• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95062213991
  • خبرنگار : 71234

نایب‌رییس کمیسیون امنیت‌ملی:

تمامی مسئولان به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بررسی فاجعه منا ورود کنند

تمامی مسئولان به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بررسی فاجعه منا ورود کنند

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ تمامی مسئولان قوای سه گانه و لشکری و کشوری باید نسبت به اجرای تاکیدات رهبری درباره تشکیل هیأت حقیقت یاب برای بررسی حادثه منا اقدامات لازم را انجام دهند.

ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در تشکیل هیأت حقیقت یاب اسلامی بین‌المللی جهت بررسی حادثه منا گفت:‌ گفت:‌وزارت خارجه باید تعداد بیشتری از کشورهای مسلمان را همراه با ایران کند تا در نهایت حقوق شهدای منا به خانواده هایشان برگردانده شود.

وی افزود: بر اساس حکمی شرعی و قانونی هر مسلمانی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار است، واجب الحج می‌باشد و باید این امر بزرگ را به جای آورد. با توجه به اینکه مکه و مدینه در عربستان سعودی واقع شده است باید دولت سعودی همه امکانات، آسایش، آرامش و امنیت را برای اجرای به موقع حج تامین کند.

وی ادامه داد:  در چنین شرایطی در طول سالیان گذشته به دلیل تعداد بیش از ظرفیت حجاج و وجود امکانات و فضای کم برای برگزاری اعمال از سوی حجاج مشکلاتی جهت انجام مناسک به وجود آمده و دولت عربستان به جای حل این مشکلات از ورود حجاج به این کشور جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولان عربستانی گفت: این بی کفایتی آل سعود باعث بروز مشکلاتی برای حجاج شده که عود این مشکلات در سال گذشته در رمی جمرات بود که فاجعه منا به وجود آورد. آن هم به این دلیل که یکی از شاهزاده‌های سعودی قصد عبور از منطقه‌ای را داشت و آن منطقه را بستند و این باعث فشار زیاد بر حجاج و به دنبال آن جان باختن تعداد زیادی از حجاج به خصوص حجاج ایرانی شد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه وهابیت اهمیت و ارزشی برای انسانیت و جان انسان‌ قائل نیست افزود:‌ حکام آل سعود به دلیل به دست آوردن پول های فراوان از فروش نفت، با این پولها برخی از عناصر سازمان ملل را تتمیع کرده که به همین دلیل شاهد برخورد با بی کفایتی عربستان در انجام مناسک حج به خصوص فاجعه منا نیستیم. حال اینکه همه ساله حجاج با مشکلات فراوانی جهت انجام مناسک حج روبرو هستند ولی دولت عربستان پاسخگو نیست.

حسن بیگی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت بعد از فاجعه منا گفت : در همان ایام ایران توانست جنازه های شهدا را به کشور باز گرداند اما این اتفاق برای بسیاری از حجاج جانباخته رخ نداد و خانواده های آن‌ها نمی دانند حجاجشان در زندان هستند و یا فوت و یا دفن شده اند و دولت عربستان حاضر به پاسخگویی نیست.

به گفته وی در شرایطی که دولت عربستان  سالانه حدود 60 میلیارد دلار از محل برگزاری حج به دست می آورد باید دیه خانواده های قربانی را پرداخت کند اما تاکنون حتی یک دلار هم پرداخت نکرده است. لازم است مسلمانان دنیا نسبت به اقدام دولت عربستان ورود کرده تا حکام آل سعود خود را ملزم به پرداخت دیه جانباختگان دیه کند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت با اشاره به ورود مقام معظم رهبری به موضوع فاجعه منا در ایام رخ دادن این حادثه و اکنون در سالگرد این فاجعه گفت : ولی امر مسلمین به عنوان ولی فقیه تمامی مسلمانان جهان از حقوق مسلمانان دفاع کرد و ایشان بر لزوم تشکیل هیأت حقیقت یاب جهت پیگیری حادثه منا تاکید کردند. تاکیدات ایشان از این جهت حائز اهمیت است که در همان ایام بروز فاجعه منا عربستانی ها با بیانات رهبر انقلاب نه تنها با هیأت ایرانی همکاری کردند که اجساد شهدای ما را تحویل دادند که این نشان‌دهنده اهمیت بیانات امام خامنه ای است.

حسن بیگی افزود: با توجه به بیانات رهبری وزارت امور خارجه جهت احقاق حقوق مردم اقدامات جدی تری انجام دهد در این راه می تواند کشورهای بیشتری را برای بررسی فاجعه منا  با ایران همراه کند چون علاوه بر لزوم بررسی ابعاد فاجعه منا باید اداره حج تنها دست عربستان نباشد و کشورهای مسلمان به مدیریت حج بپردازند. مکه و مدینه متعلق به تمامی مسلمانان است و عربستان لیاقت اداره این دو شهر را به تنهایی ندارد.

وی با اشاره به وجود نگرانی تمامی حجاج در سراسر دنیا نسبت به انجام مناسک حج گفت: حجاج در سراسر دنیا وقتی به عربستان می‌رود از جانشان نگران هستند این همان موضوعی است که رهبری به گوش تمامی مسلمانان دنیا رساند و باید این حرکت عظیم در نبود مدیریت واحد حج د ر دست عربستان ادامه پیدا کند. حرکتی می‌تواند از طریق مجامع بین‌المللی ان را دنبال کرد.

حسن بیگی با تاکید بر لزوم وجود اجماع جهانی جهت  مدیریت حج توسط کشورهای مسلمان گفت:‌  بیانات رهبری در این رابطه حکم شرعی و ولایی است و تمامی مسولان در قوای سه گانه باید جهت پیگیری این فرمان ولی امر مسلمین تلاش کنند، تا حقوق شهدای منا به خانواده هایشان برگردد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سکوت مرگبار مدعیان حقوق بشر در فاجعه منا گفت: سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به این اتفاق سکوت کردند و اکنون لازم است مسلمانان جهان به این موضوع وارد شوند چون اکنون بعد از گذشت یک سال مقام معظم رهبری مجددا به دلیل رخ ندادن هیچ اتفاقی ین موضوع را تاکید کرد و باید همه نسبت به اجراییشدن آن تلاش کنیم تا حقوق شهدای منا تضییع نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha