• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95062415209
  • خبرنگار : 71523

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد

ضرورت تدوین آیین‌نامه ویژه اعضای هیات علمی فنی

ضرورت تدوین آیین‌نامه ویژه اعضای هیات علمی فنی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر تدوین آیین‌نامه ویژه اعضای هیات علمی فنی تاکید کرد و افزود: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی نمی‌تواند برای اساتید مهارتی صادق باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم رونمایی از طرح ایجاد عضو هیات علمی فنی در دانشگاه‌ها فنی‌وحرفه‌ای با تاکید بر اینکه هنوز جایگاه فنی‌وحرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی در جامع فرهنگ‌سازی و نهادینه نشده است، اظهار کرد که آموزش‌های مهارتی راه زیادی را در پیش دارند اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه رو به جلو است و پیشرفت خوبی در مسیر ماموریت‌های خود داشته است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس کامستیک اظهار کرد: دستور این جلسه سند توسعه علم و فناوری در کشورها در 20 سال آینده بود. یکی از مباحثی که در این جلسه مطرح شد آموزش مهارتی بود. کشور ایران در این اجلاس سه پیشنهاد ارائه کرد. یکی از پیشنهاداتی که ایران در اجلاس مذکور مطرح کرد این بود که به واسطه دارا بودن دو دانشگاه در زمینه آموزش‌های مهارتی به عنوان کانون آموزش‌های مهارتی در OIC ثبت شود که این موضوع در پیش‌نویس تثبیت شد و امیدواریم تصویب شود.

شریعتی با اشاره به پتانسیل کشور ایران در زمینه آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: هنگامی که از مرزها خارج می‌شویم بیشتر متوجه پتانسیل‌های کشور در زمینه آموزش‌های مهارتی می‌شویم که این امر به دلیل وجود دو دانشگاه مهارتی در کشور است که هر کدام یک مسیری را پیش می‌برند. البته نقطه‌ضعف‌هایی در این زمینه داریم که برطرف شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی گفت: از فروردین یا اردیبهشت سال 94 وزارت  علوم به این نتیجه رسید که جهت‌گیری آموزش عالی باید بازتعریف شود و در این راستا طرح آمایش آموزش عالی مطرح شد و این طرح با حمایت وزارت علوم و مسئولین مرتبط پس از 11 ماه تلاش مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

شریعتی با اشاره به منطقه‌بندی در آموزش عالی گفت: یکی از توفیقات آموزش عالی در دولت تدبیر و امید، منطقه‌بندی کردن آموزش عالی است که آموزش عالی به 10 منطقه تقسیم شد. همچنین مدیریت منطقه‌ای مورد دیگری بود که در راستای آمایش آموزش عالی صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه یکی از نقاط ضعف آموزش عالی ماموریت‌گرا نبودن مراکز دانشگاهی بود، اظهار کرد: متاسفانه هر مرکز آموزش عالی مایل است در همه دوره‌ها و مقاطع ورود پیدا کند. در صورتی که باید بررسی شود هر مرکز با چه هدفی تاسیس شده و چنانچه در راستای هدف خود حرکت نمی‌کند آن را به سمت هدفی که دارد سوق دهیم.

وی افزود: چنانچه یک دانشگاهی براساس نیاز یک دستگاهی تاسیس شده دلیلی ندارد که در گذر زمان برای همه جامعه نیرو تربیت کند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به وجود بیش از 2800 مرکز آموزش عالی در کشور گفت: در حال حاضر کشور ایران دارای بیش از 5 میلیون دانشجو است که بعد از ترکیه در رتبه دوم قرار دارد. وجود بیش از 2800 مرکز آموزش عالی و 5 میلیون دانشجو باید فرصت تلقی شود و از پتانسیل نیروی انسانی بهره ببریم.

شریعتی با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشگاه‌های برجسته در ماموریت‌گرایی است، گفت: تعامل دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه جامع علمی کاربردی برای تقویت هدف ماموریت‌گرایی راهگشا است. دانشگاه‌هایی که در ماموریت خود قرار می‌گیرند باید مورد توجه مدیران ارشد باشند.

وی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه اعضای هیات علمی نمی‌تواند برای اساتید مهارتی صادق باشد، افزود: در حال حاضر چنانچه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بخواهد در عرصه جذب هیات علمی فارغ‌التحصیلان مدرک دکتری را اخذ کند این فرآیند باید متوقف شود تا زمانی که آیین‌نامه ویژه ارتقای اعضای هیات علمی این دانشگاه آماده شود. بنابراین آیین‌نامه ویژه اعضای هیات علمی فنی باید تدوین شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باید متناسب با ماموریتی که دارد به مقاطع تحصیلی ورود پیدا کند، گفت: این دانشگاه نباید کاری را انجام دهد که سایر دانشگاه‌ها انجام می‌دهند. وزارت علوم مانعی نمی‌بیند که این دانشگاه به مقطع کارشناسی ورود پیدا کند به شرطی که مرتبط با حوزه‌های فنی و حرفه‌ای باشد.

 ضرورت ایجاد نظام یکپارچه آموزش‌های مهارتی

شریعتی در ادامه بر ضرورت ایجاد نظام یکپارچه آموزش‌های مهارتی تاکید کرد و گفت: تعامل دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند  به ایجاد این نظام یکپارچه کمک کند و چنانچه به نظام یکپارچه در این زمینه برسیم آموزش‌های مهارتی نهادینه می‌شوند.

وی با اشاره به تعاملات بین‌المللی اظهار کرد: یکی از برتری‌هایی که برخی از کشورها در زمینه صنعتی پیدا کردند وجود کاردان‌های حرفه‌ای است. کشور ایران در این رابطه ضعف دارد. این ضعف هم به لحاظ فرهنگی است زیرا این باور در جامعه وجود دارد که فردی که می‌خواهد تکنسین باشد در سطح پایین قرار دارد در صورتی که از توفیقات یک کشور برای صنعتی شدن ورود به عرصه فنی و مهارتی است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به بازنگری برنامه‌های درسی اظهار کرد: بیش از 600 برنامه درسی که از 10 تا 30 سال قدمت داشتند به روز شدند. امروز غالب برنامه‌ها در حوزه‌های کاربردی است.

شریعتی با اشاره به ساماندهی آموزش عالی گفت: ساماندهی آموزش عالی تقریباً در همه زیرنظام‌ها باید اجرایی شود. ساماندهی مراکز دولتی وابسته به وزارت علوم نهایی شده و به زودی شروع می‌شود. سیاست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیز ساماندهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha