوعی که لااقل در سطح کلان خبری از جدی بودن آن نیست.

به گزارش ایسنا، مرز مشترک زمینی ایران با ترکمنستان در موقعیتی قرار گرفته که استفاده از آن برای دو طرف اهمیت بسیاری دارد. ایران می تواند از طریق اینچه برون به قزاقستان و سپس چین برسد و ترکمن ها نیز برای اتصال به اروپای غربی ایران را بهترین گزینه خود می دانند.

این فضای برد برد باعث شده در طول ماه های گذشته سران هر دو کشور بر لزوم افزایش همکاری های اقتصادی تاکیدی جدی داشته باشند و از این رو در کنار مرز سرخس، راه آهن اینچه برون نیز به عنوان یکی از امیدهای ترانزیتی منطقه معرفی شود.

با وجود این نگاه امیدوارکننده اما چند هفته قبل سازمان راهداری ایران اعلام کرد بدون هیچ اطلاع قبلی تنها برای کامیون های ایرانی عوارضی تازه وضع شده و از این پس آنان برای عبور از خاک ترکمنستان باید پول پرداخت کنند.

این اتفاق که مشابه آن در ماه های گذشته و بر سر رابطه ترانزیتی با ترکیه نیز اتفاق افتاده بود، این گمانه زنی را به وجود آورد که شاید عشق آباد قصد تجدید نظر در رابطه خود با تهران را دارد. موضوعی که دیدار روز گذشته وزیر راه و شهرسازی ایران با رییس جمهور این کشور به طور کلی آن را رد می‌کند.

در دیدار آخوندی با قربان بردی محمد اف، رییس جمهور ترکمنستان، طرف ایرانی رسما از لزوم افزایش همکاری های ترانزیتی دو کشور سخن گفته و به طور خاص بر لزوم توجه به همکاری های ریلی تاکید کرده است.

تاکید دوباره ترکمن ها بر لزوم حفظ رابطه خود با ایران نشان از آن دارد که وزیر راه و شهرسازی در حضور خود در عشق آباد شائبه هرگونه اختلاف جدی را از بین برده و مشخص نیست آنچه در مرزهای زمینی دو طرف به وجود آمده، چگونه اجرایی شده است.

هرچند سازمان راهداری صحبت از مقابله به مثل کرده، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که سران دو کشور بر اهمیت افزایش همکاری های دو جانبه تاکید دارند، این اختلافات نیز در صورت مدیریت منطقی قابل حل خواهد بود. ایران خود را آماده می‌کند تا با نهایی شدن توسعه چابهار برای رشد قابل توجه ترانزیت در خط جنوب شرقی – شمال شرقی برنامه‌ریزی کند و در جریان این کار قطعا حضور ترکمن ها اهمیت بالایی دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha