فتحالله معین در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت خطوط مترو اصفهان اظهار کرد: اگر از سالهای تخصیص بودجه دولتی محاسبه شود خط یک مترو اصفهان 15 ساله محسوب میشود و از سال 86 تاکنون در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه علت تأخیر زیاد خط یک مترو اصفهان مشکلات میراثی و عدم تأمین اعتبار بوده است، افزود: پس از تغییر مدیریت شهری و همچنین مدیریت میراث فرهنگی استان اصفهان طبق تفاهمنامهای عبور مترو از زیر چهارباغ تأیید و مجوز حفاری دو ایستگاه امام حسین (ع) و انقلاب نیز صادر شد.
این عضو کمیسیون قطار شهری اصفهان تصریح کرد: خط یک مترو فعلاً تا میدان شهدا افتتاح شده و در حال استفاده است و تستهای ایستگاه چهارراه تختی نیز انجام شده و پایان شهریور ایستگاه چهارراه تختی نیز وارد مدار مترو اصفهان میشود و برنامهریزی طوری صورت گرفته است که مهرماه 96 تمام خط یک مترو یعنی از ایستگاه شهرک امام حسین (ع) تا پایانه صفه افتتاح شود.
وی ادامه داد: اما بحث بر سر دو ایستگاه میدان امام حسین (ع) (دروازه دولت) و میدان انقلاب هنوز باقی است چراکه مشخص نیست که این دو ایستگاه تا چه زمانی پایان مییابد، اما حتماً بدون در مدار قرار گرفتن این دو ایستگاه میتوان قطار شهری را در مهرماه 96 افتتاح کرد.
معین در خصوص مبالغ هزینه شده در خط یک مترو گفت: تاکنون 755 میلیارد تومان توسط دولت و 521 میلیارد تومان توسط شهرداری در خط یک مترو اصفهان هزینه شده است و مترو در جایگاه فعلی قرار دارد و دولت بیش از نصف هزینهها و آنچه متعهد بوده را نیز انجام داده است.
وی تاکید کرد: پرداختهای عنوان شده رقم به رقم همان چیزی است که حسابرس منتخب شورای سازمان تأیید کرده است و طبق این پرداختها، دولت حتی بیش از آنچه متعهد بوده پرداخت کرده است.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص خط دو مترو اصفهان اظهار کرد: مطالعات خط دو از شش سال پیش آغاز شد و ابتدا قرار بر این بود خط از زینبیه، شمال میدان امام (ره)، دروازه دولت و خمینیشهر عبور کند، اگر چه مسیر به تأیید یونسکو رسید اما میراث فرهنگی اعلام کرد حفاری فقط با مجوز کاوش لحظهبهلحظه خواهد بود که زمان حفاری را 7 سال عقب میانداخت، همین موضوع باعث شد تا رییس جمهور دستوری بر جلوگیری از عبور خط دو مترو اصفهان از زیر میدان امام (ره) صادر کنند.
معین تاکید کرد: مسیر جایگزین خط دو مترو اصفهان در نزدیکی میدان امام (ره) تغییر کرد و قرار بر این شده که مترو وارد خیابان نشاط، شریف واقفی، استانداری و بعد به دروازه دولت برسد. این طرح به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده است.
وی تاکید کرد: هزینه خط دو، سه هزار میلیارد تومان پیشبینیشده است که یک هزار و 500 میلیارد تومان برای ایجاد خط و یک هزار 500 میلیارد تومان برای تجهیز خطوط در نظر گرفته شده است و طبق مصوبه مجلس دولت میتواند نصف این هزینهها را تأمین و فروش اوراق مشارکت را تضمین کند.
این عضو کمیسیون قطار شهری اصفهان ادامه داد: شرکت شهر آتیه که از زیر مجموعههای بانک شهر است 1500 میلیارد تومان تقبل هزینه کرده است و صورت وضعیت پیمانکاران را پرداخت خواهد کرد و پرداخت شهرداری اصفهان نیز به این شرکت 25 درصد نقد، 25 درصد املاک و مستقلات و 25 درصد وام با پشتوانه شهرداری اصفهان خواهد بود.
معین به خط سه مترو اصفهان اشاره کرد و گفت: مطالعات خط سه در دست اقدام است و توافق با بنیاد مستضعفان برای ساخت این خط انجام شده است، البته دولت برای خط دو و سه مترو اصفهان مجوز استفاده از فاینانس خارجی را صادر کرده و یک شرکت چینی و اروپایی برای حضور در این خطوط در حال مذاکره هستند و هرکدام بتوانند زودتر توافق کنند در ساخت خطوط همکاری خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: خطوط مترو اصفهان بار جابجایی شهر در شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان را به دوش خواهد کشید و امیدواریم که این خطوط این بار نه مثل خط یک که با درس عبرتی از آن گرفته شد سریعتر به پایان برسد.
انتهای پیام
نظرات