• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 95040115634
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

افزایش زایمان طبیعی با اجرای طرح تحول سلامت در خراسان‌جنوبی

افزایش زایمان طبیعی با اجرای طرح تحول سلامت در خراسان‌جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: از ابتدای شروع طرح تحول نظام سلامت زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها استان رایگان انجام شده که این خود باعث شده درصد سزارین در استان از 43 درصد به 39 درصد برسد.

محمد دهقانی فیروزآبادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت در مقطعی شروع شد که پرداختی از حساب بیمار در بیمارستان‌های دولتی در کشور به حدود 40 درصد رسیده بود و متاسفانه بیماران برای خرید تجهیزات پزشکی گران قیمت به بیرون ارجاع داده می‌شدند.

وی با اشاره به محورهای طرح تحول سلامت، ادامه داد: از ابتدای شروع طرح سهم پرداختی بیماران شهری 60 درصد و سهم پرداختی بیماران روستایی به 30 درصد کاهش یافته است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، تصریح کرد: بیشترین اعتباری که در استان به بیمارستان‌ها پرداخت شده در این محور بوده که 412 میلیارد ریال تاکنون به بیماران بستری در بیمارستان‌ها کمک شده و عملا پرداختی از جیب مردم انجام نشده همچنین وزارت بهداشت این مبلغ را به حساب بیمارستان‌ها استان واریز کرده تا بیماران دغدغه پرداخت نداشته باشند.

دهقانی با اشاره به محور ترویج زایمان طبیعی با توجه به طرح تحول سلامت در استان، بیان کرد: در این محور 25 میلیارد ریال به بیمارستان‌ها پرداخت شده که درصد سزارین در استان از 43 درصد به 39 درصد رسیده است.

وی با اشاره به محور ارتقاء هتلینگ بیمارستانها، عنوان کرد: در این محور 126 میلیارد ریال به بیمارستان‌ها کمک شده که بازسازی فضاهای فیزیکی موجود انجام شده و تخت‌های بستری نوسازی و برای اتاق بیماران یخچال و تلویزیون تهیه شده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به محور مقیمی در طرح تحول سلامت، افزود: در 18 رشته تخصصی پزشکان متخصصص بصورت شبانه‌روزی در بیمارستان‌های مقیم استان مقیم شده‌اند تا دسترسی بیماران اورژانسی به ویزیت پزشکان متخصص راحت‌تر و سریع‌تر باشد.

دهقانی با اشاره به محور ماندگاری پزشکان متخصص، افزود: تعداد 74 پزشک متخصص با استفاده از این محور در بیمارستان‌های شهرستان‌های کوچک از جمله سربیشه، درمیان، زیرکوه، نهبندان، بشرویه و سرایان مستقر شده‌اند.

وی با اشاره به محور ارتقاء ویزیت در استان، گفت: از ابتدای طرح تحول نظام سلامت صدور مجوز مطب خصوصی برای پزشکان متخصص ضریب k ممنوع شده و همه پزشکان متخصص و فوق تخصص در شیفت صبح و عصر در بیمارستان‌ها مستقر شده که بیماران حق ویزیت 30-35 هزار تومان در بخش خصوصی را در بخش دولتی در بیمارستان‌ها با مبلغ 3-4 هزار تومان پرداخت نموده‌اند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به اینکه با توجه به طرح تحول سلامت وضع ظاهر بیمارستان‌ها تغییرات مشهودی داشته است، تاکید کرد: ساختمان کلنیک تخصصی با 1000 متر زیر بنا در بیمارستان ولیعصر بیرجند و با 500 متر مربع در بیمارستان‌های شهداء قاین و شهید چمران فردوس آغاز شده است.

دهقانی ادامه داد: ساخت مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان شهداء قاین و شهید مصطفی خمینی طبس شروع شده و همچنین بلوک‌های زایمانی در بیمارستان ولیعصر و شهید چمران فردوس در حال ساخت است توسعه و بهسازی بخش اورژانس بیمارستان ولیعصر بیرجند و شهید چمران فردوس نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه چندین سمینار بین‌اللملی با حضور اساتید رشته فنی ساخت بیمارستان‌ها از کشورهای پیشرفته دنیا با حضور روسای بیمارستان‌ها دولتی برگزار شد که نتیجه بهبود و ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌ها بوده است، یادآور شد: تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای سنگین برای بیمارستان‌های خریداری شد که در استان 136 میلیارد ریال برای بیمارستان‌های دولتی تجهیزات پزشکی از جمله اکو، تست ورزش، سونوگرافی، دستگاه‌های بیهوشی و نتیلاتور و CTscan خریداری شده است.

 سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تخت‌های NICU و CCU-ICU در استان توسعه پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: 310 پرستار از طریق اعتبارات طرح تحول سلامت در بیمارستان‌های استان بکارگیری شده‌اند و درصد رضایت بیماران بستری در بیمارستان‌ها از خدمات درمانی افزایش قابل توجهی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha