• دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050115944
  • خبرنگار : 71457

پیش‌بینی صالح مسلم درباره چراغ سبز آمریکا به نظام فدرالی کردهای سوریه

پیش‌بینی صالح مسلم درباره چراغ سبز آمریکا به نظام فدرالی کردهای سوریه

رهبر کردهای سوریه بر عادی سازی سیاسی دولت باراک اوباما و حمایت از "بستن شکاف" میان منبج و عفرین برای مقدمه چینی جهت بازپس گیری رقه از دست داعش و حمایت از طرح نظام فدرالی کردها حساب باز کرده‌ است.

به گزارش ایسنا، صالح مسلم، رئیس اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة در هنگام خروجش از شهر کوبانی در شمال سوریه به مقصد سلیمانیه در کردستان عراق گفت که وی نسبت به همگرایی مسکو و آنکارا «نگران نیست».

او گفت که همگان با رخدادهای میدانی تعامل می‌کنند و همکاری نظامی میان آمریکایی‌ها و نیروهای سوریه دموکراتیک وجود دارد.

وی با پیش‌بینی این امر که آمریکا دست به عادی سازی سیاسی بزند، گفت که مایکل راتنی، فرستاده آمریکا به سوریه از ائتلاف مخالفان سوریه در استانبول خواست تا "تا با ما در اتحاد دموکراتیک و با شخص من در تماس باشند."

در تماسی که پیشتر یکی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا با او داشت و در سفر مسئولانی از شورای سوریه دموکراتیک به شورای امنیت ملی آمریکا، رابطه میان واشنگتن و اتحاد دموکراتیک در عرصه سیاسی خلاصه شد و هیچ دعوتی از مسلم صورت نگرفت و این امر به دلیل حساسیت آنکارا بود که اتحاد دموکراتیک را شاخه حزب کارگران کردستان و تروریست می‌خواند. در مقابل همکاری در سطح نظامی میان یگان‌های مدافع خلق کرد و ائتلاف تحت امر آمریکا وجود دارد چراکه برت مک‌گورک و چند تن دیگر به "اقلیم‌های کردها" سفر کرده‌اند.

مسلم همچنین بر عمیق شدن رابطه نظامی و حمایت از تصمیم کردها برای پیشروی به سمت عفرین در حومه حلب حساب باز می‌کند.

مسلم گفته است که موفقیت در سیطره بر رقه می‌طلبد که شکاف میان منبج و عفرین و خط امدادرسانی از ترکیه بسته شود.

وی افزود: ما به خط‌های قرمز اهمیتی نمی‌دهیم این مساله‌ای میان ائتلاف و نیروهای کرد است. این اظهارات مسلم در واکنش به سوالی پیرامون این امر که ترکیه مرتبط ساختن اقلیم‌های کرد در شرق و شمال سوریه را خط قرمز به شمار می‌آورد، مطرح شد.

صالح مسلم عنوان داشت که آزاد سازی رقه برای تمامی طرف‌ها مهم است و باید خط امدادرسانی‌ها میان منبج و عفرین بسته شود.

مسلم این مساله را بعید دانست که همگرایی میان مسکو و آنکارا تاثیر منفی بر طرح نظام‌های خودمختار کرد که در اواخر ۲۰۱۴ اعلام شد، بر جای بگذارد.

وی گفت: طرح ما به نفع سوری‌ها است ما آن را فدرالی می‌نامیم و همگان چه ترکیه یا دیگر طرف‌ها (در اشاره به روسیه ) باید به آن احترام بگذارند.

وی به این امر اشاره کرد که روسیه دفترهای نظام خودمختار در روسیه را پس از نشست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نبسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha