• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95062214098
  • خبرنگار : 71443

مارکو روبیو: اوباما ثابت کند به ایران باج نداده است

مارکو روبیو: اوباما ثابت کند به ایران باج نداده است

یک سناتور جمهوری‌خواه با متهم کردن رییس‌جمهور آمریکا به فریبکاری درباره پرداخت بدهی واشنگتن به تهران، از وی خواست تا اسنادی ارائه دهد که ثابت کند پرداخت این پول به ایران باج نبوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور مارکو روبیو از ایالت فلوریدا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نوشت: هر روز افشاگری‌های جدیدی درباره تلاش‌های دولت شما برای فریب کنگره و مردم آمریکا در ارتباط با پرداخت میلیاردها دلار به ایران اتفاق می‌افتد. مردم آمریکا این داستان را که دولت به ایران باج نداده و برخلاف قوانین به این کشور پول نداده است، باور نمی‌کند.

دولت آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرد که برای حل یک مناقشه مالی قدیمی با ایران که به سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد، به یک توافق با این کشور دست یافته و قرار است 400 میلیون دلار مبلغ قرارداد فروش سلاح به ایران را به‌علاوه سود این پول که3.1 میلیارد دلار است به ایران بپردازد. خبر پرداخت این مبلغ که مجموعا 7.1 میلیارد دلار است زمانی مورد توجه مقامات به‌ویژه جمهوری خواهان آمریکا قرار گرفت که رسانه‌های این کشور مدعی شدند واشنگتن در ازای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران این مبلغ را به تهران پرداخت کرده و در واقع به این کشور باج داده است.

رییس‌جمهور و دیگر مقامات دولت آمریکا بارها ضمن رد این ادعا تاکید کرده‌اند که میان پرداخت بدهی 7.1 میلیارد دلاری به ایران و آزادی زندانیان آمریکایی هیچ ارتباطی وجود ندارد و این دو مساله به طور کاملا جداگانه و از طریق مذاکراتی مستقل حل و فصل شده‌اند. با این حال، دولت آمریکا ضمن تایید پرداخت این مبلغ به ایران اعلام کرده است که این پول به صورت نقدی و از طریق ارز دیگر کشورها از جمله فرانک سوییس و یورو پرداخت شده است.

سناتور روبیو در ادامه نامه خود مدعی شد: دولت دست کم بخشی از این پول را به عنوان باج به ایران داده است. بنابراین رییس‌جمهور باید اسنادی ارائه دهد که ثابت کند ادعایش مبنی بر این که به هیچ کشوری باج نداده است، صحت دارد. دولت هم‌چنین باید ثابت کند که اجازه داشته است، به جای پیروی از قانونی که آمریکا را ملزم می‌کند تمام پرداخت‌های فدرال باید از طریق نقل و انتقالات الکترونیک انجام شود، از پرداخت نقدی استفاده کند.

به گزارش آسوشتیدپرس، مقامات دولت و وزارت دادگستری آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته در یک جلسه استماع از اقدام واشنگتن برای پرداخت این پول به ایران و به‌ویژه پرداخت نقدی آن دفاع کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha