• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95040116320
  • خبرنگار : 71129

شش کشور ثروتمند جهان تنها میزبان 9 درصد آوارگان هستند

شش کشور ثروتمند جهان تنها میزبان 9 درصد آوارگان هستند

براساس آمارها و گزارش‌های آکسفام، مشخص شد چین، ژاپن، آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس که از ثروتمندترین کشورهای جهان هستند، روی هم رفته تنها میزبان 1 / 2 میلیون یا به عبارتی 9 درصد از جمعیت آوارگان جهان هستند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، این شش کشور که 60 درصد از اقتصاد جهان را پوشش می‌دهند و ثروتمندترین در جهان هستند تنها میزبان 9 درصد از جمعیت آوارگان هستند در حالیکه کشورهای فقیرتر باید تعداد بیشتری از آوارگان را بپذیرند.

موسسه خیریه آکسفام همچنین در گزارشی خود که امروز (دوشنبه) منتشر شد آورده که تولید این شش کشور در مجموع 6 / 56 درصد تولید ناخالص جهانی است اما تنها میزبانی 1 / 2 میلیون آواره را پذیرفته‌اند.

از این تعداد، یک سوم یعنی 736 هزار و  740 نفر در آلمان هستند در حالی که 4 / 1 میلیون تن در میان پنج کشور دیگر تقسیم شده‌اند. انگلیس میزبان 168 هزار و 937 آواره است به طوریکه مارک گلدرینگ، مدیر آکسفام این مساله را شرم آور خواند.

در عوض، 12 میلیون آواره در اردن، ترکیه، فلسطین، لبنان، پاکستان و آفریقای جنوبی ساکن هستند در حالیکه کل اقتصاد این کشورها در مجموع کمتر از دو درصد است.

آکسفام از دولت‌ها خواسته تا میزبان آوارگان بیشتری باشند و به کشورهای فقیرتر کمک کنند تا پناهگاه بهتر برای آوارگان ایجاد کنند.

مدیر آکسفام ادامه داد:‌ این یکی از بزرگترین چالش‌های زمان ماست که هنوز کشورهای فقیرتر و مردم در این کشورها باید مسئولیت بیشتری داشته باشند. این یک بحران پیچیده است که نیازمند همکاری و ‌واکنش جهانی از سوی کشورهای ثروتمندتر برای مسئولیت پذیری بیشتر است.

وی گفت: در حال حاضر انگلیس باید نشان دهد که جامعه‌ای باز و صبور است که می‌تواند نقش بیشتر و پر رنگ‌تری در حل این بحران ایفا کند. واقعا جای تاسف است که یکی از بزرگترین و ثروتمندترین اقتصادها که انگلیس است کمتر از یک درصد از آوارگان را پناه داده است.

براساس گزارش سال 2015 آژانس آوارگان سازمان ملل، بیش از 65 میلیون تن به خاطر جنگ،‌ درگیری، نقض حقوق بشر و خشونت کشورهای خود را ترک گفته که این میزان بالاترین از زمان ثبت این مساله است. 8 / 40 میلیون تن از این افراد در آمار ذکر شده در داخل کشورهای خود بی خانمان شده‌اند و 3 / 21 میلیون هم آواره هستند و 2 / 3 میلیون تن هم در انتظار پناهندگی از کشورهای مقصدند. درگیری‌ها در سوریه نقش اصلی در بی خانمانی‌های موجود دارد و درگیری‌ها در بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، نیجریه، سودان جنوبی و یمن نیز بعد از سوریه قرار دارند.

بسیاری از مردم به کشورهای همسایه می‌گریزند مانند سوری‌هایی که به اردن و ترکیه می‌روند و این دو کشور بزرگترین تعداد آوارگان در جهان را دارد؛ 8 / 2 میلیون تن در اردن و 75 / 2 میلیون تن در ترکیه.

در گزارش آکسفام همچنین آمده که کشورهای ثروتمندتر ورود آوارگان را سخت تر هم کرده‌اند که و به توافق میان اتحادیه اروپا و ترکیه در مارس سال جاری میلادی درباره بازگشت آوارگان اشاره شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha