• شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95060103678
  • خبرنگار : 30057

بدلیل شناسایی سلول‌های بنیادی روده

محقق هلندی برنده جایزه کاظمی آشتیانی می‌شود

محقق هلندی برنده جایزه کاظمی آشتیانی می‌شود

جایزه کاظمی آشتیانی 2016 به هانس کلورز پژوهشگر هلندی اعطا خواهد شد که وی اولین محققی است که موفق به شناسایی سلول‌های بنیادی روده‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، همزمان با برگزاری هفدمین جشنواره بین‌المللی تحقیقات رویان جایزه کاظمی پرایز 2016 را به هانس کلورز Johannes Carolus (Hans) Clevers  اعطا خواهد کرد.

وی متولد مارچ 1957، هلند واستاد ژنتیک مولکولی است و در زمینه ژنتیک و پزشکی پژوهش می‌کند. او اولین پژوهشگری است که سلول‌های بنیادی روده‌ای را شناسایی کرد و جزو محققان برجسته جهان در استفاده از سلول‌های بنیادی در پزشکی بازساختی است.

وی در سال 1975 در دانشگاه اوترخت (Utrecht) هلند که از دانشگاه‌های مطرح جهان است، همزمان در زمینه زیست‌شناسی و پزشکی تحصیل را آغاز کرد. مدرک کارشناسی ارشد زیست‌شناسی  را در سال 1982 و مدرک پزشکی را در سال 1984 و دکترای خود در زمینه ایمونولوژی را در سال 1984 دریافت کرد.

کلورز، در دوران تحصیل، فعالیت در نایرویی، کنیا و موسسه ملی بهداشت آمریکا را هم تجربه کرد. سپس دوره پسادکترای خود را بین سال‌های 1956 تا 89 در موسسه سرطان دانا فاربر (Dana- Farber Cancer Institute) دانشگاه‌ هاروارد پشت‌سر گذاشت. در این زمان وی موفق به کلون ژن epsilon CD3 لنفوسیت T شد. این موسسه مشهورترین مرکز تحقیقات سرطان دنیا در بوستون آمریکا به شمار می‌رود.

این محقق در سال 1991 استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی اوترخت شد و در سال 2000 به عضویت آکادمی سلطنتی علوم و هنر هلند درآمد. دو سال بعد در سال 2002 تدریس در زمینه ژنتیک مولکولی در دانشگاه اوترخت را آغاز کرد و همزمان با ریاست موسسه Hubrecht در آکادمی سلطنتی علوم هلند انتخاب شد. این موسسه در زمینه زیست‌شناسی تکوینی و تحقیقات سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند.

در این سال‌ها به شباهت میان فرآیند تجدیدپذیری بافت روده و سرطان روده پی برد که با دریافت کمک‌ هزینه 2 میلیون یورویی از انجمن سرطان هلند در سال 2007 تحقیقات خود در زمینه عملکرد سلول‌های بنیادی در روده طبیعی و سرطان هلند در سال 2007 تحقیقات خود در زمینه عملکرد سلول‌های بنیادی در روده طبیعی و سرطان روده آغاز کرد و در سال‌های 2008 تا 2015 از کمک هزینه شورای تحقیقات اروپا برای ادامه تحقیقات خود در این زمینه برخوردار شد.

در سال‌های 2012 تا 2015 بر صندلی ریاست آکادمی سلطنتی علوم و هنر هلند تکیه زد که به موجب آن از ریاست موسسه هلندی Hubrecht" " استعفا داد ولی همچنان گروه تحقیقاتی خود را در آنجا حفظ کرد و هم‌اکنون مدیریت پژوهشی مرکز پرنس ماکسیما را برعهده دارد که در زمینه انکولوژی اطفال تحقیق می‌کند. او در شکل‌گیری شرکت بیوتکنولوژی "Ubisys" نقش فعال داشته است. این شرکت سپس با شرکت "Introgene " ادغام و "Crucell " نامیده شد که در زمینه واکسیناسیون فعالیت دارد. وی همچنین سرمایه‌گذار اصلی شرکت دارویی Semaia است که بعدها به Hybrigenics" " تغییر نام داده است.

دکتر کلورز عضو هیات تحریریه مجلات معتبر دنیا و عضو هیات علمی موسسه تحقیقاتی پاتولوژی مولکولی وین، موسسه تحقیقاتی بیومدیکال بارسلونا و موسسه تحقیقات سرطان هلند و همچنین عضو افتخاری دانشگاه آسیای جنوبی شانگهای، هونان و چین، عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا (بوستن)، کاردان خارجی آکادمی ملی علوم (واشنگتن) و آکادمی علوم فرانسه (پاریس) است.

افتخارات پرفسور کلورز

برخی از افتخارات و جوایز او می‌توان به مواردی چون برنده جایزه تحقیقات فدراسیون گوارش اتحادیه اروپا در سال 2010، برنده جایزه Ernst Jung از بنیاد یونگ برای علوم و تحقیقات در زمینه پزشکی (آلمان) در سال 2011، برنده جایزه "Leopold Griffuel" از موسسه مطالعات سرطان (فرانسه) در سال 2012، دریافت جایزه Kolff ، دریافت عنوان ""Knight of the Order of the Netherlands Lion، برنده جایزه "William Beaumont Prize" از انجمن گوارش آمریکا، برنده جایزه Dr A.H. Heineken Prize در زمینه پزشکی، برنده جایزه "Breakthrough Prize " در زمینه علوم زیستی در سال 2013، برنده جایزه بیمارستان عمومی ماساچوست در زمینه تحقیقات سرطان در سال 2014، دریافت نشان از انجمن مطالعات بالینی اروپا (ESCI) و دریافت جایزه آکادمی سلطنتی هنر و علوم هلند در سال 2016 اشاره کرد.

زمینه‌های تحقیقاتی

به طور خلاصه او طی تحقیقات خود موفق به شناسایی ترکیب TCF شد که ترکیب پایین‌دست مهم آبشار پیام‌رسان WNT است و به دنبال آن ژن‌های هدف فعالیت این آبشار را نیز مشخص کرد. سپس مطرح کرد که نوعی از سرطان کلون به دلیل عملکرد نامناسب این چرخه و تغییر سلول‌ها بروز می‌کند.

او اولین فردی بود که آبشار پیام‌رسان WNT را با سلول بنیادی مرتبط دانست و نشان داد اختلال در ژن TCF4 منجر به از بین رفتن سلول‌های بنیادی حفرات روده می‌شود. سپس نشان داد این آبشار پیام‌رسان شاخص مولکولی Lgr5 را هدف قرار می‌دهد که در سطح سلول‌های بنیادی ناحیه حفره روده قرار دارد.

وی با ساخت موش‌های تراریخت از نظر شاخص مولکولی Lgr5  توانست مدل‌های آزمایشگاهی موفقی در زمینه مطالعه سلول‌های بنیادی روده‌ای در پستانداران ایجاد کند. او همچنین متوجه شد در آبشار پیام‌رسان WNT مولکول Rspondins افزایش می‌یابد و این مولکول لیگاند Lgr5 است. بر این اساس سیستم کشت سه‌بعدی شبه‌اندام‌ها را طراحی کرد تا به بررسی روند توسعه اپیتلیوم روده نرمال مشتق از یک سلول بنیادی Lgr5 بپردازد.

گروه تحقیقاتی هانس کلورز در سال 2009 بعد از شناخت قابلیت تکثیر بالای سلول‌های Lgr5+ در بدن موش، اولین شبه‌روده را در شرایط آزمایشگاهی ساخت. این شبه‌روده بازتابی از ساختار روده در بدن است. این گروه سپس موفق به ساخت شبه‌اندام‌های کبد، لوزالمعده، کولون و معده شدند. هانس کلورز تاکنون بیش از 540 مقاله چاپ کرده است و بیشتر از 62000 بار به این مقالات ارجاع داده شده H-index این دانشمند (بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی) 127 است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha