• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95062012866
  • خبرنگار : 71415

در پی موافقت آنکارا با بازدید آلمان از اینجرلیک؛

اشتاینمایر: اختلافاتمان با ترکیه یک شبه بر طرف نمی‌شود

اشتاینمایر: اختلافاتمان با ترکیه یک شبه بر طرف نمی‌شود

به دنبال موافقت ترکیه با بازدید قانونگذاران آلمانی از پایگاه هوایی "اینجرلیک"، وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی اذعان کرد، روابط میان دو کشور طی سال‌های گذشته تیره شده و اختلافاتی وجود دارد که حل‌ و فصل آن زمان بر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان در کنفرانسی در شهر برلین گفت: روابط میان برلین و آنکارا در سال‌های اخیر به دلیل برخی اختلافات میان دو طرف تنزل پیدا کرده است.

وی گفت: آنکارا در خاورمیانه که توسط جنگ سوریه آسیب دیده نقشی "کلیدی" ایفا می‌کند.

 اشتاینمایر افزود: ترکیه و آلمان باید تلاش کنند تا اختلافاتشان را به منظور مدیریت بحران مهاجرت حل وفصل کنند.

وزیر خارجه آلمان در این کنفرانس گفت: مطمئنا روابط ما با ترکیه در سال‌های گذشته "بدتر" شده است و بعد از پاسخ دولت ترکیه به کودتای نافرجام این کشور دچار دور جدیدی از تشدید تنش‌ها شدیم. ما در بسیاری از حوزه‌ها دارای اختلاف هستیم و این اختلافات فردا یا پس فردا قرار نیست برطرف شوند.

این اظهارات اشتاینمایر پس از آن ایراد شد که برلین اعلام کرد ترکیه قبول کرده به قانونگذاران آلمانی اجازه دهد از سربازان آلمانی مستقر در پایگاه هوایی "اینجرلیک" در ماه اکتبر بازدید کنند.

این خبر نشان دهنده پیشرفت در کاهش تنش‌ها میان ترکیه و آلمان به عنوان دو کشور همپیمان عضو ائتلاف نظامی ناتو است.

ترکیه بعد از آنکه پارلمان آلمان با تصویب قطعنامه‌ای کشتار سال 1915 ارمنی‌ها توسط ترک‌های عثمانی را "نسل کشی" خواند اقدام به ممنوع کردن بازدید قانونگذاران آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک کرد.

مناقشه برلین و آنکارا بر سر پایگاه اینجرلیک باعث تشدید تنش‌ها میان دو کشور شد در حالی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیاز مبرمی به کمک ترکیه در مدیریت بحران مربوط به مهاجران در اروپا دارد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تایید کرد، آنکارا به قانونگذاران آلمانی اجازه خواهد داد تا از این پایگاه بازدید کنند. وی در عین حال گفت: برلین شرایط لازم برای چنین بازدیدی را برآورده کرده است.

فرانک والتر اشتاینمایر از این خبر استقبال کرده و گفت: این امکان فراهم شده تا نمایندگان آلمان از ارتشی که به پارلمان پاسخگو است بازدید کنند.

وی در بیانیه‌ای گفت: با این تصمیم دولت ترکیه ما در روابطمان کمی پیشرفت پیدا کردیم.

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا آنکارا تنها اجازه به یک بار بازدید از 250 سرباز آلمانی مستقر در این پایگاه هوایی ناتو در ماه اکتبر داده و یا اینکه این یک تصمیم کلی و عمومی است.

سربازان آلمانی به این منظور در پایگاه اینجرلیک مستقر هستند تا به سربازان ترکیه در دفاع از خود در مقابل حملات انجام شده از سوریه کمک کرده و در عین حال از ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش پشتیبانی کنند.

روزنامه "دیلی صباح" ترکیه نیز به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور گزارش داد که یک به اصطلاح "مجوز محدود" به هیات پارلمانی آلمان داده شده است.

این در حالی است که بروکسل از آنکارا به سبب آنچه که "پاسخ نامتناسب" به کودتای نافرجام خوانده انتقاد کرده و ترکیه را متهم به نقض حقوق بشر و سرکوب رسانه‌ها کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha