• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95050111024
  • خبرنگار : 71443

تام کاتن: دولت اوباما مثل کارتل مواد مخدر عمل کرده است

تام کاتن: دولت اوباما مثل کارتل مواد مخدر عمل کرده است

یک سناتور آمریکایی در ادامه اعتراضات خود علیه پرداخت بدهی واشنگتن به تهران گفت که دولت اوباما مثل یک کارتل مواد مخدر عمل کرده است.

به گزارش ایسنا، تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آرکانزاس در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی در شبکه فاکس‌نیوز به انتقادات خود علیه سیاست‌های باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد و در پاسخ به سوالی درباره پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به تهران در رابطه با یک مناقشه مالی قدیمی میان دو کشور گفت که دولت اوباما همانند یک کارتل مواد مخدر عمل کرده است.

کاتن در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا پیش از این در ماه ژانویه از پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران خبر داده بود، پس چه چیز درباره این مسأله وی را ناراحت کرده است،‌ گفت: در همان زمان نیز من تأکید کرده بودم که پرداخت این پول، ‌باج دادن است اما دولت به عمد مانع از قرار گرفتن اطلاعات در اختیار کنگره و مردم آمریکا شد.

او در ادامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه کشورمان، افزود: به عنوان مثال ما نمی‌دانستیم این پول نقدی پرداخت می‌شود. هم‌چنین ما نمی‌دانستیم که این پول می‌تواند برای تروریسم یا حمایت ایران از هم‌پیمانانش در منطقه هزینه شود.

این سناتور آمریکایی گفت که حتی مقامات وزارت دادگستری نیز با پرداخت نقدی این پول مخالف بودند، چرا که ممکن است ایران آن را به عنوان باج در برابر آزادی شهروندان آمریکایی تعبیر کند.

وی در ادامه اظهارات خشمگینانه خود، گفت: از نظر من، برای اغلب آمریکایی‌ها بسیار شوک‌برانگیز است که دولت آمریکا مثل یک کارتل مواد مخدر این پول‌ها را در سلفون پیچیده و توسط یک هواپیمای بی‌نام و نشان به ایران فرستاده است. هنوز سوالات زیادی وجود دارد که باید پاسخ داده شود اما دولت اوباما کماکان از پاسخ به آن‌ها خودداری می کند.

به گزارش ایسنا، یک نشریه آمریکایی هفته گذشته در گزارشی مدعی شد، آمریکا در ازای آزادی چهار زندانی آمریکایی در ایران در ماه ژانویه 400 میلیون دلار به صورت نقدی به ایران پرداخت کرده است. این خبر واکنش‌های زیادی را به ویژه در میان جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای برانگیخت.

رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این انتقادات تأکید کردند که این پول برای حل یک مناقشه مالی قدیمی میان تهران و واشنگتن به ایران پرداخت شده و هیچ ارتباطی با آزادی شهروندان آمریکایی ندارد.

بر اساس این گزارش، پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، ایران و آمریکا قراردادی برای خرید تسلیحات امضا کردند که پس از انقلاب و در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط نیروهای انقلابی، واشنگتن پول ایران برای خرید این تسلیحات را در آمریکا مسدود کرد و از اجرای قرارداد نیز سر باز زد. آمریکا هیچ‌گاه این تسلیحات را به ایران منتقل نکرد.

ایران سپس در دادگاه‌های بین‌المللی علیه آمریکا شکایت کرد و خواستار بازپس‌گیری مبلغ 400 میلیون دلار که برای خرید تسلیحات پرداخت کرده بود به‌علاوه خسارت اجرا نشدن این قرارداد شد.

سال گذشته ایران و آمریکا اعلام کردند این مناقشه را حل کرده‌اند و واشنگتن قرار است 1.7 میلیارد دلار شامل اصل پول و سود آن در این سال‌ها را پرداخت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha