• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95062012760
  • خبرنگار : 71516

حمایت ریاض از طرح مخالفان سوری برای حل بحران/ الجبیر: اسد نقشی در آینده سوریه ندارد

حمایت ریاض از طرح مخالفان سوری برای حل بحران/ الجبیر: اسد نقشی در آینده سوریه ندارد

وزیر خارجه عربستان بر حمایت کشورش از طرح اخیر شورشیان سوری برای حل و فصل بحران سوریه تأکید کرد. وی همچنین خواهان برکناری بشار اسد از قدرت و ایجاد منطقه امن در سوریه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در سخنرانی در آنکارا بر پایبندی کشورش به حمایت نظامی و سیاسی از شورشیان سوری تأکید کرد.

ایران

وی بار دیگر در اظهاراتی مغرضانه ایران را به" مداخله" در امور کشورهای عربی متهم کرد!

الجبیر مدعی شد: "بزرگترین چالش در منطقه گسترش نفوذ ایران و سیاست‌های طایفه‌گرایی و خطرناک این کشور در منطقه است!"

سوریه

وزیر خارجه عربستان در ادامه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را "آهن‌ربایی دانست که تروریست‌ها را جذب می‌کند!"

وی مدعی شد "برکناری اسد برای از بین بردن تروریسم لازم است"!

الجبیر گفت: اسد مسئول کشته شدن 600 هزار تن و مهاجرت 12 میلیون تن و ویرانی سوریه است و ما مطمئنیم که اسد نقشی در آینده سوریه ندارد و باید برکنار شود و موضع ترکیه نیز دراین باره مطابق با موضع ما است.

وی بر اهمیت ایجاد منطقه امن در سوریه تأکید کرد و گفت: منطقه امن از تعداد آوارگان خواهد کاست و فشار بر نظام اسد را بیشتر می‌کند.

روابط ریاض با آنکارا

وزیر خارجه عربستان درباره روابط با ترکیه گفت: ما از ده‌ها سال پیش با ترکیه روابط خوبی داریم و دیدگاه‌هایمان درباره سوریه درخصوص حمایت از مخالفان "میانه‌رو"  و مبارزه با "تروریسم" یکی است.

وی درباره عملیات "سپر فرات" که ترکیه اخیرا و به بهانه مبارزه با تهدیدهای امنیتی در شمال سوریه آغاز کرده، گفت که عربستان از ترکیه در عملیات "مهم" خود برای بیرون راندن داعش از سوریه حمایت می‌کند و جنگنده‌های عربستانی حملات هوایی خود را از پایگاه اینجرلیک افزایش خواهند داد.

عراق

وزیر خارجه عربستان درباره اوضاع عراق نیز گفت: "سیاست طایفه‌ای نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق دلیل فروپاشی این کشور و ظهور داعش بود."

یمن و لیبی

وی بر امکان رسیدن به راهکار سیاسی در یمن تأکید کرد و نسبت به خلأ سیاسی در لیبی که به گسترش نفوذ داعش در این کشور و غرب آفریقا خواهد انجامید، هشدار داد.

الجبیر گفت: گروه "ب. ی. د" (شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه"پ‌.ک‌.ک") یک گروه تروریستی است و ما با مشارکت این گروه به عنوان طرفی در ائتلاف ضد داعش مخالفیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha