• شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95040110193
  • منبع : فضای مجازی

چرا شمال رفتن ایرانی‌ها مصیبت است؟

جاده‌ها شلوغ است. جاده چالوس یک طرفه شد. مردم شنبه و یکشنبه برگردند. مسمومیت مسافران در تونل کندوان. ورود به جاده چالوس تا اطلاع ثانوی ممنوع است و ...

به گزارش ایسنا، «عصر ایران» در ادامه نوشت: همه این اخبار نشان می‌دهد سفری که مردم به ویژه ساکنان تهران به شمال کشور داشته‌اند چندان راحت نبوده است و آنها بیشتر به جای اینکه ساعت‌های تعطیلی خود را در دریا و یا جنگل‌های شمال سپری کنند در جاده گذرانده‌اند. عکس‌هایی که طی این چند روز از جاده چالوس در فضای مجازی منتشر شد، حکایت از اوضاع وحشتناک این جاده برای مسافران داشت.

حجم زیاد ترافیک باعث شده بود مردم در وسط جاده زیرانداز بیندازند و ساعت‌های خود را تا باز شدن مسیر در میانه جاده چالوس سپری کنند. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این معناست که چرا ایرانی‌ها به ویژه شهروندان پایتخت در ایام تعطیل تنها شمال را برای سفر انتخاب می‌کنند، آیا استان‌های دیگر جذابیت شمال را ندارند؟

برای پاسخ به این سوال باید به دو مسئله به طور ویژه توجه کرد. نکته اول این است که حجم بالای سفر در ایام تعطیل نشان می‌دهد مردم به سفر و تفریح احتیاح دارند. آنها در روزهای عادی آنچنان درگیر کار و سختی‌های زندگی هستند که حاضرند برای دور بودن چند روزه از شهر، سختی ترافیک‌ سرسام آور را به جان می‌خرند و با خانواده به جاده می‌زنند. در ایران برخلاف دیگر کشورها تنها یک روز تعطیلی وجود دارد و مردم نمی‌توانند از آن به خوبی استفاده کنند. در اکثرهای کشورهای جهان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است یا مردم در کشورهای اسلامی جمعه و شنبه تعطیل هستند اما ایرانی‌ها تنها جمعه‌ها تعطیل هستند. پنجشنبه‌ها در ایران تعطیل نیست و اکثر مردم به سرکار می‌روند.

مسئله دومی که باید به آن توجه شود این است که مسئولان کشور به ویژه سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری به مردم ایران ضعیف عمل کرده‌اند. این نقطه ضعف بزرگی برای ایرانیان است که تنها تفریح‌گاه خود را در شمال کشور جستجو می‌کنند در حالی که ایران جاهای بسیاری دیدنی و دلنشین دارد.

به طور مثال در مورد پایتخت‌نشین‌ها که سفرهایشان به شمال این روزها در صدر اخبار است می‌توانستند به راحتی به جای اینکه به شمال سفر کنند به استان‌های دیگر مانند لرستان، کردستان، قزوین و ... بروند. هجوم اهالی تهران و حتی دیگر شهرهای کشور به گیلان و مازندران حکایت از این معنا دارد که ایرانی‌ها ایران را نمی‌شناسند.

در این روزهای گرم، شهرهایی مانند نهاوند یا اردبیل بسیاری هوای دلپذیرتری نسبت به گیلان و مازندران دارند. هوای خنکی که می‌تواند طعم تعطیلات را دلپذیرتر کند.

چقدر خوب بود که صداوسیما با همکاری سازمان میراث فرهنگی و استانداری‌ها در خلل برنامه‌های تلوزیون و رادیو به معرفی نقاط گردشگری ایران بپردازند. این معرفی هم باید جامع باشد. یعنی تمام زیبایی‌های یک استان، تفریحگاه‌ها و هتل‌ها به مردم معرفی شود. این شیوه‌ای است که امروز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر این است که تلویزیون به جای اینکه به گزارشگر بازی آلمان وفرانسه بگوید هر نیم ساعت یک بار به مردم توصیه کند که اگر کاری ندارند شنبه و یا یکشنبه به شهرهای خود برگردند، استان‌ها و جذابیت‌های گردشگری را به مردم معرفی کند.

این مسئله نه فقط در مورد ساکنین شهر تهران بلکه باید درباره تمام استان‌ها اجرا شود. بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند در شهرهای خودشان آبشارهای زیبا، قلعه‌های قدیمی و کوه‌های و دشت‌های دلنشین وجود دارد. شابد اغراق نباشد که بگوییم ما ایرانی‌ها از نظر اطلاعات در مورد کشورمان در زمره فقیرترین جوامع هستیم. شاید از 100 ایرانی سوال کنید که از بین ونیز و دریاچه گهر کدام را می‌شناسید بالای 50 نفر بگویند ونیز.

بسیاری از مردم ایران حتی در مورد همین شمال کشور نیز اطلاعات کافی را ندارند و نمی‌دانند وقتی مثلا به شهر نور سفر می‌کنند به استان گیلان رفته‌اند یا مازندران.

بسیاری از کشورها بودجه خود را از توریست‌های خارجی و گردشگرهای داخلی تامین می‌کنند اما ایران به دلیل کج سلیقگی‌ها هم چشم خود را به روی توریست‌های خارجی بسته است و هم بر روی گردشگران داخلی.

به نظر می‌رسد مسئولان ذی ربط و البته مردم در مورد مسئله گردشگری چشم‌های خود را باید بشویند و جور دیگر نگاه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۴-۱۹ ۱۵:۱۶

بیائیم با خود روراست باشیم و بپذیریم تا زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به صورت علمی و کارشناسی با رانندگی در جاده ها تعامل ننماید همین مشکلات برقرار می باشد. گوئی پلیس راهور جز جریمه در جاده های خارج از شهرها و حتی معابر شهری وظیفه ای دیگر ندارد. به امید آن روز که پلیس راهنمایی و رانندگی آموزش صحیح هدایت ترافیک را برابر با دانش روز جهان کسب نماید و از این اندیشه که تنها وظیفه اش جریمه کردن است خارج شود. انشاء الله

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۱۹ ۱۸:۵۵

جاده های ۸۰-۹۰ سال پیش برای جمعیت آن زمان ساخته شده بود و در کل کشور ۵۰۰۰ خودرو اعم از اتومبیل و اتوبوس و کامیون بوده. متاسفانه در انجام زیرساخت‌ها غفلت کردیم همچنین در رژیم گذشته. حالا که جمعیت 2.5 برابر زمان انقلاب شده انتظار داریم که جاده های ۸۰ سال پیش کارساز باشد. حدود ۲۷ سال هم هست که حرف از ساخت جاده جدید به شمال است! اما اگر در سوییس در ۵ سال ۵۷ کیلومتر تونل شمال-جنوب آلپ ساختند یا انگلیسی ها و فرانسوی ها در مدت ۵ سال سه تونل هر کدام ۷۰ کیلومتری زیر کانال یعنی که بلد نیستیم....؟

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۰۸:۳۴

به نکات جالبی اشاره کردید؛ اما بجز این دو دلیل (نیاز به سفر و عدم آگاهی از اماکن توریستی مختلف ایران ) به نظر من مهمترین دلیل انتخاب استان مازندران به عنوان مقصد توریستی، نزدیک بودن مسافت است.وقتی می توان با طی 2/5 تا 4 ساعت از تهران خود را به زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق رساند، مطمئنن این گزینه بهترین انتخاب برای تعطیلات کوتاه مدت محسوب می شود.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۰۸:۳۹

آزادراه تهران -شمال اگر راه می افتاد، می توانست نقش عظیمی در تسهیل سفرهای نه تنها تهرانی ها، که تمامی هم میهنانی که از نقاط مختلف مرکزی و حتی جنوبی کشور که به شوق دیدن طبیعت بی نظیر مازندران راهی شمال می شوند داشته باشد. کاش به جای پاک کردن صورت مسئله، مسئولین در فکر چاره باشند تا پروژه ای با 18 سال زمان و میلیاردها تومان هزینه مالی و آسیب های فراوان به زیست بوم منطقه، بلکه به ثمر برسد.