• یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050114982
  • خبرنگار : 71457

شادی ساکنان منبج پس از آزادسازی شهر/الحاق منبج به نظام فدرال کردها در دست بررسی است

شادی ساکنان منبج پس از آزادسازی شهر/الحاق منبج به نظام فدرال کردها در دست بررسی است

با تسلط کامل شبه نظامیان کرد بر شهر منبج در استان حلب واقع در شمال سوریه و فرار داعشی‌ها به خارج از این شهر مردم مبنج به جشن و شادی پرداختند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، با آزادسازی صدها تن از مردم منبج که داعش از آنها به عنوان سپرهای انسانی در عملیات عقب نشینی از محله السرب در مرکز منبج استفاده کرده بود، شادی مردم کامل شد.

زنان آواز می‌خواندند و جوانان در بین راه‌ها ریش‌های خود را کوتاه می‌کردند. افراد سالخورده نیز که اشک شادی می‌ریختند، نیروهایی را که این شهر را آزاد کردند، در آغوش می‌گرفتند.

فریاد شادی از این شهر در یک کلمه "الحمد الله از دست آنها نجات پیدا کردیم"  بلند شده بود.

اما آزادسازی منبج به دست شبه  نظامیان "نیروهای سوریه دموکراتیک" که شبه نظامیان "یگان‌های مدافع خلق کرد" ستون فقرات آن را تشکیل می‌دهند، یک مشکل سیاسی بزرگ را به وجود می‌آورد که مربوط به مساله الحاق منبج به نظام فدرالی است که کردهای جدایی طلب پیش از این در شمال سوریه اعلام کردند و آنطور که منابع آگاه کرد در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام کرده‌اند، انتظار می‌رود که اجرای این نظام فدرالی به صورت رسمی در آینده‌ای نزدیک اجرا شود.

طبق گفته این منابع کرد، "پس از آزادسازی منبج دیگر مساله‌ای باقی نمی‌ماند که باعث به تاخیر انداختن اعلام رسمی پیوستن منبج به نظام فدرالی شود."

از سوی دیگر، نواف خلیل، رئیس مرکز پژوهش‌های کردی اعلام کرد که مساله اساسی در حال حاضر پاکسازی آنچه است که نیروهای داعش در این شهر باقی گذاشته‌اند.

وی در مصاحبه با الشرق الاوسط به مین‌های کار گذاشته شده و تلاش برای بازگرداندن غیرنظامیانی که تعداد آنها بیشتر از ۱۷۰ هزار تن است، اشاره کرد.

نواف خلیل عنوان داشت: اما مساله الحاق منبج به نظام خودگردان مطرح نیست، آنچه که نمی‌توان در مورد آن بحث کرد، مساله الحاق منبج به نظام خودگردان است، چراکه نمی‌توان چنین مساله‌ای را بر ساکنان منبج یا دیگر شهرهایی که نیروهای سوریه دموکراتیک آزاد کرده‌اند، تحمیل کرد.

خلیل گفت: ساکنان منبج آگاه هستند و کاملا از کسانی که آنها را آزاد کردند و کسانی که می‌توانند از آنها حمایت کنند، قدردانند و تصمیم خود را بر این اساس خواهند گرفت.

در همین حال، یکی از فرماندهان کرد در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت که برخی از غیرنظامیان به محله‌هایی بازگشته‌اند که پاکسازی آنها پایان یافته است و طبیعتا با پایان عملیات، هیچ مانعی برای بازگشت تمامی غیرنظامیان به خانه‌هایشان وجود نخواهد داشت به ویژه اینکه حجم مین‌هایی که داعش کار گذاشته، بسیار زیاد است.

از سوی دیگر، نوروز کوبانی، از دفتر رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق تصریح کرد که عملیات جستجو برای شناسایی عاملان انتحاری که داعش آنها را در منبج گذشته است تا خود را درمیان غیرنظامیان منفجر کنند، ادامه دارد.

نوروز تصریح کرد که شورای مدنی متشکل از فرزندان و عشایر منبج که پیش از آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی آن تشکیل شد، اداره آن را برعهده خواهد گرفت.

در همین حال، صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه گفت: پس از آزادسازی منبج، افراد مسلح داعش به آسانی نخواهند توانست به اروپا بروند.

یک منبع کرد نیز تصریح کرد که یکی از نیروهای سوریه دموکراتیک روز جمعه وارد یک خانه شد و در آنجا دید که کفشی روی قرآن قرار دارد و زمانی که کفش را برداشت، قرآنی که بمب گذاری شده بود، منفجر  شد. این منبع تصریح کرد که نیروهای داعش به صورت وصف ناپذیری مین‌ها را در این شهر کار گذاشته‌اند.

در همین حال، عدنان حسین، فعال رسانه‌ای که از ساکنان منبج است، در مصاحبه با العربی الجدید گفت که در عملیات آزادسازی منبج حدود ۷۰۰ غیرنظامی کشته شدند.

وی گفت که جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا حدود ۲۳۰ غیرنظامی را کشتند و دست به چندین کشتار دسته جمعی زدند که به یکی از آنها اعتراف کردند.

سیهانک دیبو، مشاور ریاست مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کرد نیز در مصاحبه با سایت العربی الجدید گفت که اداره مدنی در شهر منبج برای اداره امور آن تشکیل خواهد شد.

داعش نیز تمامی مناطق تحت تصرف خود در شرق رود فرات در شمال حلب را از دست داده است. منبج یکی از مهم‌ترین مقرهای داعش در غرب این رود بود و پس از این که داعش کنترل شهر منبج را از دست داد، سه منطقه مهم برای داعش در شمال حلب باقی مانده است که عبارت از شهر الباب و حومه آن، شهر جرابلس و حومه آن، منطقه راعی و حومه آن و برخی از روستاهای اطراف شهر مارع است که تحت تصرف مخالفان قرار دارد.

دیبو احتمال داد که مناطق شمال حلب هدف آتی نیروهای کرد باشد و آنها پس از این عملیات به سراغ نبرد بزرگ که همان بازپس‌گیری استان رقه از داعش است، می‌روند.

در همین حال، مصطفی بکور، تحلیلگر نظامی گفت که آنچه که در شهر منبج رخ داد از لحاظ نظامی یک مساله عادی بود، چراکه تلاش نظامی ائتلاف غربی بر جبهه منبج متمرکز بود و جنگنده‌های ائتلاف کشتارهای دسته جمعی را در حق غیرنظامیان مرتکب شدند و توپ را در زمین نیروهای سوریه دموکراتیک انداخته و اعلام کردند که این نیروها اطلاعات را در خصوص مواضع تروریست‌ها به جنگنده‌ها می‌دادند.

وی افزود:‌ به نظر می‌رسد کردها در تلاش برای تثبیت کمربند کشیده شده در مرزهای ترکیه برای وصل منطقه عفرین در شمال غرب حلب با مناطق تحت تسلط خود در شمال شرق سوریه به عنوان مقدمه ایجاد اقلیم کرد هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha