• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 95050114200
  • خبرنگار : 71567

رییس جهاددانشگاهی در دیدار با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد

ضرورت الگوسازی در دانشگاه‌ها برای دست‌یابی به توسعه

ضرورت الگوسازی در دانشگاه‌ها برای دست‌یابی به توسعه

دکتر حمیدرضا طیبی گفت: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی این است که با برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها، پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها را کاربردی کرده و به مرحله تجاری سازی برساند. بنابراین جهاددانشگاهی برای دست‌یابی به توسعه کشور آماده تقویت همکاری خود با دانشگاه‌ها است.

به گزارش ایسنا، رییس جهاددانشگاهی در دیدار با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش موثر دانشگاه‌ها در توسعه جوامع، اظهار کرد: توسعه "فناورانه"،‌ "فرهنگی" و" آموزش‌های تخصصی" از مباحث اصلی پیشرفت و توسعه کشورها هستند و دانشگاه هم به عنوان یک نهاد بسیار مهم در تربیت نیروی انسانی جامعه، می تواند نقش اساسی در این سه زمینه ایفا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از تشکیل جهادسازندگی این فکر در دانشگاه‌ها مطرح شد که زمینه‌های فرهنگی، تولید علم و فناوری نهادی را در داخل دانشگاه‌ها تاسیس کنیم که اثبات کند آیا که در زمینه تولیدات علمی چه مشکلی وجود دارد. همچنین بتوانیم با کمک اساتید و دانشجویان در این عرصه کارهای شاخص انجام دهیم. این ایده بعد از ابراز نگرانی حضرت امام خمینی( ره)  از وضعیت سیاسی، تولید علم و فناوری و توسعه فرهنگی در دانشگاه ها عنوان کردند.

دکتر طیبی اضافه کرد: تعطیلی دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی فرصت خوبی بود که این ایده( تاسیس جهاددانشگاهی) به منصه ظهور برسد. در نتیجه در سال 1359 نهادی با عنوان "جهاددانشگاهی" تاسیس شد.

رییس جهاددانشگاهی برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت را مهم‌ترین نقش این نهاد دانست و گفت: نقشی که از همان ابتدای تاسیس به جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها محول شد این بود که باتوجه به اینکه دانشگاه‌ها نهاد تولید علم و فناروی هستند و در نسل‌های سه و چهار فناوری باید تولید علم به دانشگاه‌ها سفارش داده شود، لذا جهاد دانشگاهی به عنوان ابزار و کمک دانشگاه‌ها با همراهی اساتید، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در این عرصه ورود پیدا کند.

به گفته وی، نقش جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها این بود که با برقراری ارتباط با بخش صنعت، ایده‌ای که در دانشگاه‌ها شکل می گیرد را در این ساختار به ایده کاربردی صنعت تبدیل کند، به ویژه وقتی مراکز تحقیقاتی در صنایع ما شکل نگرفته بود.

دکتر طیبی یادآور شد: درگیری دانشگاه با بحث آموزش، بخصوص زمانی که دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب به مدت دو سال تعطیل بودند و اینکه هنوز دوره‌های ارشد، کارشناسی و دکتری به صورت منسجم شکل نگرفته بودند و این مراکز هنوز نتوانسته بودند جایگاه اساسی خود را در حوزه پژوهش پیدا کنند، موجب شد که جهاددانشگاهی در حوزه تحقیقات کاربردی ورود پیدا کند.

رییس جهاددانشگاهی افزود: انتظار جامعه از دانشگاه واقعی نشده و ما هنوز نیز معتقد هستیم دانشگاه باید بتواند نسل آینده علم و فناوری‌ها را تولید کند و اگر ارتباط نزدیک بین دانشگاه و صنعت باشد این توقع تحقق می‌یابد.

به گفته وی، متاسفانه صنعت و دانشگاه دیدگاه منفی نسبت به یکدیگر پیدا کرده‌اند و این توقع که یک استاد دانشگاه باید بتواند مشکل روز جامعه را حل کند، توقع بی‌موردی است. استاد، دانشجو و پژوهش ابزار دانشگاه هستند و دانشگاه می‌تواند با کمک این ابزار با صنعت رقابت کند و در عرصه تولید فناوری‌های نو قدم بگذارد.  از طرفی دانشگاه از صنعت گله مند بود که چرا صنعت سراغ ما نمی‌آید.

دکتر طیبی تاکید کرد: باید تلاش شود تا دانشگاه‌ و صنعت هر کدام در جایگاه خودشان قرار بگیرند و صنعت و جامعه باید دانش بنیان اداره شوند. همچنین رقابت در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و وقتی رقابت شکل بگیرد صنعت یا جامعه برای حفظ خود سراغ دانشگاه می‌آید و دولت نیز در زمینه‌های فناوری‌های نوظهور باید به دانشگاه‌ها کمک کند.

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: تا زمانی رقابت بین دانشگاه و صنعت شکل نگیرد سفارش پژوهش واقعی در دانشگاه‌ها جایگاه خودش را پیدا نمی‌کند. به هر حال ما نیز مجبور شدیم به دلیل توجه جدی به بحث علم و فناوری در جایگاه اداره کشور بصورت انفرادی کار کنیم. بنابراین در برخی حوزه‌ها حتی علاقه هم نداشته ولی احساس کردیم جایگاه آن خالی است وارد شدیم و برنامه‌ریزی کردیم و در جهاددانشگاهی آن را عملیاتی نمودیم. ما در جهاددانشگاهی علاقه داریم همین نقش را با دانشگاه‌ها ایفا و با آنها فعالیت و همکاری داشته باشیم. یعنی دانشگاه جایگاه تولید علم و فناروی‌های بالا را داشته باشد و ما به تجاری سازی و کاربردی شدن آن کمک کنیم.

دکتر طیبی همچنین خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در دانشگاه‌هایی که ارتباط خوبی با اساتید دارند، همچنین با اساتید و دانشجویان دوره دکتری که به کار حرفه‌ای و کاربردی علاقه‌مند هستند، بسیار موفق عمل کرده‌است. ما تلاش می‌کنیم با همکاری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کمیته‌ای را تشکیل دهیم تا زمینه‌های همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بررسی کنیم تا این اساتید با پژوهشکده‌های جهاد ارتباط برقرار کنند.

رییس جهاد دانشگاهی در پایان افزود: با توجه به اینکه 20 درصد درآمدهای جهاددانشگاهی توسط دولت و 80 درصد آن از تجاری سازی پژوهش‌ها تامین می‌شود، لذا ما مجبور می‌شویم به حوزه‌هایی ورود کنیم که بدانیم در آن مشتری است و جامعه به آن نیاز دارد. بنابراین جهاددانشگاهی و دانشگاه وظیفه دارند الگو سازی و تولید علم داشته باشند تا در نهایت آن را به فناروی ملی تبدیل کنند و وارد بازار شود. چرا که ما نمی‌توانیم با فناوری دفاعی خارجی از خود دفاع کنیم. همچنین در عرصه اقتصاد نیز نمی‌توان با وابستگی به اقتصاد خارجی ایجاد اشتغال و تولید ملی داشته باشیم. بنابراین جهاددانشگاهی از همکاری با دانشگاه‌ها استقبال می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha