• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95040118044

رهبران یهودیان آرژانتین:

تحقیقات درباره بمب‌گذاری‌ آمیا را در اولویت ملی قرار دهید

 تحقیقات درباره بمب‌گذاری‌ آمیا را در اولویت ملی قرار دهید

رهبران یهودیان آرژانتین از دولت این کشور خواستند تا تحقیقات در خصوص بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا را در اولویت ملی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسراییل نشنال‌نیوز، رهبران یهودیان آرژانتین در مراسم یادبود بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در محوطه بازسازی بنای این ساختمان از دولت این کشور به خاطر لغو توافق با ایران به منظور انجام تحقیقات مشترک درباره‌ی بمب گذاری سال 1994 قدردانی کردند. ایران به حمایت عاملان این حادثه که 85 کشته و صدها مجروح بر جا گذاشت متهم شده است.

مائوریسیو ماکری، رییس‌جمهور آرژانتین نیز که در دسامبر گذشته در نخستین روزهای به قدرت رسیدنش یادداشت تفاهم با ایران را لغو کرد، برای مدت کوتاهی در این مراسم حضور یافت. در این مراسم دیگر اعضای کابینه ماکری نیز حضور داشتند.

رالف توماس سایگ، معاون رییس آمیا از لغو توافق با ایران استقبال کرد و آن را مثبت خواند. سایگ از ماریو سیماد ویلا، رییس واحد ویژه آمیا و گرمان گاراواننو، وزیر دادگستری آرژانتین خواست تا این پرونده را در اولویت‌ ملی قرار دهند.

وی گفت: ما می‌دانیم که شما برای مدت کوتاهی است که منصوب شده‌اید اما ما برای مدت 22 سال خواهان اجرای عدالت بوده‌ایم و این واقعیت تلخ دستگیر نشدن حتی یک نفر را تحمل می‌کنیم. در این مراسم از آلبرتو نیسمان، دادستان پیشین آرژانتین یاد شد و از اجلاس جهانی مقابله با ضد یهودیت که در آن پنلی برای بررسی حمله به آمیا اختصاص یافت قدردانی شد.

به گزارش ایسنا، وزیران امور خارجه ایران و آرژانتین در بهمن‌ماه 1391 با انتشار بیانیه‌ای از توافق درباره پرونده آمیا خبر داده بودند.

دکتر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه وقت ایران و هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه وقت آرژانتین در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا با صدور بیانیه‌ای درباره پرونده آمیا اعلام کردند که دو طرف پس از چند نوبت دیدار و گفت‌وگو در سطوح کارشناسان وزارت خارجه به توافقی درباره تعیین چارچوب پیگیری پرونده آمیا دست یافتند.

در ادامه این بیانیه وزیران خارجه ایران و آرژانتین بر قصد خود مبنی بر پایان دادن به این موضوع تأکید و بر عزم دو کشور برای روشن شدن حقیقت در این خصوص از طریق همکاری‌های دوجانبه و با کمک حقوقدانان مستقل تأکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha