• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95050103653
  • خبرنگار : 71402

پایان منع آمد و شد در کشمیر و از سرگیری اعتراضات

پایان منع آمد و شد در کشمیر و از سرگیری اعتراضات

منع آمد و شد در بسیاری از مناطق کشمیر هند لغو شده است اما ارتباطات همچنان در حالت تعلیق به سر می‌برد و اعتراضات ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آنادولو، به محض پایان یافتن منع آمد و شد 17 روزه دولت هند در بسیاری از بخش‌های کشمیر تحت کنترل این کشور، سرینگر، مرکز این منطقه فورا شاهد از سرگیری راهپیمایی‌های حامی استقلال بود و معترضان جوان به سوی نیروهای هندی سنگ‌ پرتاب می‌کردند و با آنها درگیر شدند.

  

منع آمد و شد سختگیرانه هنوز در جنوب کشمیر هند ادامه دارد؛ جایی که تلفات غیرنظامیان در کانون توجه قرار گرفته است و از مدت‌ها پیش خطوط تلفن همراه و سرویس‌های اینترنتی قطع است.

سخنگوی پلیس کشمیر می‌گوید: ممنوعیت آمد و شد از تمام بخش‌های کشمیر بجز جنوب آن حذف شده است. امروز هیچ ممنوعیتی برای تردد در سرینگر وجود ندارد.

 رهبر این منطقه پیشتر از معترضان خواسته بود تا از ظهر سه‌شنبه اندکی از اعتراضات بکاهند تا مردم بتوانند مایحتاج خود را تامین کنند اما این درخواست از سوی جوانان معترض رد شد و آنها گفتند که اعتراضات را متوقف نخواهند کرد و مدارس، فروشگاه‌ها و سایر خدمات همچنان برای هجدهمین روز متوالی تعطیل خواهد بود. مساجد کشمیر تحت کنترل هند هم شعارهای استقلال‌طلبانه و آهنگ پخش می‌کنند.

درگیری‌های کنونی با کشتن برهان وانی 22 ساله، فرمانده جوان شبه‌نظامیان این منطقه آغاز شد. او هشتم ژوئیه در درگیری با نیروهای هند به ضرب گلوله کشته شد. از هشتم ژوئیه دست‌کم 49 غیرنظامی کشمیری کشته و بیش از 2200 تن در جریان تیراندازی‌های نیروهای مسلح هند زخمی شده‌اند. کشمیر منطقه‌ای هیمالیایی با اکثریت مسلمان‌نشین است که بین پاکستان و هند تقسیم شده و هر دو روی کل این منطقه ادعا دارند. دو کشور سه بار در سال‌های 1948، 1965 و 1971 جنگیده‌اند.

بیش از 70 هزار تن تاکنون در درگیری‌ها کشته شده‌اند که اکثر آنها در جریان عملیات‌های ضد شبه‌نظامی نیروهای مسلح هند بوده است. هند بیش از نیم میلیون نیرو در این مناطق مورد مناقشه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha