• شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050104973
  • خبرنگار : 71496

نقش نیروهای داوطلب مردمی پررنگ‌تر می‌شود؛

ورود هزاران نیروی حشد شعبی به رمادی همزمان با آمادگی‌ آنها برای عملیات موصل

ورود هزاران نیروی حشد شعبی به رمادی همزمان با آمادگی‌ آنها برای عملیات موصل

همزمان با دستور نخست وزیری عراق برای فعالیت داوطلبان عراقی به عنوان یک نیروی رسمی وابسته به نخست وزیری، هزاران تن از نیروهای وابسته به گردان‌های شیعه عراق خود را به شهر رمادی رسانده و در مناطق تحت کنترل نیروهای عراقی در این شهر مستقر شدند. از سوی دیگر وزیر دفاع عراق در دیدار با رهبر سازمان بدر به بررسی نقشه‌های نظامی برای آزادسازی موصل پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ارم نیوز، یک منبع امنیتی عراق از ورود ۵۰۰۰ شبه نظامی وابسته به گردان‌های شیعه مختلف از جمله سازمان بدر و العصائب به شهر رمادی و استقرار آنها در مناطق تحت کنترل نیروهای عراقی از جمله البوذیاب، الحامضیه و البوعیثه خبر داد.

به گفته این منبع، نیروهای مذکور مجهز به سلاح‌های سنگین توپخانه و راکت‌اندازها بودند.

طبق اظهارات منبع یاد شده، یکی از این گروه‌ها از حدود ۳۰۰ شبه نظامی عشایر حاضر در منطقه الحامضیه خواستند که منطقه مذکور را ترک کرده و آنجا را به داوطلبان مردمی تحویل دهند.

این منبع در ادامه از امکانات و تسهیلاتی که نیروهای دولت عراق در اختیار داوطلبان مردمی جهت ورود آنها به مناطق الخالویه و جزیره رمادی جهت مشارکت در عملیات آزادسازی این مناطق از کنترل داعش قرار داده، خبر دادند.

از سوی دیگر، سایت رسمی وزارت دفاع عراق از دیدار خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور با هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر، یکی از برجسته‌ترین شاخه‌های داوطلبان مردمی خبر داد و اعلام کرد که در این دیدار وضعیت امنیتی شهر موصل و نقشه‌های نظامی مختلف برای آزادسازی این شهر و همچنین اقداماتی که جهت آمادگی برای این عملیات انجام شده به ویژه برای خانواده‌هایی که با آغاز عملیات از موصل خارج خواهند شد مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

العبیدی در این دیدار با وجود برخی اتهامات علیه داوطلبان مردمی مبنی بر نقض حقوق غیرنظامیان در شهرهایی که در آزادسازی آنها مشارکت داشته‌اند و با وجود مخالفت برخی از عراقی‌ها و جامعه بین‌الملل از شجاعت و قهرمانی‌های نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی تقدیر کرد.

این دیدار در حالی برگزار شد که دولت عراق به تازگی در حکمی که از سوی نخست وزیری این کشور صادر شد، داوطلبان مردمی را یک تشکل نظامی مستقل و بخشی از نیروهای مسلح عراق اعلام کرد.

از سوی دیگر، داوطلبان مردمی از موافقت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با افزوده شدن ۱۵ هزار شبه نظامی از ساکنان موصل به داوطلبان مردمی خبر دادند.  به این ترتیب العبادی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور مشارکت داوطلبان مردمی در عملیات موصل را با وجود ادامه جنجال‌ها میان گروه‌های مختلف عراقی در این مساله تثبیت کرد.

احمد الاسری، سخنگوی داوطلبان مردمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: العبادی دستور افزوده شدن ۱۵ هزار شبه نظامی از ساکنان موصل به داوطلبان مردمی جهت مشارکت در عملیات آزادسازی موصل را صادر کرد.

دو روز قبل از صدور این دستور، کابینه عراق داوطلبان مردمی را یک نیروی رسمی وابسته به نخست وزیری عراق اعلام کرد.

بشار کیکی، رئیس شورای استانداری نینوا در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: تصمیم نخست وزیر برای افزوده شدن ۱۵ هزار تن از ساکنان موصل به عملیات آزادسازی این شهر برای ما قابل احترام است. چرا که العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است اما ما به عنوان شورای استانداری پیش از این مخالفت خود را با مشارکت داوطلبان مردمی در این عملیات اعلام کردیم و دلایل خود را نیز شرح دادیم که از جمله مهمترین آنها این است که ساکنان موصل از قدرت انسانی کافی برای آزادسازی کامل استان برخوردار هستند البته تجهیز آنان به اسلحه چه عشایر و چه نیروهای امنیتی توسط دولت اهمیت بسیاری دارد.

رئیس شورای استانداری نینوا در ادامه بر اهمیت حمایت نیروهای امنیتی عراق از ساکنان استان که با داعش مقابله می‌کنند، تاکید کرد و گفت: اینها کسانی هستند که باعث حمایت شوند و اسلحه در اختیارشان قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha