• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۶:۱۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95062213875
  • خبرنگار : 71038

نقش آل سعود در پایه‌گذاری سازمان‌های تروریستی و ترویج منطقه‌ای و بین‌المللی تروریسم

نقش آل سعود در پایه‌گذاری سازمان‌های تروریستی و
ترویج منطقه‌ای و بین‌المللی تروریسم

انتشار گزارش محرمانه ۲۸ صفحه‌ای درباره وقایع ۱۱ سپتامبر از احتمال ارتباط بین عوامل حمله و مقامات دولت سعودی پرده برداشته است.

به گزارش ایسنا، در گزارش جنجالی ۲۸ صفحه‌ای اخیر که خود بخشی از گزارش کمیته تحقیق مشترک اعضای نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان در ارتباط با مداخله دولت و مقامات عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است، به نقش پر رنگ «بندر بن سلطان»، سفیر وقت عربستان در واشنگتن و همسرش «هیفاء الفیصل» (که در زمان ازدواج، رئیس و بنیان‌گذار جمعیت مبارزه با سرطان زنان در ریاض و یک فعال اجتماعی بود)، راننده و محافظ وی، و همچنین چند تن دیگر از مقامات دولتی و مراجع سیاسی، نظامی و مذهبی داخلی و مراکز و اتباع وهابی‌مذهب خارجی وابسته به سعودی و همکاری آنان با القاعده و شخص بن لادن به صراحت اشاره شده و آنها را درگیر در عملیات ۱۱ سپتامبر دانسته است.

باید به اشاره برخی از رسانه‌ها به افراد نام برده شده در گزارش ۲۸ صفحه ای که چند تن از آنان افسران اطلاعاتی سعودی با پوشش شغل دولتی بوده‌اند و دو تن از آنان به طور مستقیم از بندر بن سلطان و همسرش هیفاء و نیز وزارت دفاع و هوانوردی سعودی (که پدر بندر گرداننده آن بوده است) تأمین مالی شده‌اند، توجه ویژه کرد.

بندر بعد از پایان کارش در آمریکا،  به سمت دبیر شورای امنیت ملی (۱۶ اکتبر ۲۰۰۵ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵) و نیز دبیر کل اطلاعات عربستان  (۱۹ ژانویه ۲۰۱۲ تا ۱۵ آوریل ۲۰۱۴) منصوب شده و مسئول پرونده سوریه بوده و حمایت وی از داعش نیز مشخص بوده است.

شاهزاده ترکی الفیصل نیز طی سال‌های ۲۰۰۱ – ۱۹۷۹ مدیر کل اطلاعات عربستان بوده و در اول سپتامبر ۲۰۰۱ (۱۰ روز از قبل از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر) جایگزین می‌شود. به نوشته وال استریت ژورنال، زمان برکناری ترکی الفیصل و ارتباط طالبان مورد سوال بوده و این سوال مطرح می‌شود که آیا رژیم سعودی از برنامه حمله بن لادن علیه آمریکا اطلاع داشته است. ترکی الفیصل که بعدا به سمت سفیر عربستان در انگلیس و آمریکا منصوب شد، از سابقه خصمانه‌ای در قبال کشورمان برخوردار بوده و در نشست اخیر منافقین در کنار تنی چند از مقامات سابق آمریکا در پاریس شرکت  کرده و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی گردید.

عادل الجبیر، وزیر خارجه فعلی سعودی نیز مدتی قبل از ۱۱ سپتامبر در سفارت سعودی در واشنگتن کار کرده و ارتباطات قوی را با مجلس، دستگاه حاکمه و رسانه‌ها و اندیشکده‌ها در واشنگتن ایجاد کرد. وی در سال ۲۰۰۰ مدیر بخش اطلاعات (Info) عربستان و دفتر امور کنگره بوده و در اواخر سال ۲۰۰۰ مشاور وزیر خارجه عربستان شد.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر الجبیر به آمریکا بازگشت تا به انتقادات و سوالاتی که عربستان با آن مواجه بود، پاسخ دهد. وی چهره معروف تلویزیونی و رسانه‌ای عربستان در رسانه‌های آمریکا بوده و در ۲۵ شهر آمریکا و در دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیرنظامی، موسسات تجاری و دیگر گروه‌های علاقه‌مند حضور فعال داشته است.

برخی سایت‌ها اعلام کرده‌اند که گزارش ٢٨ صفحه ای منتشر شده تنها شروعی برای افشای دیگر اسناد مرتبط با ١١ سپتامبر است  و در حال حاضر اف.بی.آی  بیش از ٨٠ هزار (۸۰۲۶۶) صفحه سند محرمانه را در این رابطه در اختیار دارد که حاکی از ارتباط احتمالی مقامات بالای سعودی مقیم آمریکا با عاملان حملات ١١ سپتامبر است و این که چرا برخی از این افراد دو هفته قبل از حادثه به فوریت از آمریکا خارج شده‌اند. یک قاضی فدرال در «تمپای» فلوریدا طی دو سال گذشته در حال بررسی این اسناد است.

در بخشی از گزارش، دو تن از ماموران سابق شعبه «سان دیگو» به دو تن از افراد ذی‌ربط سعودی از جمله Al-Bayoumi اشاره کرده‌اند و بر این اساس، بین سازمان اطلاعات عربستان و اسامه بن لادن ارتباط وجود دارد. همچنین به ارتباطات سفیر وقت (بندر بن سلطان)، برخی از کارکنان سفارت  عربستان و کنسولگری در لس‌آنجلس، درگیر بودن وزارت دفاع اشاره می‌شود.

گزارش‌های ضدتروریستی مراجع آمریکایی همچنین به ارتباطات زیاد میان پرسنل دولت سعودی و هواپیماربایان صحه می گذارند. برای نمونه طبق اعلام اف.بی.آی، «نهد عبدالله صالح» با دو تن از هواپیماربایان دوستی داشته است. فردی که Bakala معرفی شده، قبلا خلبان خانواده دربار سعودی بوده و اسامه بن لادن را در جریان تبعیدی بین افغانستان و عربستان با هواپیما جابجا می‌کرده است. همچین به نقش افسران نیروی دریایی عربستان با هواپیماربایان اشاره شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: یک افسر ارشد آمریکا در پاسخ به احتمال جلوگیری از حملات ۱۱ سپتامبر با انجام همکاری بیشتر با سعودی‌ها گفت که درخواست دولت آمریکا برای مساعدت سعودی بدون موفقیت بوده است.

بنا به یافته های سیا، بن لادن با تعدادی از سازمان‌های تروریستی در ارتباط بوده و خود رئیس انجمن جهانی جوانان مسلمان عرب و موسسه اسلامی علوم عربی بوده که مقر هر دو در ریاض می‌باشد.

سیا همچنین سازمان سعودی ام القراء را مسئول تأمین مالی در حمایت از فعالیت‌های تروریستی در کشورهای تایلند و مالزی می‌داند و معتقد است در سال ۱۹۹۸ میلیون‌ها دلار پول از جامعه سومالیایی‌ها و بازرگانی سان دیگو برای اسامه بن لادن حواله گردیده است. به علاوه بنیاد الحرمین که دارای ارتباطات دولتی با آل سعود است، با ارسال یک حواله ۷۰۰ هزار دلاری برای بن لادن از وی حمایت های مالی به عمل آورده است. در یک اقدام دیگر، دو بحرینی مرتبط با بن لادن در سال ۲۰۰۱ به دنبال انفجار تاسیسات آمریکا در عربستان بودند.

در می ۲۰۰۱ (۵ ماه قبل از حملات ۱۱ سپتامبر) دولت آمریکا مطلع شد که فردی در عربستان (بندر بن سلطان) با «ابو زبیده»، شهروند سعودی در تماس است. ابو زبیده در مارس ۲۰۰۲ دستگیر و در حال حاضر در گوانتانامو زندانی است . رییس اف.بی.آی بندر بن سلطان را اصلی‌ترین عامل درگیر ساختن آمریکا در جنگ علیه تروریسم دانسته است. جرج بوش از برخی ادعاهای بندر بن سلطان برای توجیه تجاوز به عراق استفاده کرد و این فرد با بیشترین احتمال از عملیات آتی القاعده مطلع بوده است.

سعودی‌ها به دولت آمریکا اطلاع می‌دهند که نیازمند اطلاعات بیشتر در این رابطه هستند. آمریکا که در ابتدا از اطلاعات این فرد مطلع شده بود، از ارائه اطلاعات اضافی به دلیل افشای منابع و روش‌ها خودداری می‌کند. شورای امنیت ملی آمریکا نیز در تلاش در جهت تحت فشار قرار دادن سعودی‌ها برآمد اما سعودی‌ها بدون دریافت اطلاعات اضافی از همکاری خودداری کردند.

شاهزاده بندر بین سال‌های ۲۰۰۵ – ۱۹۸۳ و در دوران روسای جمهوری رونالد ریگان، جرج بوش پدر، بیل کلینتون و جرج بوش پسر سفیر عربستان بوده و پس از تهاجم عراق به کویت، به گفته تحلیل گر سابق سیا، روابط بسیار نزدیکی با بوش پدر برقرار و به واقع هر روزه به کاخ سفید تردد داشته است.

سی.ان.ان در گزارش اخیر خود بر ارتباط بندر بن سلطان با تیم عملیاتی القاعده در آمریکا صحه گذاشته است. سی.ان.ان از اف.بی.آی و سیا خواستار واکنش در قبال گزارش خود در مورد ۱۱ سپتامبر شده است.

گزارش ٢٨ صفحه‌ای اصولا مربوط به کشوری است که ١١ سپتامبر را حمایت و تأمین مالی کرده است و به گفته سناتور باب گراهام، این اسناد بسیار قدرتمندانه انگشت اتهام را به سمت عربستان به عنوان تأمین‌کننده اصلی می‌برد. با این حال، در ارتباط با وقایع ١١ سپتامبر به رغم گذشت ١٥ سال همچنان سوالات بسیاری مطرح است. اینکه چه کسی و به چه علت دستور این عملیات را داده است؟ چرا آمریکا با توجه به تحقیقات انجام شده و اطلاع دقیق از مشارکت سعودی‌ها (حداقل بخشی از جناح حاکم) در این حادثه تاریخی و نیز عدم همکاری آنان، هنوز هیچ‌گونه اقدامی در این رابطه  ننموده است؟

به نظر می رسد آمریکایی‌ها از اسناد یاد شده به عنوان اهرم فشار بر عربستان جهت کنترل و همراهی آل سعود با سیاست‌های منطقه ای و جهانی واشنگتن از جمله معاملات تسلیحاتی، عرضه زیاد نفت و پایین نگهداشتن بهای آن، صدور تروریسم به کشورهای منطقه با استفاده از ایدئولوژی وهابیت و سرانجام برقرای روابط عربستان با اسرائیل در حال استفاده هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha