• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95060805265

احتمال افزایش تنش در روابط هند و پاکستان

انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی همزمان با آمادگی نخست وزیر پاکستان برای جهانی کردن مساله کشمیر در پی تداوم درگیری‌های خون بار در این منطقه، تنش‌ها میان اسلام آباد و دهلی افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیشن، انتخاب 22 فرستاده ویژه توسط نواز شریف، نخست وزیر پاکستان واکنش شدیدی از سوی طرف هندی برانگیخت در حالی که دهلی از پاکستان خواست این مناقشه را به صورت دو جانبه حفظ و از جهانی‌ کردن آن خودداری کند.

وزیر امور خارجی هند در همین حال از اقدام پاکستان در جهانی کردن این موضوع انتقاد و عنوان کرد: اگر یک بیانیه اشتباه 22 بار یا 22هزار بار توسط 22نفر منتشر شود، به حقیقت تبدیل نمی‌شود. اگر پاکستان می‌خواهد به برخی اعضای پارلمان سفر مجانی ارائه بدهد این یک حق جداگانه است اما اسلام آباد نباید مساله کشمیر را جهانی کند. این یک مساله دو جانبه است وباید به همین شکل هم باقی بماند.

پیش از این نواز شریف چندین فرستاده ویژه را به منظور برجسته  کردن مساله کشمیر در سطح بین المللی انتخاب کرد. این فرستاده‌های ویژه نمایندگانی هستند که گزارش‌هایی درباره کشمیر را به کشورهای بلژیک، چین، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه و انگلیس ارائه خواهند داد. علاوه بر این افراد نمایندگان دیگری نیز مسئول ارائه اطلاعات به سازمان ملل، فرانسه و آفریقای جنوبی هستند.

جدای از مساله کشمیر، این تصمیم همچنین با هدف دلجویی از نمایندگانی است که مدت‌ها برای به دست آوردن سمتی درکابینه تلاش کرده و ناکام مانده‌اند.

این در حالی است که به گفته یکی از منابع آگاه در وزارت خارجه اسلام آباد و تماس های پشت پرده‌ای میان این دو کشور صورت گرفته و هند نسبت به اقدام آخر دولت پاکستان در جهانی کردن این مساله ابراز ناخرسندی کرده است.

این مقام آگاه در این باره گفت: آنها نسبت به این مساله آشکارا و نهان اعتراض کرده‌اند. آنها می‌گویند ما زیاده روی کرده‌ایم و این مساله تنش‌ها را تشدید می‌کند.

به گفته این مقام آگاه اسلام آباد به دهلی اطلاع داده است که در پی رد پیشنهاد گفت‌وگو از سوی هند پاکستان تصیم به اقدام گرفته است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم و ببینیم که غیرنظامیان در کشمیر  کشته می‌شوند. اگر هند برای مذاکره آماده نیست ما راه دیگری پیدا می‌کنیم.

وزیر اطلاعات پاکستان نیز تاکید کرده است که هند باید حقوق مردم کشمیر را رعایت کند و اسلام آباد به ارائه حمایت‌های اخلاقی، سیاسی و دیپلماتیک از مرم کشمیر متعهد است.

یکی از سناتورهای پاکستانی و یکی از نمایندگان ویژه شریف در مساله کشمیر نیز می‌گوید، دولت هند در قبال مردم کشمیر رویکردی ظالمانه اتخاذ کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha