• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95040108774
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد علوم سیاسی:

عربستان قربانی ماری شده است که در آستین پرورش داد

عربستان قربانی ماری شده است که در آستین پرورش داد

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: عربستان حمایت مالی هنگفتی از گروه‌های تکفیری کرده است به‌طوری که داعش در اثر همین کمک‌های مالی و تسلیحاتی سبب بروز چنین مشکلات حادی در سوریه و منطقه شد.

عنایت‌الله یزدانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در تحلیل انفجارهای شب گذشته در مدینه منوره و شهر شیعه نشین قطیف عربستان، اظهار کرد: بدون شک انفجارهای انتحاری در عربستان بی‌ارتباط با گروه‌های تکفیری و پدیده شوم تروریسم نیست. اگر بخواهیم این اتفاقات و به وجود آمدن گروه‌های تروریستی و تکفیری را ریشه‌یابی کنیم به عربستان سعودی و نقش این کشور در به وجود آوردن چنین گروه‌هایی می‌رسیم. هیچ‌کس نمی‌تواند نقش عربستان سعودی را در پرورش گروه‌های تروریستی و همین داعش منکر شود.

او افزود: عربستان به‌خوبی فهمیده است که مار در آستین خود پرورش داده است و حال خود قربانی چنین حملات وحشیانه‌ای می‌شود. عربستان حمایت مالی هنگفتی از این گروه‌های تکفیری کرده است به طوری که داعش در اثر همین کمک‌های مالی و تسلیحاتی قدرتمند، سبب بروز چنین مشکلات حادی در سوریه و منطقه شد.

یزدانی در تشریح اعتقادات داعش برای دست زدن به چنین حملاتی، گفت: داعش دشمنان خود را "عدو نزدیک" و "عدو دور" می‌نامد. عدو نزدیک را شیعیان می‌داند و عدو دور را غربی‌ها و آمریکا ارزیابی می‌کند. منتها آن چه در سوریه و عراق رخ داده است ثابت می‌کند که هدف داعش تنها شیعیان نیستد و اهل سنت نیز قربانی عملیات‌های جنایت‌کارانه این گروه می‌شوند. بنابراین اهداف کلی داعش هنوز روشن نیست.

این استاد علوم سیاسی بابیان این که آن چه در قطیف عربستان رخ داده است نشان می‌دهد که هدف تروریست‌ها شیعیان بوده‌اند، تصریح کرد: به هر حال همیشه شیعیان مورد حمله گروه‌های تندرو وهابی و تکفیری‌ها قرار گرفته‌اند، اما ظاهراً هدف تروریست‌ها در عملیات انتحاری خود در مدینه، نیروهای امنیتی عربستان بوده است. به هر حال عربستان تلاش خواهد کرد که جلوی این حملات را با مشت آهنین خود بگیرد، اما بدون شک در آینده باز هم شاهد چنین حملاتی خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عربستان مورد این حملات قرار می‌گیرد؟ گفت: به نظر می‌رسد عملکرد عربستان در کوبیدن و بمباران یمن با همکاری اسراییل یکی از دلایل مهم چنین حملاتی باشد. مجموع این عوامل در وقوع حملات تروریست‌های تکفیری در عربستان نقش زیادی دارد.

یزدانی افزود: یکی از اهداف تروریست‌ها با توجه به این که عربستان میزبان برگزاری مراسم حج است حمله به حجاج خانه خدا در آینده خواهد بود. داعش گروهی است که دیوانه‌وار دست به جذب نیرو از قشر بی‌بضاعت جوامع مختلف می‌زند. افرادی که دست به چنین حملات انتحاری می‌زنند معمولاً خیلی سریع فریب داعش را می‌خورند. اعمال داعش هیچ سنخیتی با آموزه‌های مقدس دین مبین اسلام ندارد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بدون شک این اعمال جنایت‌کارانه که با نام اسلام انجام می‌شود ضربه به این دین آسمانی می‌زند. البته غرب هم همین را می‌خواهد که اسلام هراسی را در جهان دامن بزند.

او بابیان این که امنیت ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه مثال‌زدنی است، گفت: داعش تلاش زیادی کرده است که در ایران هم نفوذ کند منتها هوشیاری نیروهای اطلاعاتی ایران مانع انجام عملیات تروریستی آن‌ها شده است. به هر حال ایران مرز طولانی با عراق دارد و داعش تلاش می‌کند از مرز وارد کشور شود. البته باید مرزهای شرقی را نیز به خوبی کنترل کنیم چرا که تروریست‌ها از این طریق هم می‌خواهند وارد ایران اسلامی شودند. ایران در میان کشورهای منطقه امن‌ترین کشور است.

یزدانی ادامه داد: این عملیات‌های تروریستی نیاز به صرف هزینه‌های هنگفت دارد بنابراین برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی باید منابع مالی داعش را از منبع آن قطع کرد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: مقام معظم رهبری به درستی فرمودند که" اگر قرار است علیه داعش حرکتی شود نباید این حرکت نمایشی باشد." همه دیدیم که حملات آمریکا علیه داعش نمایشی بود چرا که آن‌ها نمی‌خواهند داعش را به کلی نابود کنند. غرب تنها می‌خواهد داعش را مچاله و ضعیف کند تا با ادامه حیات داعش، توجیهی برای ادامه حضور خود در منطقه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در افغانستان هم ثابت شد که هدف آمریکا نابودی کامل طالبان نبوده است. آمریکا این گروه را به کلی نابود نکرد که توجیهی برای ادامه حضور نظامی خود در افغانستان داشته باشد.

به گزارش ایسنا؛ در عملیات انتحاری در مدینه 4 نفر از نیروهای امنیتی عربستان در نزدیکی حرم نبوی کشته شدند، اما عملیات انتحاری در شهر شیعه‌نشین قطیف تلفاتی در بر نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha